تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ 17 ربيع أول 1446 Friday, 20 September , 2024
7

تفاوت متخصص قلب و جراح قلب چیست؟

  • کد خبر : 10684
  • 10 مهر 1401 - 9:16
تفاوت متخصص قلب و جراح قلب چیست؟
اگر بنا به دلایلی، هر یک از این عضوهای حیاتی بدن، برای مثال: قلب دچار اختلال گردد، چه باید کرد؟ در ابتدا بایستی به متخصص قلب مراجعه نمود و مشکل را بررسی کرد. اما سوالی که ممکن است ذهن خیلی‌ها را به خود درگیر کند این است که در چنین مواقعی، به متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم بهتر است یا به جراح قلب؟ اصلا آیا این دو با یکدیگر متفاوت هستند؟

متخصص قلب و عروق کیست؟

دکتر قلب و عروق یکی از تخصص‌های رشته پزشکی است که به صورت تخصصی روی تمامی بیماری‌های مرتبط با قلب، شریان‌ها و رگ‌های قلبی تمرکز می‌کند. بهترین دکتر قلب وظیفه چکاپ کامل رگ‌های قلبی و وضعیت عملکرد قلب را دارد که این کا را با استفاده از دستگاه‌های مخصوص تخصص قلب انجام می‌دهد. از معروف‌ترین این تست ها، تست نوار قلب، اکو، اسکن و همچنین سایر مواردی است که با دستگاه های مخصوص متخصصان قلب و عروق از بیمار گرفته می شود. دکتر قلب و عروق نیز به عنوان یک رشته‌ی فوق تخصصی در این حیطه فعالیت می‌کنند.

برای چه بیماری هایی به دکتر قلب مراجعه کنیم؟

بیماری های تحت درمان دکتر متخصص قلب

هنگامی که دچار علائم بیماری‌های قلبی شدید و یا از نظر مادر زادی دچار مشکل قلب هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بیماری شما به صورت دقیق توسط دکتر قلب و عروق تشخیص داده و شود و هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام نمایید.

بیماری‌های سیستم قلب و عروق در حوزه فعالیت دکتر قلب و عروق است. بعضی از رایج‌ترین بیماری‌ها به این شرح است:

بیماری عروق کرونر قلب (CAD)، سکته‌ی قلبی، آنژین یا درد قلبی، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی روماتیسمی، کاردیومیوپاتی، بیماری‌های قلبی مادرزادی، بیماری‌های قلبی دریچه‌ای (تنگی دریچه میترال یا آئورت، شلی یا نارسایی دریچه ی آئورت، میترال و… )، عفونت و التهاب قلبی، آریتمی (ضربان قلب نامنظم)، آنوریسم آئورت، آترواسکلروزیس (گرفتگی عروق)، لخته ی عروقی، کلسترول بالا، تپش قلب، نارسایی قلبی.

جراح قلب کیست؟

جراح قلب، پزشک عمومی است که پس از دوره خود، وارد رزیداسیون جراحی می‌شود که از ۵ تا ۷ سال طول می‌کشد. وظیفه اصلی جراح قلب، جراحی و درمان قلب و رگ‌های مربوط به آن است. البته جراح قلب و عروق می‌تواند سایر قسمت‌های بدن مانند: مری، ریه‌ها و … را جراحی کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جراح قلب خوب، داشتن مهارت بالا در جراحی می‌باشد. زیرا اگر جراح تجربه و مهارت کافی داشته باشد، می‌تواند مشکلات بیماران را سریع تر تشخیص و درمان کند. از این رو بیماران باید در انتخاب جراح قلب خود دقت بالایی داشته باشند و جراحانی را انتخاب کنند که از دانش و مهارت بالایی برخوردار باشند.

چه زمانی به جراح قلب مراجعه کنیم؟

در برخی مواقع مشکلات قلبی به کمک رعایت رژیم غذایی و یا دارو درمانی قابل درمان نمی‌باشند و از این رو ممکن است نیاز به جراحی وجود داشته باشد. همانطور که گفته شد، بیماران با مشاهده برخی علائم، به متخصص قلب مراجعه می کنند. در صورتی که متخصص قلب و عروق نتواند به درمان مشکلات و نارسایی های قلبی بپردازد، بیماران را جهت انجام انواع جراحی های: بای پس عروق کرونر، عمل قلب باز، عمل پیوند قلب، جراحی نواقص مادرزادی قلب، جراحی پیوند دریچه‌های قلب، جراحی بیماری‌های تومرال قلب و … به جراح قلب ارجاع دهد. از این رو بیماران در صورت تشخیص متخصص قلب و عروق و عدم دریافت نتیجه مورد قبول از دارو درمانی، باید به جراح قلب مراجعه نمایند.

تفاوت متخصص قلب و جراح قلب

در واقع روش‌های درمانی متخصصان قلب با روش‌های درمانی جراحان قلب متفاوت است. متخصصان قلب و عروق با کمک گرفتن از داروها برای نرمال نگه داشتن شرایط جسمی بیماران، اقدام به درمان می‌نمایند، اما جراحان قلب بهترین راه درمان را جراحی می‌دانند.

یک تفاوت عمده‌ی دیگری که میان متخصص قلب و جراح قلب وجود دارد این است که درمان مشکلات قلبی و عروقی توسط جراح زودتر به نتیجه می‌رسد، اما نتیجه حاصله از راه های درمانی متخصص قلب، ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول بیانجامد.

 

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=10684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.