2

جام جهانی و فرصتی که برای سینما به‌وجود آمد

  • کد خبر : 12601
  • 09 آذر 1401 - 22:44
جام جهانی و فرصتی که برای سینما به‌وجود آمد
فرصت جام جهانی، این امکان را برای سینمای ایران فراهم آورده که مطابق با نیاز خود، از ظرفیت‌های این پدیده جهانی، بهره‌های لازم را به عمل آورد.

به گزارش حاشیه خبر به نقل از ایرنا، جام جهانی در کنار تمامی ظرفیت‌های اقتصادی و ورزشی که برای بسیاری از کشورهای خاورمیانه به همراه آورد اما نتوانست موهبت‌های خود را به سمت سینمای ایران سرازیر نماید.

در نگاه نخست، جام جهانی مانعی بر سر راه استقبال از آثار روی پرده است که سبب می‌شود تا فوتبال‌دوستان، در این یک‌ماه، تمام تمرکز خود را بر روی فوتبال گذاشته و به استقبال سینما نروند. اما این تفکر، با راهکارهایی که در تمام این مدت ارائه شد، هیچ‌گاه از قطعیتی برخوردار نبوده است. سینمای ایران، نمونه‌هایی از این دست را در بازه‌های مختلفی مانند ماه رمضان تجربه کرده است.

در نگاه دوم، در ماه رمضان هم با چنین وضعی مواجهیم و به‌ظاهر تعداد مخاطبان در طول این یک ماه، با ریزش قابل توجهی همراه می شود اما تجربه نشان داده که سینمای ایران برای دو، سه سال متوالی در نیمه نخست دهه ۹۰، با ارائه راهکارهای اجرایی خوب، زمینه را به گونه‌ای رقم زد که از این فرصت سوخته، یک فرصت طلایی ساخت و این یک ماه را هم‌پای گیشه نوروزی سینماهای کشور، طلایی کرد.

برای جام جهانی نیز می‌شد چنین بهره‌برداری‌هایی را از همان روزهای نخست به عمل آورد تا در طول این یک‌ماه، نه‌تنها ریزشی در میزان مخاطبان سینما رقم نخورد بلکه راندمان رو به رشدی نصیب سینماها شود اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد تا سینماها طی این روزها، تنها شاهد رشد محسوس اندکی باشد که آن هم در نتیجه فروکش کردن التهابات اجتماعی رقم خورده است. نخستین رهاوردی که می‌تواند از جام جهانی، نصیب سینماها شود، برگزاری مسابقات فوتبال مهم در سالن‌های تاریک است.

شورای صنفی نمایش، پیشتر مجوز نمایش ۳ مسابقه تیم ملی فوتبال کشورمان در سینماها را دریافت کرده بود و حتی مترصد بود که مجوز مسابقات مهم جام جهانی را نیز دریافت کند اما تمام این تلاش‌ها با فراخوان ۳ روزه نابهنگامی که منتشر شد، از میان رفت تا سینماهای کشور در روز ۲ مسابقه نخست تیم ملی کشورمان، یکی از خلوت‌ترین مکان‌های اجتماعی باشند.البته ذکر این نکته نیز مهم است که می‌شد با مهندسی اکران و نمایش چند فیلم، از این فرصت، به نفع کسانی که اهل فوتبال نیستند، بهره برد.

شورای صنفی نمایش، برای نمایش فیلم‌ها در زمان جام جهانی، امتیازهایی نظیر محاسبه ۲ هفته نمایش به جای ۴ هفته یا تداوم اکران تا پایان سال را در نظر گرفته بود اما این ابتکارها، اکنون که به جز بخارست، فیلمی به روی پرده نرفته، کان‌لم‌یکن محسوب شده تا سینمای ایران نتواند از این فرصت نیز بهره‌مند شود. با این تفاسیر، سینماها حداقل تا چهارشنبه هفته آینده که ۱۶ آذر است، فیلم جدیدی را به روی پرده نمی‌برند تا همین ناوگان خسته، پذیرای ۱۲ تا ۱۷ هزار مخاطب برای روزهای عادی باشد.

البته که این ناوگان، در آخرین روزهای آذرماه که جام جهانی به پایان می‌رسد، تقویت خواهد شد و از هم‌اکنون چند فیلم اظهار آمادگی کرده‌اند تا در آن زمان به روی پرده بروند اما مهم آن بود که سینماها، از این فرصت یک‌ماهه بی‌بهره نباشند و فکری برای این بازه یک‌ماهه شود.

اگرچه شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی در مقوله پخش فوتبال در سینماها، نهادهای مستقلی در تصمیم‌گیری نیستند اما حداقل می‌توان از آنها انتظار داشت که برای نیمه دوم آذرماه، برنامه‌ای را تدارک دیده و چند فیلم خوب را در نظر بگیرند تا تمام آذرماه برای سینماهای کشور سوخت نشود. رویکردی که با توجه به کاهش قابل‌توجه ناآرامی‌ها، از قابلیت اجرایی بالایی برخوردار است که باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌ها و رایزنی‌های حول آن را به انجام رساند.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=12601

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.