3

۱۰ درصد تصادفات کل شهر دزفول در یک میدان رخ می‌دهند

  • کد خبر : 11449
  • 28 مهر 1401 - 18:00
۱۰ درصد تصادفات کل شهر دزفول در یک میدان رخ می‌دهند
رییس مرکز تحقیقات مهندسی راه و ترابری دانشگاه تربیت مدرس و نماینده شرکت مشاور ترافیکی گفت: ۱۰ درصد کل تصادفات شهری دزفول در میدان رودبند این شهر و مابقی تصادفات در سایر نقاط شهر رخ می‌دهند.

به گزارش حاشیه خبر به نقل از ایرنا،امین میرزا بروجردیان  در کارگاه مطالعات پژوهشی ساماندهی ترافیک و بهبود ایمنی شبکه معابر و تقاطع‌های شهر دزفول در سالن جلسات شهرداری افزود: معضلات ترافیکی و ایمنی دزفول با توجه به آمار تصادفات بالا در این شهر زیاد است اگرچه دزفول به لحاظ ایمنی جزو شهرهای خیلی بد نیست.

وی‌ ادامه داد: میدان‌ رودبند مشکل ترافیکی زیادی ندارد ولی از مشکل ایمنی جدی رنج می‌برد و تصادفات آن جدی است.

رییس مرکز تحقیقات مهندسی راه و ترابری دانشگاه شهید مدرس تهران گفت: ترافیک یک جبهه بسیار نزدیک با زندگی مردم دارد و مردم سریع معضل و رفع آن را درک می‌کنند ضمن اینکه ساماندهی ترافیک بر شئونات مختلف زندگی مردم اثرگذار است.

وی با بیان اینکه شروع و پایان ترافیک در نقطه ایجاد شده نیست لذا رفع مشکل نیز نیز در آن نقطه انجام‌ نمی‌شود، افزود: باید با یک‌نگاه کلان نگر مساله ترافیک رفع شود البته گره‌های نقطه‌ای نیز به لحاظ هندسی وجود دارد که باید بررسی و رفع شوند.

بروجردیان با تاکید بر اینکه ترافیک یک موضوع تک بعدی نیست و باید از نظر فنی، اجتماعی و حتی امنیتی به آن توجه کرد، بیان کرد: تلاش بر این است که مشکل برخی نقاط اولویت داری که از سوی شهرداری به ما ابلاغ می‌شود را با راهکارهای کوتاه مدت رفع کنیم.

وی با بیان اینکه طرح‌های ترافیکی باید با دقت و تخصص انجام شوند، افزود: به راحتی نمی‌توان یک خیابان را یک طرفه کرد بلکه باید مطالعات کافی در این زمینه انجام شود تا رفت و برگشت‌ها با مشکل مواجه نشوند.

لزوم اختصاص ۷۵ درصد از سهم حمل و نقل شهری به حمل و نقل عمومی

رییس مرکز تحقیقات مهندسی راه و ترابری دانشگاه شهید مدرس تهران و مشاور طرح مطالعات ترافیک شهرداری دزفول با تاکید بر لزوم اختصاص ۷۵ درصد از سهم حمل و نقل شهری به حمل و نقل عمومی گفت: گرچه هنوز در هیچ‌جای کشور حتی کلان شهرها نیز این موضوع محقق نشده است ولی باید به عنوان یک چشم انداز به آن توجه کنیم و به این سمت برویم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات ترافیکی کلان شهرها هنوز در دزفول ایجاد نشده‌اند، افزود: نباید اجازه دهیم تجربیات ناموفق کلان شهرها در دزفول انفاق بیفتند.

بروجردیان یکی از مشکلات جدی تهران را دادن مجوزهای ایجاد مراکز جذب سفر بدون مطالعه عارضه سنجی دانست و اظهارداشت: در برخی نقاط ۲ مرکز تجاری خیلی بزرگ بدون مطالعه کافی احداث و باعث ایجاد ترافیک شدید شده‌اند حال آنکه در زمان اعطای مجوز فقط به موضوع پارکینگ مجتمع‌ها توجه شده بود و از عرض خیابان‌های منتهی به آنها غافل مانده‌اند.

وی افزود: دزفول با وجود اینکه از ۱۵ سال قبل رشد نامتوازنی را شروع کرده ولی خیلی زود می‌توان جلوی این رشد نامتوازن و ناهمگون و خطاها را گرفت تا به تعادل توسعه در شهر برسیم.

مشاور طرح مطالعات ترافیک شهرداری دزفول بیان کرد: اگر با نگاه تخصصی به موضوع بنگریم متوجه می‌شویم که درصورت تداوم رشد و توسعه شهر به همین منوال در میان‌ مدت مشکل ترافیک به یک مشکل جدی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به رصد سطح سرویس و شبکه معابر دزفول در ۲ ماه گذشته و ثبت تمام خیابان‌های این شهر افزود: شهر دزفول جزو شهرهای متوسط محسوب می‌شود ولی مشکلات آن در حال بزرگ شدن هستند.

بروجردیان با تاکید بر لزوم تعیین اهداف طرح مطالعات ترافیکی شهر گفت: اگر به دنبال تبدیل دزفول به قطب گردشگری شمال خوزستان هستیم باید زیرساخت‌های شهری را نیز متناسب با این هدف مهیا کنیم.

دزفول شریان پرسرعت شهری ندارد

رییس مرکز تحقیقات مهندسی راه و ترابری دانشگاه شهید مدرس تهران با بیان اینکه دزفول شریان پرسرعت شهری ندارد، گفت: خیابان شهید کمیلی نیز کمربندی محسوب می‌شود و جزو شبکه شهری نیست.

وی افزود: خیابان فتح المبین دزفول اصلا شرایط یک‌ خیابان پرسرعت را ندارد اگرچه عرض این خیابان خوب است ولی ورودی‌ها و خروجی‌های آن اجازه سرعت نمی‌دهند.

این کارشناس ترافیک با تاکید بر لزوم اصلاح اسکلت شهر و بناهایی که باید ترافیک اصلی شهر را پوشش دهند، بیان کرد: سلسله مراتب حرکت شهر و عدالت شهروندی در توزیع مراکز جذب سفر ناقص است و مناطقی از شهر کم‌برخوردار شده‌اند.

وی با اشاره به مشکل حمل و نقل عمومی دزفول و لزوم بسترسازی برای پیاده روی و دوچرخه سواری در دزفول افزود: پزشکان شهروندان را به نیم ساعت پیاده روی در روز برای سلامتی توصیه می‌کنند که معادل ۲.۵ کیلومتر است.

بروجردیان‌ با بیان اینکه دزفول زیرساخت پیاده روی ندارد و پیاده روهای آن جوابگو نیستند، اظهارداشت: وقتی شعاعی به طول ۲.۵ کیلومتر به مرکز دزفول بزنیم کل شهر را در بر می‌گیرد و در واقع با ربع ساعت پیاده روی از هر نقطه دزفول در صورت وجود زیرساخت می‌توان به مرکز شهر دسترسی پیدا کرد.

لزوم ساخت پیاده راه در بافت قدیم دزفول

رییس مرکز تحقیقات مهندسی راه و ترابری دانشگاه شهید مدرس تهران با تاکید بر لزوم پیاده راه سازی در بافت تاریخی دزفول گفت: این‌ کار در منطقه بازار تهران و خیابان چهار راه عباسی اصفهان انجام شده ونتایج خوبی داشته است.

وی افزود: چنین آمادگی در دزفول نیز وجود دارد که برخی نقاط به گونه‌ای بسته و تبدیل به پیاده راه شوند که هیچ‌ مشکلی نیز ایجاد نشود.

بروجردیان همچنین هوشمندسازی چراغ‌ها و پارکینگ‌های طبقانی و طراحی ساختار شهری را جزو نیازمندی‌های شهر دزفول دانست و بیان کرد: تلاش بر این است که با تعامل با شهرداری مشکل ترافیکی شهر دزفول را برطرف کنیم.

وی یکی از چالش‌های پیش روی اجرای طرح مطالعات ترافیکی دزفول را نبود دیتا بیس جامع برای این شهر دانست و افزود: امیدواریم با روش‌های علمی و با کمک شهرداری بتوانیم تخمین‌های نزدیک‌ به واقعیت را جایگزین اطلاعات ناموجود کنیم‌.

شهردار دزفول نیز در این نشست با اشاره به اخذ نظر مساعد شورای شهر برای عقد قرارداد با دانشگاه تربیت مدرس پیرامون طرح مطالعات ترافیک دزفول گفت: تاکنون ۲ جلسه با دانشگاه تربیت مدرس درخصوص مطالعات جامع حمل و نقل برگزار شده است.

سید محمد حسن عیسی زاده افزود: این طرح درخصوص حمل و نقل، ترافیک و زیرساخت‌ها و تاثیر در تمام شئون زندگی شهری و شهروندان است.

وی ادامه داد: این حوزه بر اقتصاد، فرهنگ، جامعه شناختی شهر و امنیت و ایمنی اثر داشته و در ارتباط با رفاه شهروندان و خدمات رسانی به آنها است.

شهردار دزفول قانون مربوط به احداث معابر و خیابان‌ها را مربوط به سال ۱۳۱۲ دانست و گفت: قانون توسعه معابر نیازمند اصلاح و بازنگری است.

وی افزود: سبک‌زندگی در دزفول و شکل شهر و خیابان‌ها تغییر کرده ولی ما مطالعه ای در این خصوص نداشته ایم یا اگر هم‌بوده کامل و جامع نبوده است.

عیسی زاده با تاکید بر لزوم مدنظر قرار دادن جنبه‌های مختلف در طرح مطالعات ترافیک درفول بیان کرد: کار در مورد مسایل کیفی و ارزشی را نمی‌توان با نگاه رفع تکلیفی انجام داد.

هدف از طرح مطالعات ترافیکی دزفول ایجاد توازن بین بخش‌های درگیر با حمل و نقل است

عیسی زاده هدف از اجرای این طرح را ایجادتوازن بین بخش‌های مختلف درگیر با حمل و نقل دانست و بیان کرد: کار تخصصی است و ظرفیت و فرصتی مناسب برای شهرداری دزفول به شمار می‌رود.

شهردار دزفول گفت: برخی تقاطع‌ها در ساعات پیک مشکلات زیاد ترافیکی دارند که طرح مطالعات ترافیک شهر دزفول در رفع این معضلات موثر است.

وی حذف میدان کتاب دزفول را موجب رفع گره ترافیکی در این نقطه دانست و افزود: این میدان در برخی ساعات قفل می‌شد و خودروها گاهی اوقات ۲۰ تا ۴۰ دقیقه در این نقطه توقف داشتند که علاوه بر تلف کردن وقت شهروندان باعث ایجاد درگیری هم می‌شد.

عیسی زاده با اشاره به خدمات شهرداری در حوزه اتوبوسرانی بیان کرد: اکنون ۱۰دستگاه اتوبوس فعال داریم و برخی مناطق نظیر زیباشهر که جدا از شهر هستند مشکل بیشتری دارند و اگر شهروندان وسیله شخصی نداشته باشند برای تردد با مشکل مواجه می‌شوند.

وی افزود: ۲ دانشگاه جندی شاپور و پیام نور دزفول نیز درخصوص تردد دانشجویان دغدغه دارند و در این زمینه با شهرداری مکاتبه کرده‌اند.

شهردار دزفول با بیان اینکه شهرداری قبلا اقداماتی درخصوص حمل و نقل انجام داده ولی جامع نبوده‌اند، گفت: امیدوارم نگاه همه همکاران به طرح مطالعات جامع ترافیک به عنوان یک فعالیت کیفی، اساسی، ماندگار، بلند مدت و تاثیرگذار در همه شئون شهری باشد و نتایج این مطالعات و بررسی‌ها به مرور و همگام با کارهای مطالعاتی، شکل عملیاتی به خود گیرند و گره‌های ترافیکی به سرعت برطرف شوند.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=11449

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.