0

مرگ نوستالژی کله پاچه، دل، جگر و قلوه

  • کد خبر : 19731
  • 06 آذر 1402 - 21:21
مرگ نوستالژی کله پاچه، دل، جگر و قلوه
بعد از افزایش قیمت گوسفند زنده در سال های اخیر استفاده مردم از کله پاچه، دل، جگر و قلوه کمتر و کمتر شده و عملا مرگ نوستالژی آنان را بوجود آورده است.

به گزارش حاشیه خبر به نقل از خبرگزاری برنا، کله پاچه و دل و جگر، خوراکی محبوب شمار بالایی از ایرانی هایی است که به گفته آنها در فصل سرما بیشتر می چسبد؛ البته در این زمستان ممکن است زیاد استفاده نشود یا اگر هم بشود بالا بودن قیمتش مزه آن را به کلی از یاد ببرد.

بالا رفتن قیمت ها، نبود کشتار به دلیل واردات گوشت، گوشتی که بی آلایش است یعنی دل و جگر و کله و پاچه و سیرابی و غیره به همراه ندارد( چون این غذایی ایرانی است و در خارج از کشور به خصوص جاهایی که گوشت وارد می شود از دل و جگر و پاچه و کله استفاده نمی کنند) صنف دل و جگر را با چالشی جدی مواجه کرده به نحوی که شمار بالایی از فعالان این صنف مغازه های خود را تعطیل و جواز کسب شان را باطل کرده اند. مردم هم به دلیل بالا رفتن قیمت ها و برای هر سیخ دل یا جگر با توجه به حجم کم آن دیگر از این خوراکی لذیذ دست شسته اند.

وقتی دل و جیگر کالای لوکس می‌شود

غلامحسن شیرازی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دل و جگر و قلوه به کمبود این ماده غذایی اشاره می کند و اینکه قیمت ها افزایش زیادی داشته اند و مغازه ها نمی دانند با چه قیمتی فروش داشته باشند و همین سبب بلاتکلیفی آن ها شده است.

او دلیل این افت را واردات گوشت می داند؛ گوشتی که آلایش ندارد، یعنی ملحقات مورد نیاز برای این اصناف که شامل دل و جگر می شود، به همراه گوشت وارد نمی شود.

نبود کشتار و کمبود دل و جگر منجر به بالا رفتن قیمت ها می شود. افزایش قیمتی که هم فروشندگان دل و جگر را تهدید می کند، هم منجر به کمبود و حذف مشتریان این خوراک قدیمی و اصیل ایرانی می شود.هر کیلو جگر به طور متوسط ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است و البته این نسبت به بالا و پایین شهر تغییر قیمت هم پیدا می کند.

اینکه استقبال مردم از خوردن جگر کم شده امر عجیب و پیچیده ای نیست. طبیعی است قیمت ها که بالا برود، هر قلم ماده خوراکی یا غیر خوراکی باشد، اقبال شهروندان هم نسبت به آن اقلام کم شده و به تدریج آن را زندگی خود حذف می کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دل و جگر و قلوه می گوید: شمار بالایی از اهالی این صنف هم به جهت متضرر شدن، مغازه های خود را جمع کرده یا جواز کسب خود را باطل کرده اند.

به گفته شیرازی، وقتی مشتری نباشد کار  کاسبی معنا نمی دهد؛ فقط پول آب و برق و گاز روی دست‎تان می ماند!

حذف کله پاچه از سفره مردم

رئیس اتحادیه طباخان(کله، پاچه و سیرابی طبخ شده و خام) تهران نیز در مورد آخرین وضعیت بازار این صنف می گوید: هنوز مشکل ما حل نشده است. در فصل سرما تقاضای کار این صنف زیاد می شود، کشتارها کم و صنف ما دچار سختی شده است.

احمدیان با تاکید بر اینکه اعضای هم صنفش به سختی کارشان انجام می شود، از ضعف این صنف یاد کرده و بیان می کند: به دلیل مشکلات پیش آمده، بسیاری از اعضای صنف کله پاچه پروانه کسب شان را باطل کرده اند.

ئیس اتحادیه طباخان تهران با اشاره به درماندگی اعضای این صنف توضیح می دهد که این افراد نسبت به وضعیت کنونی صنف خود که امنیت شغلی آن ها را به مخاطره انداخته و همانطور که گفته شد در مواردی منجر به باطل شدن پروانه کسب شان هم شده، اعتراض دارند.

او ادامه می دهد: «قیمت ها آنقدر سرسام آور بالا رفته که هزینه و درآمدها به هم نمی خورند.»

به گفته احمدیان در فصل سرما عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارند.

همانطور که اشاره شد به دلیل نبود و کمبود کشتار و از سوی دیگر واردات گوشت، قیمت ها به صورت روزانه افزایش داشته اند. احمدیان از لفظ سرسام آور برای این افزایش استفاده می کند و می گوید: مغازه دار نمی داند چند بخرد چند بفروشد. از طرف دیگر به گفته او « سازمان حمایت از مصرف کننده دست ما را برای قیمت گذاری بسته و هر کسی قیمت خودش را دارد!»

رئیس اتحادیه صنف طباخان تهران تاکید دارد: این روزها فقط در اتحادیه نشسته تا به شکایات مردم رسیدگی کند. شکایاتی که معطوف به افزایش قیمت این غذای ایرانی است. غذایی که به نظر می رسد در سفره ایرانی ها کمرنگ شده و رفته رفته حذف می شود.

احمدیان می گوید: پیش‎ترها مردم یک روز در میان برای خودن کله پاچه به طباخی ها مراجعه می کردند؛ اما حالا ماهی یکبار هم پیدای‎شان نیست. اگر علت را از آن ها بپرسید به شما خواهند گفت که دیگر بودجه ای برای خرید این غذا نداشته و آن را از سبد غذایی خود حذف کرده اند.

 

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=19731

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.