4

آخرین وضعیت فعالیت و خسارات سامانه بارش زای مونسون در ایران

  • کد خبر : 10112
  • 07 مرداد 1401 - 15:27
آخرین وضعیت فعالیت و خسارات سامانه بارش زای مونسون در ایران
با ورود سامانه بارشی مونسون از شبه قاره هند و پیرو هشدارهای پیشین سازمان هواشناسی،اغلب استان های کشور تحت تأثیر فعالیت این سامانه قرار گرفته و مـتأسفانه خسارات فراوانی به راه های مواصلاتی و شهروندان وارد شده است . در گزارش زیر، وضعیت این سامانه را در استان های مختلف کشور طی24 ساعت گذشته بررسی و مرور می کنیم .

۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری بوشهر پُر شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: در بارندگی اخیر ۵۰ درصد سازه های آبخیزداری استان معادل ۱۷ میلیون متر مکعب آبگیری شده است.

کورش دهقان روز جمعه اظهار کرد: در بارندگی روزهای پنجم و ششم مرداد نزدیک به ۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری در سطح استان آبگیری شده است که حجم تقریبی استحصال آب در این سازه‌ها در مجموع قریب به ۱۷ میلیون متر مکعب می‌شود.

وی اضافه کرد: سازه‌هایی که در پی بارندگی اخیر آبگیری کرده‌اند در شهرستان‌های عسلویه، کنگان، دیر، دشتی، تنگستان دشتستان واقع شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر عنوان کرد: سازه‌هایی که در حوزه آبخیز شهری شهرهای کنگان، خورموج و برازجان احداث شده است در این بارندگی عملکرد مطلوبی داشته و تاثیر مثبتی در جلوگیری از بروز خسارت به زیر ساخت‌ها در مناطق شهری داشته است.

دهقان ادامه داد: علاوه بر کاهش خطر سیل یکی از اهداف مهم پروژه‌های آبخیزداری تغذیه سفره‌های زیر زمینی آب است که این هدف نیزمحقق شده است.

بارش‌های گلستان خسارت جانی نداشت/ مصدومیت یک نفر بر اثر برخورد صاعقه در گرگان

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران گلستان با اشاره به آمادگی مطلوب دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان استان برای مواجهه با بحران، گفت: خوشبختانه بارش های رگباری اخیر در گلستان خسارت جانی نداشت.

نعمت‌الله حاجی‌زاده در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: از زمانی که اداره کل هواشناسی گلستان هشدار سطح نارنجی را صادر کرده اطلاع‌رسانی به نحو مطلوب توسط دستگاه‌های مرتبط و به ویژه رسانه‌های استانی انجام شده که جای قدردانی دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در بارندگی‌های اخیر، گلستان از آمادگی مطلوبی برخوردار بود، افزود: آمادگی های لازم برای مواجهه با بحران در استان به طور کامل انجام شده و خوشبختانه بارندگی اخیر خسارت جدی به همراه نداشت.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران گلستان تاکید کرد: با توجه به تداوم سامانه ناپایدار جوی کمیته مدیریت بحران و  دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان استان، همچنان در حالت آماده‌باش قرار دارند تا از بروز خسارت‌های احتمالی پیشگیری شود.

حاجی‌زاده یادآور شد: گزارشات اولیه سطح استان نشان می‌دهد بارندگی‌های اخیر خسارت قابل توجهی به ابنیه و تاسیسات گلستان وارد نکرده و هیچ مورد فوتی نیز گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: در بارندگی‌ اخیر تنها  مصدومیت یک نفر بر اثر برخورد صاعقه در شهر گرگان گزارش شده که در حال حاضر وضعیت مصدوم مناسب بوده و حال عمومی وی خوب است.

 

مسدود شدن ۴ جاده اصلی و روستایی استان یزد

رئیس پلیس راه استان یزد: ۴ جاده اصلی و روستایی استان مسدود شده و تردد در کنارگذر یزد به سختی صورت می‌گیرد.

«سرهنگ رحیم حاجی ده آبادی» رئیس پلیس راه استان یزد در گفت و گو با ایسنا گفت: در همه محورهای مواصلاتی استان شاهد بارش باران هستیم و بر این اساس جاده‌ها لغزنده هستند و از رانندگان می‌خواهیم سرعت مطمئنه را رعایت کرده و از بکارگیری خودروهای دچار نقص فنی بپرهیزند و از سفرهای غیرضروری به شدت خودداری کنند.

رئیس پلیس راه استان درباره وضعیت جاده‌های استان اظهار داشت: جاده یزد ـ تفت، میبد ـ ندوشن، مروست ـ مهریز و خرانق ـ هامانه ـ اردکان مسدود بوده و تردد در کنارگذر یزد به علت آبگرفتگی به کندی صورت می‌گیرد.

خسارات ۲۳۵ میلیارد تومانی بارندگی‌ها به بخش کشاورزی شهرستان فنوج

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فنوج گفت: بر اثر بارندگی‌های مونسون بیشترین خسارت به کشاورزان بخش کتیج وارد شد.

عیسی قاضی در گفت وگو با ایسنا- برآورد اولیه خسارت بخش کشاورزی فنوج را ٢٣۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ریزش و ترشیدگی خرمای ١٩٠٠ هکتار از نخلستانها، آسیب شدید به ده رشته قنات و ده کیلومتر کانال‌های آبیاری،  و تخریب زمین های کشاورزی حاشیه رودخانه ها بدلیل عدم وجود سیل بند حفاظتی و محصولات سبزی و صیفی و تنباکو از عمده خسارات بارندگی‌های مونسون چند روز گذشته در سطح شهرستان فنوج است.

وی تصریح کرد: دو گروه ارزیاب خسارت در مناطق آسیب دیده مشغول برآورد نهایی میزان خسارت وارده به کشاورزان هستند.

مترو شیراز تعطیل شد

ستاد مدیریت بحران شهرداری شیراز اعلام کرد، متروی این کلانشهر امروز جمعه هفتم مردادماه از ساعت ۱۴ تعطیل است و به شهروندان خدمت‌رسانی نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، این تصمیم در پی هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش باران و برای حفظ ایمنی شهروندان اتخاذ شده است‌.

در این اطلاعیه تاکید شده که ضروری است شهروندان تا بازگشت شرایط جوی پایدار، از انجام سفرهای غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند و به پویش《در خانه بمانیم》بپیوندند.

تعطیلی کلیه تفرجگاه های استان مرکزی تا پایان هشدار نارنجی

تمام تفرجگاه های استان مرکزی تا پایان هشدار نارنجی تعطیل اعلام شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مدیریت بحران استان مرکزی، با توجه به ادامه بارندگی های سیل آسا و تقویت جریان های همرفتی طی ساعات و روزهای آتی و در راستای جلوگیری از تلفات جانی و اسیب های احتمالی، کلیه تفرجگاه ها، پارک ها، اماکن تجمع مردمی و هر نقطه مکانی که احتمال تاثیرپذیری از این شرایط(به تشخیص فرمانداران) را داشته باشد، تا پایان هشدار سطح نارنجی تعطیل اعلام می شود.

در این اطلاعیه تاکید شده است، مردم استان از حضور غیرضروری هم استانی ها در معابر و اماکن عمومی در ساعات بعد از ظهر اجتناب شود.

گفتنی است، روز گذشته، در پی بارندگی  در استان مرکزی، دو اتوبوس مسافربری در محور اراک-قم واژگون شدند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، در اثر واژگونی اتوبوس مسافربری در تصادف با تانکر در محور قم-اراک روبروی ابراهیم آباد ۳۲ مصدوم و در اثر حادثه اتوبوس مسافربری که در ساعت ۲۰:۳۰ در محور اراک-قم روبروی شهرک جدید امیرکبیر اتفاق افتاد ۱۷ مصدوم به بیمارستان های ولیعصر و امیرالمومنین منتقل شدند و این تصادفات متاسفانه  یک فوتی نیز به همراه داشت.

وی ادامه داد: علاوه بر واژگونی های اتوبوس ها، ۵ تصادف دیگر نیز در این محورها اتفاق افتاد که علت آن عدم توانایی کنترل رانندگان در اثر بارندگی اخیر بود.

قربانی تاکید کرد: با توجه به اعلام هواشناسی استان، در روز جمعه ۷ مرداد از ساعت ۴ بارندگی خواهیم داشت که این بارندگی قابل پیش بینی نیست و با شدت پیدا کردن بارندگی دید رانندگان مختل می‌شود لذا توصیه می‌شود رانندگان با موجه شدن با این حالت با رعایت مسائل ایمنی و راهنما رانندگی ماشین را در حاشیه جاده ها متوقف کنند و تا زمانی که اوضاع به حالت طبیعی برنگشته از رانندگی خودداری کنند.

او افزود: با توجه به ناپایداری هوا توصیه می‌شود از توقف درحریم و بستر رودخانه ها یا اماکنی که احتمال وقوع سیل یا صاعقه و جاری شدن سیل وجود دارد خودداری کنند، همچنین افرادی که در هنگام بروز سیل بیرون از منزل هستند باید هنگام عبور از میان آب، بسیار مراقب باشند چرا که حتی ارتفاع ۱۵ سانتی متری آب با جریان شدید کافی است تعادل انسان را بر هم بزند.

خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی بارندگی به راه‌های ارتباطی هرمزگان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان گفت: بارندگی‌های چهار روز گذشته بیش از صد میلیارد تومان به راه‌های ارتباطی هرمزگان خسارت وارد کرد.

عباس شرفی صبح امروز (۷ مردادماه) در جمع خبرنگاران، افزود: براثر این بارندگی راه اصلی بندرخمیر به بندرلنگه بر اثر طغیان رودخانه کنخ و جاده جاسک به بشاگرد بعلت طغیان رودخانه شریفی بسته است.

وی اظهار کرد: ۶۰ راه روستایی نیز مسدود شد که از این شمار ۲۰ راه بازگشایی شد و ۴۰ راه روستایی در شهرستان‌های میناب، بشاگرد، جاسک، سیریک، حاجی آباد و بندرعباس هنوز بسته است.

شرفی در پایان خاطرنشان کرد: بیشترین خسارات به راه‌های روستایی بخش احمدی حاجی آباد، توکهور و هشتبندی میناب و راه‌های اصلی میناب به بشاگرد، بشاگرد، جاسک و رودان وارد شده است.

نجات ۱۰۰۰ خودرو در مناطق سیل زده مازندران

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران از نجات ۱۰۰۰ خودرو در مناطق سیل زده این استان خبر داد.

غلامعلی فخاری نیز در جمع خبرنگاران، با اشاره به تغییرات جوی و بارش های سیل آسا و رگباری در مناطق مختلف استان به ویژه مناطق مرتفع و کوهستانی شهرستانهای چالوس، نور و آمل گفت: نجاتگران هلال احمر استان ضمن نجات ۱۰۰۰ دستگاه خودروی زمینگیر شده در سیلاب در این مناطق، خدمات امدادی لازم را به ۳ هزار نفر از سرنشینان این خودروها ارائه کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به اطلاعیه سازمان هواشناسی مبنی بر تغییرات شدید جوی، به تمامی عوامل امدادی استان آماده باش کامل اعلام شد و تمام توان عملیاتی، امدادی و پشتیبانی جمعیت هلال احمر استان در خدمت هموطنان متاثر از سیلاب قرار گرفت تا به همه درخواست‌ها امدادی در کمترین زمان ممکن پاسخ داده شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران تاکید کرد: از همه مردم و مسافرین درخواست داریم از نزدیک شدن به مسیل ها و رودخانه ها اجتناب کنند.

فوت سه نفر در چالوس بر اثر وقوع سیلاب

فرماندار چالوس از فوت سه نفر در این شهرستان بر اثر وقوع سیلاب خبر داد.

علی قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دسترسی به برخی روستاهای این شهرستان نیز مسدود است و نیروهای امدادی مشغول هستند تا راه دسترسی این روستاها بازگشایی شود.

آماده‌باش کامل تیم‌های امدادی در نور

احمد توکلی فرماندار شهرستان نور در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس بارش شدید باران در سطح بخش بلده باعث سیلابی شدن رودخانه های بخش خصوصا روستاهای چل، یالرود و مرچ شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه ۴ خودرو در سیلاب خسارت جدی دیده و از بین رفت اما خوشبختانه این خسارات جانی نبود.

فرماندار شهرستان نور خاطرنشان کرد: مجموعه نیروهای بخشداری و راهداری و تیم های امدادی هلال احمر درحال کمک رسانی به منازل مسکونی آبگرفته و همکاران راهداری به بازگشایی مسیرها مشغول هستند.

توکلی گفت: در حال حاضر علیرغم بارش باران مشکلی در دیگر قسمت های شهرستان وجود نداشته و تیم های امدادی در آماده باش کامل قرار دارند.

محورهای هراز و کندوان مسدود شد

حسینعلی محمدی در جمع خبرنگاران، با اشاره به اعلام آماده باش تمام نیروها در استان مازندران به علت احتمال وقوع سیل، اظهار کرد: تمامی اتفاق‌های مربوط به وقوع سیل به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود.

وی گفت: در محور هزار نیز، در تلاش هستیم تا راه‌های مواصلاتی و روستایی نیز به زودی به صورت کامل بازگشایی شود.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران مازندران ادامه داد: با توجه به بارش‌های رگباری در منطقه بلده، شاهد آبگرفتگی مسیل‌ها و تجمع سیلاب در رودخانه‌های فصلی بودیم که این امر به چند دستگاه خودرو و واحد مسکونی خسارت وارد کرد.

محمدی با بیان اینکه عملیات مدیریت بحران در این منطقه در حال انجام است، اظهار کرد: همچنین بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته، برای جلوگیری از خطرات احتمالی، محور کندوان تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدهای صورت گرفته از گذشته، همچنان از همه مردم می‌خواهیم ضمن هشداری و رعایت نکات ایمنی همکاری لازم را جهت عبور از شرایط پیش رو داشته باشند.

جاده چالوس همچنان مسدود است

رییس پلیس راه البرز گفت: به دلیل احتمال ریزش کوه و احتمال وقوع سیل از تردد خودروها در محور کرج کرج_ چالوس جلوگیری می‌شود.

به گزارش ایسنا، سرهنگ پیمان کرمی اظهار کرد: به دلیل سست شدن پل اوشان در استان مازندران و احتمال وقوع سیل و ریزش کوه، محور کرج چالوس از شامگاه گذشته بسته است.

وی ادامه داد: این انسداد از میدان امیر کبیر، آزاد راه تهران- شمال و نوجان ایجاد شده است.

این مسئول از مردم خواست به هیچ عنوان اصرار به ورود در این جاده را نداشته باشند چرا که پلیس اجازه تردد نخواهد داد.

از مفقود شدن دو نفر در سیل تا تلف شدن ۲۰۰۰ راس گوسفند در چهارمحال و بختیاری

سامانه بارشی موسوم به مونسونی از روز گذشته وارد چهارمحال و بختیاری شده است، این سامانه بارشی در لحظات اولیه ورود به استان موجب آبگرفتگی معابر در شهر شهرکرد و بسیاری از نقاط استان شد، پس از تشدید فعالیت این سامانه بارشی در شهرستان بن شاهد وقوع سیلاب در روستای بارده بودیم که متاسفانه سیلاب خسارات مالی فراوانی را به اهالی این روستا وارد کرده و همچنین تعدادی از دام‌های عشایر و روستائیان در کوهرنگ تلف شده است.

به گزارش ایسنا، طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری تا روز دوشنبه هفته آینده ادامه دارد و اکنون استان در وضعیت هشدار قرمز قرار گرفته است، در جلسه ستاد مدیریت بحران به ریاست استاندار مرخصی تمامی مدیران لغو تمامی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان در آماده‌باش کامل قرار گرفتند.

گزارش لحظه به لحظه از وضعیت سیلاب در چهارمحال و بختیاری و امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده از سیل در این گزارش ارائه خواهد شد.

۶ مردادماه- ساعت ۱۸:۵۱

آبگرفتی معابر در شهرکرد/ چهارمحال و بختیاری در وضعیت هشدار قرمز قرار گرفت

خسرو کیانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در اکثر نقاط چهارمحال و بختیاری بارش باران آغاز شده است، اظهار کرد: باتوجه به وضعیت و پیش‌بینی سازمان هواشناسی استان در حالت هشدار قرمز قرار گرفته است.

سرپرست مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: تاکنون گزارشی مبنی بر جاری شدن سیل در استان ارائه نشده است، تنها شاهد آبگرفتگی معابر در برخی نقاط شهر شهرکرد، به‌ویژه مناطق جنوبی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی، نیروهای امدادی و خدماتی در آماده‌باش کامل قرار دارند، عنوان کرد: بارش‌ها تا روز دوشنبه در چهارمحال و بختیاری ادامه دارد، احتمال وقوع سیلاب در استان برای فردا دور از انتظار نیست.

۶ مردادماه- ساعت ۲۰:۳۹

اعلام وضعیت بحرانی در روستای بارده

رضا علی‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وقوع سیل در روستای بارده از توابع شهرستان بن، اظهار کرد: متاسفانه در پی وقوع بارش‌های سیل‌آسا تعدادی از منازل مسکونی تخریب شده‌اند و تعدادی از زئران امامزاده این روستا در این محل گیر افتاده‌اند.

سرپرست فرمانداری شهرستان بن افزود: در حال حاضر دستگاه‌های امدادرسان و نیروهای امدادی در حال اعزام به روستای بارده هستند، برای اسکان و امدادرسانی نیازمند کمک هستیم.

وی با بیان اینکه آب، برق و گاز روستای بارده قطع شده است، عنوان کرد: همچنین دو سد خاکی در شهرستان بن تخریب شده است.

علی‌بیگی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر روستاهای شیخ‌شبان، آزادگان، پهنا، حیدری و چند روستای دیگر در معرض خطر هستند.

در ادامه علی حیدری- سرپرست معاونت عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: شرایط اضطراری در روستای بارده از توابع شهرستان بن اعلام شده است.

وی ادامه داد: برای پیگیری وضعیت امدادرسانی در منطقه سیل‌زده بارده حضور داریم، درخواست اعزام ماشین‌آلات از شهرستان‌های مجاور برای امدارسانی داده شده است.

حیدری با اشاره به مسدود شدن راه ارتباطی روستای بارده، خاطرنشان کرد: تعدادی از زائران نیز در اطراف امامزاده این روستا گیر افتاده‌اند و در حال بازگشایی مسیر هستیم، بارش‌ها در این منطقه فراتر از پیش‌بینی بود.

۶ مرداد- ساعت ۲۱:۵۱

منازل در معرض خطر بارده تخلیه شدند

علی حیدری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در مدت زمان ۴۵ دقیقه شاهد بارش ۵۰ میلی‌متری باران در روستای بارده از توابع شهرستان بن بودیم، اظهار کرد: حجم بارندگی در این روستا فراتر از تصور بود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: در حال حاضر نیروهای جمعیت هلال‌احمر، راهداری، اورژانس و اعضای ستاد بحران در منطقه سیل‌زده روستای بارده برای امدادرسانی و بازگشایی جاده روستا حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه تاکنون خسارت جانی در پی وقوع سیل در روستای بارده گزارش نشده است، گفت: اما شاهد خسارت مالی و قطعی آب، برق و گاز هستیم، منازل در معرض خطر تخریب با همکاری اعضای شورا تخلیه و ساکنان در مناطق امن اسکان داده شده‌اند.

حیدری با اشاره به اینکه در سایر نقاط چهارمحال و بختیاری نیز شاهد بارش‌های سیل‌آسا و آبگرفتی معابر بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: در شهرستان کوهرنگ حدود ۳۰ میلی‌متر بارش رخ داده، اما گزارش خسارت و اعلام شرایط بحرانی از سایر نقاط استان تاکنون ارائه نشده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: از چند روز گذشته هشدارهای متعددی مبنی بر وقوع بارش‌های سیل‌آسا در استان داده شد، اما متاسفانه برخی شهروندان به این هشدارها بی‌توجه هستند.

وی در پایان بیان کرد: پس از خروج سامانه بارشی، برآورد خسارات سیل در چهارمحال و بختیاری انجام خواهد شد.

۶ مرداد- ساعت ۲۳:۴۰

آخرین وضعیت فعالیت سامانه بارشی در چهارمحال و بختیاری

مهران چراغپور با اشاره به بارندگی سامانه بارشی اخیر در استان، اظهار کرد: میزان بارش این سامانه تا ساعت ۱۹:۳۰ ششم مردادماه در فرودگاه شهرکرد ۷.۵ میلی‌متر، بروجن: ۲.۸ میلی‌متر، کوهرنگ ۳۱.۸ میلی‌متر، فارسان کمتر از ۰.۱ میلی‌متر، سامان ۳ میلی‌متر، بن ۷.۸ میلی‌متر، شلمزار ۵.۲ میلی‌متر، فرخ‌شهر ۱.۷ میلی‌متر، ایلبگی کمتر از ۰.۱ میلی‌متر و در بلداجی ۶.۲ میلی‌متر گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین در دوآب صمصامی ۰.۵ میلی‌متر، امام قبس۲۲ میلی‌متر، گندمان ۱۷.۵ میلی‌متر، بارده ۵۰ میلی‌متر، شیخ شبان ۳۷ میلی‌متر، کنرک ۸ میلی‌متر، دوراهان ۴ میلی‌متر، اورگان ۲.۴ میلی‌متر و در بیژگرد نیز ۱.۵ میلی‌متر بارش ثبت شده است.

۷ مرداد- ساعت ۸:۱۳

انجام عملیات آواربرداری و لایروبی معابر در روستای بارده

روح‌الله غلامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه نیروهای راهداری در روستای سیل‌زده بارده حضور دارند، اظهار کرد: چند دستگاه سنگین برای کمک به بنیادمسکن انقلاب اسلامی برای آواربرداری و لایروبی وارد عمل شده‌اند.

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین لایروبی معابر و کوچه‌های اصلی روستا آغاز شده است و چند دستگاه نیز در سیل بند ابتدایی روستا در حال عملیات بازگشایی هستند.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای راهداری در تمام نقاط چهارمحال و بختیاری در آماده‌باش کامل هستند، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ دستگاه خودروی راهداری و ۴۰۰ نفر پرسنل در استان در حالت آماده‌باش هستند.

۷ مرداد- ساعت ۸:۳۷

مفقود شدن یکی از اهالی روستای بیرگان تائید نشده است

خسرو کیانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وقوع سیل در شهرستان کوهرنگ، اظهار کرد: در این حادثه تعدادی از دام عشایر و روستائیان تلف شده، اما آمار دقیقی از تعداد گوسفندان تلف شده از سوی مسئولان شهرستان اعلام نشده است.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری افزود: اخباری مبنی بر مفقود شدن یکی از اهالی روستای بیرگان در شهرستان کوهرنگ در فضای مجازی منتشر شده، اما این مسئله تاکنون تائید نشده است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت در چهارمحال و بختیاری در حال حاضر عادی است، گفت: امروز نیز در استان شاهد بارش هستیم، شدت بارش‌ها برای شهرستان شهرکرد، اردل و کوهرنگ پیش‌بینی می‌شود.

۷ مردادماه- ساعت ۹:۵۳

دریچه سدهای خاکی چهارمحال و بختیاری باز شد

اصغر احمدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: دریچه‌های سدهای خاکی در استان باز شده است و خوشبختانه سدها و بندهای خاکی استان وضعیت مناسبی دارند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به سریز شدن آب از سد خاکی واقع در پایین دست روستای بارده، عنوان کرد: بارش‌های شدید موجب آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در این روستا شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت سدهای خاکی در مناطقی که شدت بارش بسیار بالا بود، پر شده است، گفت: در برخی مناطق نیز هنوز ظرفیت سدها و بندهای خاکی تکمیل نشده، تمام پیش‌بینی لازم برای جلوگیری از شکسته شدن سدها صورت گرفته است.

۷ مردادماه- ساعت ۱۰:۳۲ 

شدت بالای بارش در چهارمحال و بختیاری و هشدار سیل

معصومه نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص وضعیت جوی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان بارش‌های سامانه موجود در استان طی امروز نسبت به روز گذشته در تمامی نقاط استان از شدت بیشتری برخوردار باشد به ویژه در مناطق کوهرنگ، غرب اردل و جنوب غرب لردگان بارش‌ها شدت بیشتری خواهند داشت.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری درخصوص وقوع بارش‌های بیش از حد پیش‌بینی شده در برخی نقاط استان، افزود: مدل‌ها در برخی موارد بیش‌ برآورد و در برخی موارد کم برآود هستند برای مثال در لردگان، اردل و شهرکرد پیش‌بینی براساس این مدل‌ها به خوبی انجام شد اما به صورت نقطه‌ای در بارده و کوهرنگ عددی که این مدل‌ها نشان داد کم برآورد بوده است.

وی ادامه داد: این بارش‌ها تا اواسط هفته آینده همچنان در سطح چهارمحال و بختیاری ادامه خواهند داشت و درحال حاضر براساس پیش‌بینی‌ها در روزهای شنبه و یکشنبه نیز بارش‌های نسبتا خوبی پیش‌بینی می‌شود و برهمین اساس نیز روز گذشته برای این دو روز هشدار نارنجی صادر شده است.

نوروزی با اشاره به شدت بالای بارش‌ها طی امروز در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: با توجه به همین موضوع برای امروز هشدار قرمز در استان صادر شده است چراکه امروز انتظار رخداد سیل در استان وجود دارد همچنین با توجه به تعطیل بودن امروز احتمال دارد برخی افراد با تصور خوب بودن هوا به طبیعت پناه ببرند و همین امر نیز مخاطراتی برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تا صبح امروز نیز میزان بارش‌ها در فرودگاه شهرکرد ۷.۷ میلی‌متر، بروجن ۴.۱ میلی‌متر، لردگان ۰.۵ میلی‌متر، کوهرنگ ۳۷.۴ میلی‌متر، فارسان ۳.۵ میلی‌متر، سامان ۳ میلی‌متر، بن ۹ میلی‌متر، یانچشمه ۲۰ میلی‌متر، گندمان ۲۴.۵ میلی‌متر، بیژگرد ۱۹.۵ میلی‌متر، دوراهان ۱۳ میلی‌متر، مرغملک ۴۵ میلی‌متر، دزک ۶ میلی‌متر، شلمزار ۶.۸ میلی‌متر، سورشجان ۰.۷ میلی‌متر، فرخشهر ۱.۸ میلی‌متر، ایلبگی ۰.۱ میلی‌متر، مال‌خلیفه ۸.۴ میلی‌متر، بلداجی ۱۰.۹ میلی‌متر، دوآب صمصامی ۴.۴ میلی‌متر، الونی ۴.۲ میلی‌متر، بارده ۵۰ میلی‌متر، امام قیس ۲۳ میلی‌متر و در شیخ‌شبان ۳۷ میلی‌متر گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت جوی و احتمال رخداد سیل در چهارمحال و بختیاری توصیه می‌شود تمامی دستگاه‌های امدادی در حالت آماده‌باش قرار بگیرند، مردم، عشایر، گردشگران و… نیز از نزدیک شدن به مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کنند همچنین توصیه می‌شود کوهنوردان از صعود به ارتفاعات خودداری کنند و شیلات‌داران نسبت به تنظیم آب ورودی استخرهای خود اقدام کنند، احتیاط در رانندگی در برخی مسیرها و به ویژه مسیرهای ترانزیتی نیز از دیگر اقدامات پیشگیرانه است که توصیه می‌شود مورد توجه قرار بگیرد.

۷ مردادماه- ساعت ۱۱:۰۳

حضور میدانی استاندار در روستای سیل‌زده بارده

غلامعلی حیدری هفتم مردادماه در بازدید از مناطق آسیب‌دیده از سیل بارده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارندگی‌های شدید در استان، ستاد مقابله با بحران تشکیل و به فرمانداران و اعضای این ستاد آماده‌باش ۱۰۰ درصدی اعلام شد، به طوری‌که تمامی مرخصی‌ها و ماموریت‌ها لغو و اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ها و بخش‌ها در حالت آماده‌باش قرار داشتند.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: علی‌رغم بارندگی‌های بسیار شدید در برخی نقاط استان، این بارندگی تلفات جانی در شهرها و روستاها به دنبال نداشت، البته تعداد قابل توجهی مسافر و گردشگر که در تفرجگاه‌ها، مناطق تفریحی و رودخانه‌ها حضور داشتند با کمک نیروهای امدادی از آن محل خارج شدند.

حیدری گفت: یکی از روستاهایی که به دنبال بارش شدید باران آسیب بسیاری وارد شد بارده بود که ۵۰ میلی‌متر بارندگی گزارش شد که با حضور به موقع نیروهای امدادی کار امدادرسانی صورت گرفت، در غیر این‌صورت خسارات بسیار شدیدی متوجه آن روستا می‌شد، در حال حاضر تیم ارزیاب اعزام و نیروهای امدادی در حال امدادرسانی هستند.

وی با اشاره به بازدید میدانی اعضای ستاد بحران از مناطق آسیب‌دیده، خاطرنشان کرد: امروز جلسه ستاد مقابله با بحران تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد، تلاش می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن خسارت‌ها جبران و مشکلات برطرف شود.

۷ مردادماه- ساعت ۱۲:۴۴

آب شرب شبکه روستای بارده سالم است

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری ارژنگ شمسی‌پور اظهار کرد: پس از وقوع سیل ناشی از بارش‌های روز گذشته تیم‌های نظارتی و کنترل کیفیت آب با حضور در محل پس از انجام نمونه‌برداری‌های مختلف اعلام کردند روستاییان اطمینان خاطر داشته باشند که آب شرب شبکه روستا کاملا سالم است و هیچ‌گونه نگرانی از بابت مصرف آب وجود ندارد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان بن گفت: شرکت آبفای چهارمحال و بختیاری بلافاصله پس از وقوع سیل،  اکیپ‌های مختلف شامل تانکرهای آبرسانی سیار، خودروهای کمک‌دار و اکیپ رفع حوادث را به منطقه اعزام کرد.

۷ مردادماه- ساعت ۱۳:۴۵

در شهرستان کوهرنگ دو مفقودی در سیل گزارش شده است

در ابتدای جلسه ایرج کیانی- مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با اشاره اینکه نیروهای امدادی بلافاصله پس از وقوع حادثه سیل در روستای بارده حضور پیدا کردند، اظهار کرد: ۵۰ امدادگر با ۱۰ دستگاه پمپ آبکش تاکنون آب سرازیر شده در نزدیک به ۵۰ خانه را تخلیه کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ چادر، ۲۰۰ عدد پتو، موکب و سایر اقلام امدادی و خوراکی در منطقه برای توزیع مستقر شده است، همچنین یک اردوگاه برای اسکان اضطراری در این روستا برپا شد، اما سیل‌زدگان در منازل اقوام سکونت پیدا کردند.

کیانی بیان کرد: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت، در شهرستان کوهرنگ دو مفقودی گزارش شده است که تیم‌های جستجو برای بررسی به این شهرستان اعزام شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از ۱۰ شهرستان استان، پنج شهرستان درگیر سیلاب شده‌اند، یادآور شد: امدادرسانی در حال انجام است و برای تخلیه آب از منازل اقدامات لازم توسط امدادگران صورت می‌گیرد.

۷ مردادماه- ساعت ۱۴:۲۴

تلف شدن ۲۰۰۰ راس گوسفند در پی وقوع سیل در چهارمحال و بختیاری

یحیی حسین‌پور در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص خسارات وارد شده به عشایر چهارمحال و بختیاری در سیل اخیر، اظهار کرد: براساس برآوردهای اولیه انجام شده متاسفانه تاکنون بیش از ۲۰۰۰ راس گوسفند از عشایر استان از بین رفته است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: ۲۰۰ تخته چادر عشایر نیز در اثر وزش باد تخریب و غیرقابل استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: به عشایر توصیه می‌شود طی روزهای آتی که شاهد فعالیت سامانه بارشی در چهارمحال و بختیاری هستیم از حضور در مناطق پرخطر، حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها، ارتفاعات کوه‌ها و… به شدت پرهیز کنند و دام‌های خود را نیز در مکان‌های امن نگهداری کنند.

“النگدره” چهارمین نقطه پرباران کشور/بارش‌های سیل‌آسا پیامد خشکسالی است

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: در شبانه روز گذشته از لحاظ میزان بارش ها “النگدره گرگان” چهارمین نقطه پربارش کشور بوده است.

نوربخش داداشی با اشاره به آخرین وضعیت آب و هوای گلستان در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: ناپایداری جوی تقریباً تا روز دوشنبه در استان گلستان ادامه دارد همچنین بیشتر وقت امروز در استان گلستان شاهد بارش باران خواهیم بود اما از شامگاه امروز به تدریج از اوج بارش‌ها کاسته می شود.

وی با اشاره به اینکه برای بعد از ظهر و اوایل شب روزهای شنبه و یکشنبه شاهد بارش های پراکنده خواهیم بود، افزود: بیشترین بارش‌های شبانه‌روز گذشته در گرگان و ارتفاعات این شهرستان بوده و تاکنون بیشتری بارش استان گلستان، در النگدره گرگان به میزان ۴۰ میلی متر گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیز بارش ها به صورت پراکنده در سطح استان گلستان ادامه دارد، متذکر شد: شدت بارش‌ها در ارتفاعات بیشتر است، النگدره گرگان از لحاظ رتبه بارشی در ۲۴ ساعت گذشته چهارمین نقطه پرباران کشور بوده است.

داداشی در خصوص آبگرفتی معابر و بالا آمدن آب رودخانه‌ها هشدار داد و گفت: با توجه به اینکه احتمال آبگرفتگی معابر و بالا آمدن آب رودخانه‌ها همچنان وجود دارد مردم از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مناطق کوهستانی پرهیز کنند.

وی به وقوع خشکسالی شدید در گلستان اشاره کرد و گفت: استان گلستان به ویژه در تیر ماه گرفتار خشکسالی بسیار شدید بوده و بارش‌های اخیر تاثیری در روند اصلاح خشکسالی نداشته گرچه در بارندگی‌های اخیر به دلیل همراهی با سامانه ناپایدار جوی کشوری تعداد روزها و ساعات بارندگی افزایش یافته و این روند تاثیری مطلوبی بر روند خشکسالی داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با تاکید بر اینکه بارش‌های رگباری اخیر  از پیامدهای خشکسالی است، بیان کرد: براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی بارش‌های مرداد و شهریورماه سال جاری به صورت بارش‌های رگباری و شدید خواهد بود.

سیل یزد یک فوتی و دو مصدوم در بافت تاریخی بر جای گذاشت

بر اثر بارش شدید باران یک منزل مسکونی در بافت تاریخی شهر بر روی ساکنان آن خراب شد.

بر اثر بارش سیل آسای بامداد امروز جمعه ۷ مردادماه در یزد، یک منزل مسکونی در محله سرسنگ واقع در بافت تاریخی یزد کاملا ویران شد.

در این حادثه، یک نفر جان خود را از دست داد و دو نفر دیگر مصدوم شدند.

بلافاصله نیروهای امدادی در محل حادثه حضور یافته و پیکر و مصدومان را از زیر آوار خارج کردند.

ستاد مدیریت بحران استان یزد از ساکنان بافت تاریخی خواسته است با توجه به بارش شدید باران، نسبت به تخلیه‌ منازل خود اقدام‌کرده و در مساجد،حسینیه‌ها و ورزشگاه های خارج از بافت مستقر شوند.

سیل به ۱۳۰ خانه روستایی اردستان خسارت زد

سرپرست بخشداری مرکزی شهرستان اردستان گفت: با بررسی خسارت‌های اولیه وقوع سیل در روستاهای اردستان بیش از ۱۳۰ منزل مسکونی دچار آبگرفتگی و خسارت شدند.

محمدتقی کیانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در پی بارش شدید باران در جنوب شهرستان اردستان و مخصوصا دهستان برزاوند اردستان تعداد قابل توجهی از روستاهای این دهستان دچار آبگرفتگی معابر و منازل شده است.

وی با بیان اینکه روستاهای نهوج، فران و دیزیچه بیش از دیگر روستاهای دهستان برزاوند دچار آبگرفتگی و سیل شدند، افزود: با بررسی خسارت‌های اولیه وقوع سیل در این مناطق بیش از ۱۳۰ منزل مسکونی دچار آبگرفتگی و خسارت شدند که تیم‌های مدیریت بحران شهرستان در حال پیگیری و رفع مشکلات ساکنان روستاها هستند.

سرپرست بخشداری مرکزی اردستان تصریح کرد: خوشبختانه نیروهای امدادی و جمعیت هلال احمر هم اکنون در روستاهای خسارت دیده حضور دارند و اقدامات اولیه را انجام می‌دهد. با بررسی دقیق روستاهایی که دچار سیل شدند در روزهای آینده آمار دقیقی از میزان خسارت‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.

۱۲ منزل مسکونی در روستای نهوج تخریب شد

همچنین رئیس بنیاد مسکن شهرستان اردستان به ایسنا گفت: سیل امروز ۸ روستا در دهستان برزاوند اردستان را درگیر خسارت کرده است، ولی بیشترین خسارت در روستای نهوج اتفاق افتاد که سبب آبگرفتگی و تخریب منازل شده است.

سیدایمان فتوحی با بیان اینکه ۱۲ منزل مسکونی در روستای نهوج به طور کامل تخریب شده است و ۵۰ خانه در این روستا دچار آبگرفتگی شده است، گفت: سیل امروز در روستای نهوج به دامداران و کشاورزان خسارت‌های قابل توجهی وارد کرده است. اکنون نیروهای امدادی شامل شبکه بهداشت، هلال احمر، راهداری و.. در روستاهای سیل زده حضور دارند.

وی تصریح کرد: با هماهنگی‌هایی که با بنیاد مسکن استان انجام شده تیم‌های برآورده خسارت بنیاد مسکن از فردا در محل روستاهای سیل زده حاضر خواهند شد و خسارت‌های واحدهای مسکونی و همچنین ایمن سازی سیل بندها را برآورد خواهند کرد.

خسارت زیرساختی و ارتباطی به دنبال وقوع سیلاب در فارس

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: متاسفانه در پی وقوع بارش شدید در برخی نقاط استان به ویژه شهرستان‌های داراب و فراشبند شاهد خسارت در بخش زیرساخت‌ها، ارتباطات، شبکه معابر روستایی و حوزه زراعت، دام و … بوده‌ایم.

محمود رضایی شامگاه پنج‌شنبه ۶ مرداد در جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران فارس با اشاره به آماده باش کامل استان در پی در هشدار قرمز سازمان هواشناسی بزای هفته جاری، عنوان کرد: نیروهای بسیج، ارتش، سپاه و انتظامی در شهرستان‌ها فعال و در زمینه کمک‌رسانی در کنار نیروهای امدادی هلال احمر انجام خدمت می‌کنند.

او ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها طی دو روز گذشته پراکندگی باران داشتیم که بیشترین میزان بارش‌ها در سطح شهرستان داراب بخش جنت شهر با حدود ۵۲ میلی متر بوده است که خوشبختانه شاهد خسارت جانی نبودیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس خاطرنشان کرد: متاسفانه در شهرستان‌های داراب و فراشبند شاهد خسارت در بخش زیرساخت‌ها، ارتباطات، شبکه معابر روستایی و حوزه زراعت، دام و … بوده‌ایم.

رضایی اضافه کرد: خسارت‌های ناشی از سیلاب در حوزه‌های مختلف جمع بندی و به ستاد مدیریت بحران کشور منتقل و در هیئت وزیران ارسال می‌شود تا پرداخت و یا جبران شود.

او ادامه داد: بارش‌ها عمدتا موسمی،  رگباری و نقطه‌ای هستند و برنامه مشخصی ندارند و آثار عملکرد آن پیش بینی نیست.

به گفته معاون استاندار فارس؛ در حال حاضر تمام عوامل ستاد بحران در شهرستان‌های استان برای مواجه با حوادث احتمالی ناشی از شدت بارندگی فعال و حضور دارند.

رضایی همچنین بیان کرد: اطلاع‌رسانی و هشدارهای لازم برای شهرستان‌های در معرض وقوع خطر صادر شده است.

او گفت: در حال حاضر بارش‌ها در مرکز استان آغاز شده است و شدت میزان بارندگی در مناطق مختلف متفاوت است و این سامانه بارشی تا روز یکشنبه در آسمان استان فعال است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس همچنین اعلام کرد که دستگاه‌های امدادی نظیر هلال‌احمر، اورژانس و آتش‌نشانی در آماده‌باش کامل هستند.

او به توصیه کرد: شهروندان هشدارها را جدی بگیرند و خانواده‌های روستایی و عشایری طی این مدت از حضور و رفتن کنار رودخانه‌ها به طور جدی خودداری کنند.

ورود وزیر کشور به استان یزد به منظور بررسی مسائل مربوط به بارش های سیل آسا

دقایقی پیش دکتر احمد وحیدی؛ وزیر کشور به منظور بررسی مسائل مربوط به بارش های سیل آسا در استان یزد، وارد استان شد.

پیرو تماس تلفنی دکتر فاطمی؛ استاندار یزد با دکتر احمد وحیدی؛ وزیر کشور در خصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی مونسون در استان و جاری شدن رواناب و سیل در اکثر مناطق استان و شرایط ویژه یزد به جهت وجود بافت تاریخی، دقایقی پیش دکتر احمد وحیدی؛ وزیر کشور وارد استان شدند.

راه‌های اصلی و روستایی شهرستان طالقان باز شد

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طالقان گفت: با تلاش نیروهای راهداری، ۱۸ نقطه‌ مسدود شده در راه‌های این شهرستان ریزش‌برداری و رفع انسداد شده و تردد در آن‌ها برقرار است.

به گزارش ایسنا، نصیر یزدانی روز جمعه هفتم مرداد ماه  اظهار کرد: با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر وقوع احتمالی سیل نیروهای راهداری این شهرستان از روز چهارشنبه، پنجم مرداد در آماده‌باش کامل بودند و گشت‌زنی در راه‌ها به طور مداوم برقرار بود.

وی با اشاره به اینکه شب گذشته بر اثر بارش شدید باران در این شهرستان شاهد وقوع سیل بودیم، گفت: خوشبختانه با مدیریت، هوشیاری و حضور به موقع نیروهای راهدار آسیبی به کاربران جاده‌ای وارد نشد.

یزدانی توضیح داد: در پی این اتفاق و براثر ریزش کوه و روان‌شدن سیلاب و گل و لای، ۱۶ نقطه در راه‌های فرعی و روستایی و دو نقطه در محور اصلی این شهرستان دچار ریزش و رانش شد که بلافاصله، ۱۵ نیرو در قالب دو اکیپ‌های راهداری با به‌کارگیری انواع ماشین‌آلات راهداری به محل‌های حادثه اعزام و مشغول به ریزش‌برداری و رفع انسداد راه‌ها شدند.

این مسئول توضیح داد: با تلاش نیروهای راهداری در حال حاضر تمام نقطه‌های مسدود شده در راه‌های این شهرستان ریزش‌برداری و رفع انسداد شده و تردد در آن‌ها برقرار است.
یزدانی با بیان اینکه طبق اعلام هواشناسی تا روز دوشنبه هفته آینده بارش‌های تندری در پیش‌رو داریم، اظهارکرد: کاربران جاده‌ای قبل از عزیمت به این شهرستان برای اطلاع از آخرین وضعیت راه‌ها، انسدادها، محدودیت‌های احتمالی تردد و شرایط جوی با تلفن گویای ۱۴۱ تماس بگیرند.

تخلیه آب از ۱۵۸ خانه در مناطق سیل‌زده استان بوشهر

سرپرست جمعیت هلال احمر استان بوشهر از تخلیه آب از ۱۵۸ واحد مسکونی در مناطق سیل زده استان خبر داد.

احسان ایزدپناه روز جمعه اظهار کرد: با توجه به انجام عملیات امداد رسانی به شهرستان‌های دشتستان، دشتی و تنگستان که دچار خسارت از باران شدید در مناطق یاد  شده بودند نیروهای عملیاتی و امدادی جمعیت هلال احمر نسبت به توزیع اقلام امدادی و زیستی به آسیب‌دیدگان از این سیلاب و آبگرفتگی اقدام کردند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۸ منزل نسبت به تخلیه آب از آن‌ها با همکاری نیروهای هلال احمر اقدام شده است، تصریح کرد: ۴۷ دستگاه خودرو نیز  با کمک نیروهای هلال احمر و خودروهای کمک دار  این جمعیت رها سازی شده اند.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان بوشهر از بازگشایی ۱۳ مسیر با همکاری اداره راهداری خبر داد و گفت: خدمات امداد رسانی جهت شهرهای یاد شده هم اکنون در حال جریان است.

ایزدپناه در خصوص اقلام توزیع شده امدادی بیان کرد، چادر امدادی ۳ دستگاه، پتو ۲۲۰ تخته، موکت ۱۱۰ تخته، پلاستیک پوششی ۲۰۰ کیلو، بسته غذایی ۷۲ ساعته ۲۵  کارتن، بسته غذایی ۱۰ روزه ۱۵  کارتن، ست بهداشتی بانوان و  بچه گانه ۲۶ بسته.

از مسدود بودن مسیرهای راویز، سرچشمه، داوران و دره‌در تا آبگیری بندهای خاکی رفسنجان

فرماندار رفسنجان گفت: امروز جمعه تمام مسیرها به سمت راویز، سرچشمه، داوران و دره‌در مسدود است تا کسی در این مسیرها تردد نکند.

حسین رضایی شامگاه ۶ مرداد در جلسه اضطراری ستاد بحران شهرستان رفسنجان با حضور استاندار کرمان اظهار کرد: با توجه به اینکه شدت بارندگی در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت و فردا هم روز تعطیل است تمام مسیرها به سمت راویز، سرچشمه، داوران و دره‌در مسدود است تا کسی در این مسیرها تردد نکند.

وی افزود: محور رفسنجان- انار در حال بازسازی و بازگشایی است و امکان دارد تا چند ساعت آینده جاده کاملا باز شود. جاده راویز هم بخاطر ریزش‌هایی که در ارتفاعات بخصوص در گردنه داشته، هنوز بسته است.

وی خاطرنشان کرد: مسئله مسدودی جاده سرچشمه به رفسنجان، فعلا چون باران فروکش کرده حل شده و درحال حاضر رفت و آمد مشکلی ندارد اما از فردا ترددها باید کنترل شود.

فرماندار رفسنجان تأکید کرد: در مسیر یزد و کرمان از عصر روز جمعه قطعا محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد.

رضایی افزود: موتورهای کشاورزی که در قسمت پایین احمدآباد دئفه کشکوئیه هستند باید حتما در این دو روز آینده خاموش شوند چون ممکن است کشاورزان در حین آبیاری گرفتار سیل شوند و ممکن است با وجود گل‌ولای فراوان، کار کمک رسانی به آنها مشکل ساز شود.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رفسنجان نیز گفت: در اثر وقوع سیلاب در حوزه آبخیز داوران، تمامی بندهای خاکی آبخیزداری سرریز شدند.

حسن شاهی اظهار کرد: در این سیلاب تعداد سه بند خاکی با حجم آبگیری ۳۰ هزار متر مکعب پر و میزان زیادی اب از سرریزها به سمت دشت سرازیر شده است.

وی افزود: یکی از این بندها با توجه به حجم سیلاب بعد از بیست و پنج سال برای اولین بار سر ریز نموده است.

حسن شاهی عنوان کرد: سازه های آبخیزداری نقش به سزایی در کاهش خطرات سیل ایفا می کنند بطوریکه دبی اوج سیلاب را کنترل و آب را با هجم کمتر و در مدت زمان بیشتر از مسیر خود عبور می دهند.

تمامی دریچه‌های سدهای خاکی چهارمحال و بختیاری باز شد

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به سریز شدن آب از سد خاکی واقع در پایین دست روستای بارده، گفت: دریچه‌های سدهای خاکی در استان باز شده است.

اصغر احمدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: دریچه‌های سدهای خاکی در استان باز شده است و خوشبختانه سدها و بندهای خاکی استان وضعیت مناسبی دارند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به سریز شدن آب از سد خاکی واقع در پایین دست روستای بارده، عنوان کرد: بارش‌های شدید موجب آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در این روستا شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت سدهای خاکی در مناطقی که شدت بارش بسیار بالا بود، پر شده است، گفت: در برخی مناطق نیز هنوز ظرفیت سدها و بندهای خاکی تکمیل نشده، تمام پیش‌بینی لازم برای جلوگیری از شکسته شدن سدها صورت گرفته است.

عملیات لایروبی و آواربرداری در روستای بارده در حال انجام است

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات لایروبی و آواربرداری در روستای بارده از توابع شهرستان بن آغاز شده است، نیروهای راهداری در آماده‌باش کامل هستند.

روح‌الله غلامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه نیروهای راهداری در روستای سیل‌زده بارده حضور دارند، اظهار کرد: چند دستگاه سنگین برای کمک به بنیادمسکن انقلاب اسلامی برای آواربرداری و لایروبی وارد عمل شده‌اند.

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین لایروبی معابر و کوچه‌های اصلی روستا آغاز شده است و چند دستگاه نیز در سیل بند ابتدایی روستا در حال عملیات بازگشایی هستند.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای راهداری در تمام نقاط چهارمحال و بختیاری در آماده‌باش کامل هستند، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ دستگاه خودروی راهداری و ۴۰۰ نفر پرسنل در استان در حالت آماده‌باش هستند.

تخریب سد خاکی باغمیران و آبگرفتگی منازل مسکونی روستای سُه

رئیس ستاد مدیریت بحران شاهین‌شهر و میمه از جاری شدن روان‌آب‌ها و نفوذ آن به برخی منازل مسکونی در مناطق روستایی، خسارات وارده بر راه‌های مواصلاتی و زمین‌های زراعی در بخش کشاورزی و هشدار به تخلیه برخی دامداری‌ها در این شهرستان، خبرداد.

سید محمد رضا کاظمی طبا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تشکیل کارگروه مدیریت بحران شهرستان همزمان با اعلام سطح نارنجی هواشناسی در شاهین‌شهر و میمه، اظهار کرد: بر اساس شرایط جوی کنونی در راستای مدیریت بهینه حوادث احتمالی پیش‌رو هماهنگی‌های بین دستگاهای خدماتی انجام و مقرر شد؛ بخشداری‌ها،دهیاری‌ها،شهرداری‌ها،هلال احمر و دیگر دستگاه‌های خدماتی و امدادی به حالت آماده باش باشند همچنین تمام مرخصی‌ها تا خروج شهرستان از شرایط جوی موجود لغو شد.

وی با بیان اینکه این شهرستان در دو بخش مرکزی و میمه با حرکت روان‌آب‌ها روبرو است، افزود: در بخش مرکزی شهرستان شاهین‌شهر و میمه با گذشت یک‌ ساعت از بارندگی‌ها و سرکشی‌های انجام شده از مناطق حادثه خیز مشخص شد قسمتی از سدخاکی روستای باغمیران تخریب و آب به سمت روستای مورچه‌خورت در جریان است که با تمهیدات پیشگیرانه کارگروه مدیریت بحران شهرستان و هماهنگی‌های بین دستگاهی، جاده قدیم نطنز مسدود و انحراف مسیر حرکت آب به سمت صحراهای اطراف مورچه خورت با موفقیت انجام شد.

فرماندار شاهین‌شهر و میمه با اشاره به حرکت روان آب‌ها در گردنه داس واقع در بین مورچه خورت و شهر میمه، ادامه داد: در این منطقه هیچگونه حادثه جانی رخ نداده و خسارت مالی چندانی نیز ایجاد نشد و تنها یک خودرو سنگین که پیش از وقوع سیل دچار نقص فنی شده بود در مسیر سیلاب گرفتار شد.

کاظمی طبا با اشاره به آب گرفتگی ۱۰ منزل مسکونی در روستای سُه، تصریح کرد: با امتداد بارش‌ها روان آب‌ها در روستای سُه جاری و منجر به آب گرفتگی معابر و اختلال در دسترسی به راه‌های اصلی روستا به شهر شده است که این موضوع  از طریق بخشداری و دهیاری در حال پیگیری است، همچنین به دلیل احتمال حادثه خیز  بودن دو سد “پشت لا” و “امامزاده”  در راستای مدیریت بهینه شرایط و پیشگیری از بروز حوادث احتمالی، دستور تخلیه دامداری‌های اطراف صادر و به منازل مسکونی مستقر در مجاورت رودخانه نیز هشدارهای لازم در راستای ایمن سازی داده شده ‌است.

رئیس ستاد مدیریت بحران شاهین‌شهر و میمه با اشاره به محدوده جغرافیایی بخش میمه و مجاورت آن با رشته کوه‌های کرکس و نزدیکی به استان مرکزی، خاطرنشان‌ ‌کرد: در بخش میمه بارش‌های باران چندان حادثه آفرین نبود، اما از ارتفاعات کرکس در ضلع شرقی میمه و در بخش شمالی از سمت استان مرکزی و ارتفاعات حسن رباط، شاهد حرکت روان آب‌ها به سمت میمه و روستای ونداده بودیم که با همکاری دستگاه‌های امدادی، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها تمهیدات موثر در راستای جلوگیری از ورود آب به مراکز جمعیتی اندیشیده و مسیر سیلاب منحرف شد.

فرماندار شاهین‌شهر و میمه افزود: در محور میمه به روستای حسن رباط نیروهای امدادی هلال احمر به سرنشینان خودروی سواری آسیب دیده امدادرسانی کرده و اکنون در شرایط مطلوب به سر می‌برند. همچنین در گردنه قرقچی میمه نیز به چندین خودرو دیگر نیز امدادرسانی شد، اما بیشتر خسارات وارده در این بخش متوجه احشام و زمین‌های زراعی و نیز راه‌های مواصلاتی بوده و وجود روان آب‌های چندشاخه در مسیر میمه، روستای زیادآباد و شهر وزوان نیز به برخی منازل مسکونی خساراتی را وارد کرده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران شاهین‌شهر و میمه با اشاره به شرایط جوی موجود و تداوم بارش‌ها بر لزوم رعایت نکات ایمنی برای عبور از این رویداد تاکید و خاطرنشان کرد: آگاهی از امکان بروز حادثه فرصت اجرای تمهیدات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز خسارات بیشتر و گاهی جبران ناپذیر را مهیا می‌کند به همین دلیل همه دستگاه‌های اجرایی خدماتی دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها در شهرستان شاهین‌شهر و میمه به منظور مدیریت بهینه و پیشگیرانه از حوادث احتمالی تا زمان خروج از شرایط جوی موجود به حالت آماده باش خواهند بود.

غرق شدگی کودک ۷ ساله در سیلاب کوار

رئیس مرکز اورژانس فارس از غرق شدن یک کودک ۷ ساله در کوار به دلیل جاری شدن سیلاب خبر داد.

محمدجواد مرادیان بامداد جمعه ۷ مرداد در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: ساعت ۱۹ و ۴۱ دقیقه پنج‌شنبه ۶ مرداد گزارش یک مورد غرق شدگی به مرکز پیام اورژانس اعلام شد.

او گفت: در پی جاری شدن سیلاب در شهرستان کوار یک کودک ۷ ساله غرق شد و یک نفر مصدوم که به بیمارستان نمازی منتقل شدند.

استقرار تیم‌های امداد اضطراری در بهبهان در آستانه سیل احتمالی

فرماندار بهبهان با اشاره به اعلام هشدارها به عشایر، دامداران، کشاورزان گفت: هشدارها به اهالی روستاهایی که در مسیر سیل و پرخطر هستند داده شده است.

رستم عیدی‌پور در خصوص آمادگی برای مقابله با سیلاب احتمالی اظهار کرد: در پی هشدارهای ستاد مدیریت بحران خوزستان، سه جلسه ستاد مدیریت بحران در بهبهان تشکیل شده است و پنج تیم از مناطق حادثه‌خیز و پرخطر بازدید میدانی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سه گروه با تجهیزات در منطقه تشان، یک گروه در حوزه زیدون، دو گروه در شهر بهبهان و یک گروه در بخش مرکزی در حال انجام اقدامات هستند.

فرماندار بهبهان با اشاره به اطلاع‌رسانی به عشایر و کشاورزان بیان کرد: پمپ‌ها و تجهیزات کشاورزانی که در مسیر سیل بودند، جمع‌آوری شده و به دامدارانی که در مسیر سیل قرار دارند، نیز هشدارهای لازم داده شده است.

عیدی‌پور با بیان اینکه از پنجشنبه شب مسیرهای گردشگری مسدود شده‌اند، گفت: از ظهر روز پنجشنبه هشدارها به اهالی روستاهایی که در مسیر سیل و پرخطر هستند، داده شده است.

فرماندار بهبهان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اشاره به لایروبی انهار و بازگشایی مسیرها گفت: از صبح دوشنبه یک تیم در منطقه تشان و تیم دیگری در شهرستان بهبهان آماه انجام اقدامات مورد نیاز در شرایط اضطراری هستند.

جلوگیری از ورود مسافران به مناطق گردشگری باغملک

فرماندار باغملک از جلوگیری از ورود مسافران و گردشگران به مناطق گردشگری خبر داد.

بهروز فرج‌الهی اظهار کرد: در پی اعلام هشدارها در خصوص فعالیت سامانه مانسون، بلافاصله جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان باغملک تشکیل و اقدامات خوبی در راستای اطلاع‌رسانی حضوری به عشایر انجام شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اکیپ‌های جمعیت هلال احمر، شبکه بهداشت و درمان، راهداری و امور عشایر نیز اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام داده‌اند.

فرماندار باغملک با بیان اینکه بارندگی فعلا متوقف شده است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها شدت بارندگی احتمالا جمعه باشد که تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

فرج‌الهی گفت: همه مراکز گردشگری باغملک تعطیل شده و از ورود مسافران و گردشگران به این مناطق جلوگیری شده است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اشاره به تقسیم کار بین ادارات مختلف افزود: عشایر اقلامی نیاز داشتند که تامین شده و تا این لحظه مشکل خاصی نداشته‌ایم. امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده مشکلی رخ ندهد.

تلاش همه جانبه دستگاه ها برای تخلیه آبگرفتگی معابر قم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم گفت: هلال‌ احمر و آتش‌نشانی در حال تخلیه آب‌گرفتگی های معابر هستند.

محسن اروجی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم، در گفت گو با ایسنا عنوان کرد: پیش بینی‌های لازم از روز گذشته انجام شده و همه دستگاه‌های امدادی و اجرایی استان از جمله هلال‌ احمر و شهرداری‌ها آمادگی لازم را دارند.

وی با اشاره به اینکه این بارندگی‌های شب گذشته در دشت مسیله اتفاق افتاده و امشب نیز در قم در حال وقوع است، بیان کرد: همه نیروها اعم از شهرداری‌ ها، هلال‌ احمر و راهداری در حال رفع گرفتگی‌ها و انسدادها در داخل شهر و جاده‌ها هستند.

وی بابیان اینکه مشکل آب‌گرفتگی مربوط به بخشی از شهر قم است، اذعان کرد: با توجه به اینکه بارندگی ها الگو همرفت تابستانه داشته است میزان بارش آن در برخی از نقاط کم و در برخی نقاط زیاد بوده است اما این بارندگی بیشتر در شهر قم و شرق قم بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم با تأکید بر اینکه هلال‌ احمر و آتش‌نشانی در حال تخلیه آب‌گرفتگی های معابر هستند، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از آب‌گرفتگی‌ها در زیرگذر ۷۲ تن است.

وی بابیان اینکه همه معابر و زیرگذرها باز هستند و مشکل تردد وجود ندارد و فقط مشکل آب‌ گرفتگی وجود دارد که باید تخلیه شوند، اضافه کرد: این بارندگی‌ها تا فردا شب در سطح استان وجود دارد.

اوروجی عنوان کرد: با توجه به اینکه الگوهای تابستانه همراه با وزش باد و گردوخاک شدید هستند از همشهریان خواهش می‌کنیم از پارک خودروها در کنار سازه‌های و دیوارهای غیر مقاوم، درخت‌های بلند و فرسوده و مسیر رودخانه‌ها و آبراه‌ها در این روز خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه این نکات برای همه بخش‌ ها به ویژه بخش مرکزی قم، شهرستان‌های کهک، جعفر آباد، سلفچگان و خلجستان است، اظهار کرد: همه دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها در حال آماده باش کامل هستند و اطلاع رسانی کامل انجام شده است به همین خاطر از پارک خودرو ها در مسیر رودخانه‌ها جلوگیری می‌کنند اما نیاز به همکاری مردم نیز وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم تأکید کرد: همشهریان اگر در مسیر رودخانه بودند و با گرد وخاک و بارش شدید باران برخورد کردند تردد نکنند؛ زیرا در بارش‌های تابستانه از آغاز سیلاب تا مسیله آن زمان کوتاهی وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به بارندگی شدیدی که در قم وجود دارد مسیر رودخانه قمرود تا اطلاع ثانوی بسته است، بیان کرد: ممانعتی برای تردد در جاده‌ها وجود ندارد؛ اما شهروندان در مسیر رودخانه‌ها تردد و توقف نداشته باشند.

خسارت‌های باران سیل آسا و طوفان در اراک

در یکی دو روز اخیر شاهد وقوع سیل و سیلاب در نقاط مختلف کشور بودیم و عصر امروز نوبت به شهر اراک و وقوع طوفان و بارش شدید باران در این شهر رسید به طوری که در حداقل زمان، تمامی جوی ها پر از آب و خیابان‌ها و معابر غیر قابل تردد شد. شدت طوفان در اراک به شکلی بود که موارد بسیاری از شکستن درخت‌ها، مواردی از تخریب دیوار، ریزش قسمتی از سقف برخی از پاساژها، انفجار ترانس برق و خسارات مالی به دلیل سقوط درخت بر روی خودروها رخ داد. گفته می شود که این بارش ها تا دوشنبه هفته آتی ادامه خواهد داشت.

ارسال ۲میلیون پیامک هشدار سیل در کهگیلویه و بویراحمد/مردم تا ۷۲ساعت آینده به آبشار مراجعه نکنند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو میلیون پیامک هشدار برای مردم استان و کسانی که وارد استان شدند ارسال شود.

کیامرث حاجی‌زاده در بازدید از منطقه گردشگری آبشار یاسوج با بیان اینکه این مکان هر چه سریعتر تخلیه شود، گفت: استان از یک هفته گذشته هشدارهای لازم را داده و اعضای ستاد بحران پای کار هستند.

وی اظهار کرد: بالغ بر دو میلیون پیامک و هشدار سیل برای مردم استان و سایر کسانی که وارد استان شدند داده شده است.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مردم هشدارهای سیل را جدی بگیرند عنوان کرد: در سایر استان‌ها هشدارها جدی گرفته نشد و شاهد خسارت و تلفات انسانی بودیم.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه آبشار یاسوج هر چه سریعتر تخلیه شود، ادامه داد: مردم تا ۷۲ ساعت آینده به آبشار مراجعه نکنند و در مکان‌های امن مستقر شوند.

وی بیان  کرد: در گچساران بارش‌ها شدید بوده اما چون پای کار بودیم تلفات نداشتیم.

۵۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته بین سیل زدگان قمی توزیع شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم از توزیع بسته های غذایی ۷۲ ساعته شامل کنسروجات، برنج، حبوبات، خرما، نودل و چای بین سیل زدگان روستاهای بخش مرکزی خبر داد.

 محمد رضا بهرامی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم  گفت: در پی بارش های سیل آسای شب گذشته در روستاهای بخش مرکزی قم  بخشی از معیشت همشهریان در این روستاها دچار مشکل شده، لذا جمعیت هلال احمر اقدام به توزیع ۵۰۰ بسته ی غذایی ۷۲ ساعته شامل کنسروجات، برنج، حبوبات، خرما، نودل و چای بین افراد متاثر از این حادثه نمود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم افزود: این برنامه توسط ۱۰۴ نفر از کارکنان، امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در روستاهای علی آباد، مشک آباد، صید آباد، باقر آباد و جعفرآباد از بخش مرکزی انجام شد.

بهرامی یادآور شد : قبل از این هم در شب گذشته ۸ خودرو عملیاتی، ۵ دستگاه موتور آب  و ۲ ست نجات بکارگیری شده و همچنین ۲۰ دستگاه چادر امدادی، ۳۰۰ پتو و ۲۷۰ بسته غذایی به منطقه عملیاتی ارسال شده بود.

در پایان بهرامی توصیه کرد : مردم ضمن حفظ خونسردی، توصیه هایی که از طریق ارگان های امدادی و رسانه ها اطلاع رسانی می گردد را جدی گرفته و به آنها عمل نمایند.

لازم به ذکر است، قبل از ظهر امروز امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و حاجی زاده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم با حضور در مناطق سیل زده از خدمات امدادگران و ارگان های خدمات رسان بازدید کردند و در جریان نحوه امداد رسانی قرار گرفتند.

آبگرفتگی دو روستا در فارس/داراب بیشترین بارش را به خود اختصاص داد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: یک روستا در شهرستان کوار و یک روستا در شهرستان بختگان با آبگرفتگی مواجه شدند که این مهم مدیریت شد و آب در این دو روستا تخلیه شده است.

خلیل عبداللهی شامگاه پنج‌شنبه ۶ مرداد در جلسه فوق‌العاده ستاد بحران فارس بیان کرد: در هیچ کدام نقاط استان به جز ۴ روستایی که در شهرستان داراب که دچار آبگرفتگی شدند، گزارشی از خسارت اعلام نشده است.

او با اشاره به تخلیه این چهار روستا و انتقال ساکنین به یک نقطه امن، افزود: امدادرسانی به سیل زدگان در حال انجام است.توزیع سه وعده غذای گرم و کالاهای امدادی به آنها در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس ادامه داد: ١۵ روستای این شهرستان با قطعی آب مواجه شدند که کمتر از شش ساعت این مشکل مرتفع شد. وضعیت برق در این روستاها بلافاصله به جریان عادی بازگشت.

عبداللهی خاطرنشان کرد: بیشترین بارندگی فارس مربوط به شهرستان داراب با ۶۵ میلی‌متر بوده و دیگر شهرستان‌ها کمتر از ٢٠ میلی متر بارش نداشته‌ایم.

او تصریح کرد: به جز جاده قدیم فسا به داراب مابقی محورها باز و تردد عادی در جریان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس خاطرنشان کرد: در شیراز نیز در دو منطقه سعدی و گلستان با بارش ۳۰ میلی‌متری باران و آبگرفتگی سطحی مواجه بودیم که خوشبختانه مرتفع شد.

عبداللهی تصریح کرد: یک روستا در شهرستان کوار و یک روستا در شهرستان بختگان نیز با آبگرفتگی مواجه شدند که این مهم مدیریت شد و آب در این دو روستا تخلیه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس از اصحاب رسانه به واسطه اطلاع رسانی اخبار و هشدارهای بارندگی و سیل قدردانی کرد.

آخرین وضعیت سیل و اّبگرفتگی در استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از بازگشایی راه‌ها، تخلیه آب از ۱۰۰ منزل و تخلیه آب از معابر، امدادرسانی به ۷۵ خودرو در جاده‌ها، انسداد موقت برخی از محورهای جاده‌ای، تقویت سیل بندها و بندهای آبخیزداری و تخلیه ساکنان در معرض خطر در ۶ روستا خبر داد.

منصور شیشه فروش با ارائه گزارشی از وضعیت استان، به ایسنا گفت: جریان سیل در روستاهای دولت آباد، دره بید و کرد علیا در بخش کرون شهرستان تیران و کرون اتفاق افتاد و حرکت سیل به سوی روستاهای افجان و قلعه ناظر ادامه داشت که به‌ ساکنان این مناطق هشدارهای لازم داده شد.

وی همچنین از آبگرفتگی پل محور دامنه و بروز خسارت به چادرهای عشایر شهرستان فریدن خبر داد و گفت: قطع ارتباط تلفن روستاهای لوشاب، حسن رباط، موته و شهر لایبید بخش میمه و سیل بردگی فیبر نوری از دیگر خسارات سیل امروز بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به استقرار ۲۵۰ تیم امدادی در سطح استان اصفهان برای پیشگیری و کنترل سیل اشاره کرد و افزود: بازگشایی راه‌ها، تخلیه آب از ۱۰۰ منزل و تخلیه آب از معابر، امدادرسانی به ۷۵ خودرو در جاده‌ها، انسداد موقت برخی از محورهای جاده‌ای، تقویت سیل بندها و بندهای آبخیزداری، تخلیه ساکنان در معرض خطر در ۶ روستا از اقدامات صورت گرفته در استان است.

وی از اطلاع‌رسانی و هشدار به گروه‌های در معرض خطر در ۱۱ شهرستان تحت تاثیر محورهای جادهای نایین به اردستان و انارک به چوپانان و محور فرعی حسن رباط به لایبید که به علت سیل مسدود شده بود خبر داد و گفت: هم اینک با بر طرف شدن خطر و ایمن سازی این محورها بازگشایی شد.

امدادرسانی هلال احمر در ۱۰ شهرستان فارس

مدیرعامل هلال احمر فارس از امدادرسانی این جمعیت در ۱۰ شهرستان درگیر سیل و آبگرفتگی خبر داد.

حسین درویشی شامگاه پنج‌شنبه ۶ مرداد در جمع خبرنگاران بیان کرد: امدادرسانی به ۱۰ شهرستان زرین دشت، گراش، داراب، نی‌ریز، فراشبند، ممسنی، کازرون، کوهچنار، خرمبید و سپیدان با ۵۲ تیم عملیاتی در حال انجام است.

او با بیان اینکه در پی بارش‌های سیل آسای شب گذشته و امروز ۲۴۲ نفر نیروی عملیاتی با ۲۷ خودرو امدادی کمک دار اقدام به امدادرسانی کرده‌اند، افزود: توزیع اقلام غذایی، زیستی، پتو، موکت و نایلون پوششی به حادثه دیدگان انجام گرفته است.

مدیرعامل هلال احمر فارس همچنین از امدادرسانی به ۱۱۱ خانوار با جمعتی بالغ بر ۱۴۸۹ نفر خبر داد و گفت: نیروهای امدادی هلال احمر در شبانه روز گذشته به ۱۸ مصدوم این حوادث امدادرسانی کرده‌اند.

 

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=10112

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.