3
به همت کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ؛

عملیات تعویض شیر ۵ قلو و شیر ایمنی درون چاهی چاه گازی با موفقیت انجام شد

  • کد خبر : 17153
  • 30 خرداد 1402 - 11:42
عملیات تعویض شیر ۵ قلو و شیر ایمنی درون چاهی چاه گازی با موفقیت انجام شد
با تلاش گروهي و جهادي كارشناسان شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان، خدمات فني چاه هاي شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب و خدمات فني شركت ملي حفاري ايران، شير پنج قلو و شير ايمني درون چاهي معيوب چاه مذكور تعويض و چاه ايمن گرديد.

رییس مهندسی بهره برداری مدیریت امور فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با بیان خبر بالا افزود:  طی این عملیات که دو هفته به طول انجامید ،پس از کُشتن چاه و خارج سازی شیر ایمنی درون چاهی معیوب، نصب دو عدد پلاگ مسدود کننده درون چاهی و اطمینان از عملکرد آنها، اضافه نمودن یک عدد شیر دروازه ای و درپوش بر روی تاج چاه معیوب، شیر پنج قلوی معیوب جداسازی و شیر پنج قلو جدید به همراه دو عدد شیر دروازه ای اضافی (شیر بهره برداری و شیر عمقی) نصب گردید .

به گزارش حاشیه خبر به نقل از روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ، مهندس ایرج بارانی افزود: پس از این اقدام، پلاگ ها با دستگاه لوله مغزی سیار خارج  و شیر ایمنی درون چاهی جدید نصب گردید تا این چاه مخزن گازی ژوراسیک مسجدسلیمان که بدلیل دارا بودن مقدار بالای گاز هیدروژن سولفوره ، فشار بالای گاز و وجود گسل های عمیق، از جمله مخازن خطرناک و پیچیده جهان می باشد، ایمن و با موفقیت در مدار تولید قرار بگیرد.

به گفته ی این مقام مسئول، پیش از انجام این عملیات ، از هفت عدد شیر قرار گرفته بر روی تاج چاه، فقط یک شیر سالم و قابل استفاده بود.

وی خاطرنشان کرد در صورت عدم موفقیت عملیات و بدون در نظر گرفتن کاهش تولید، بابت جمع آوری تسهیلات سرچاهی، اعزام دکل تعمیراتی و نصب مجدد تسهیلات، مبلغی بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه به شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تحمیل می گردید.

وی تصریح کرد: طی چند ماه اخیر و با اراده جهادی کارکنان سخت کوش و متعهد شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، تعداد ۸ حلقه چاه گازی که در شرایط نا ایمن قرار داشتند، با راهبری کارشناسان اداره مهندسی تولید و همکاری بی نظیر گروه های خدمات فنی چاه ها، اداره HSE  و سایر بخش های فنی/عملیاتی و ستادی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، ترابری و واحد سیالات شرکت ملی حفاری ایران، ایمن سازی شده و صد‌ها میلیارد ریال به صورت مستقیم و غیرمستقیم در هزینه های تعمیراتی مرتبط صرفه جویی گردید.

لازم به توضیح است اداره مهندسی تولید مدیریت امور فنی این شرکت پیش از این موفق به تعمیر و ایمن سازی چاه هفتکل ۷ را نیز بدون حضور دکل و با هدف تأمین خورک گاز ایستگاه تقویت فشار گاز هفتکل با موفقیت به اتمام رسانده و برنامه ایمن سازی چاه‌های گازی قلعه نار ۴ و ژوراسیک ۳۱۵ را نیز در برنامه آتی خود قرار داده است.

نگارش و انتشار : دانوش صالحی  / عکس : محمد باقری

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=17153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.