تاریخ : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳ 23 ذو الحجة 1445 Saturday, 29 June , 2024
0

شعله های آتش ۱۹۵ اصله درخت را در منطقه بتوند مسجدسلیمان خاکستر کرد

  • کد خبر : 22071
  • 10 خرداد 1403 - 21:47
شعله های آتش ۱۹۵ اصله درخت را در منطقه بتوند مسجدسلیمان خاکستر کرد
با وقوع یک فقره آتش سوزی در منطقه بتوند تعداد 195 اصله درخت مثمر و غیرمثمر این منطقه در آتش سوختند و فریاد مالک این باغ برای استمداد از دستگاه های مربوطه به جایی نرسید تا او سوختن لحظه به لحظه ثمره زحمات 3 ساله اش را به نظاره بنشیند.

به گزارش حاشیه خبر،حادثه از آنجایی آغاز شد که در بامداد روز سوم خرداد در منطقه بتوند جایی که مرز جغرافیایی دو شهرستان مسجدسلیمان و شوشتر است آتش از حاشیه رودخانه فصلی به سرعت دشت بتوند که منطقه ای حاصلخیز و یکی از بهترین نقاط مسجدسلیمان برای زراعت است را در بر گرفت و تمامی کاه و کلش های باقیمانده از گندمزارها را طی کرد و به باغ شخصی ایجاد شده توسط یکی از علاقمندان به طبیعت رسید.

در این باغ که ۳۰۰۰۰ مترمربع مساحتش است احمد پورخداداد با سرمایه گذاری شخصی ۲۷۳ اصله درخت مثمر و غیرمثمر را از ۳ سال پیش کاشته و با احداث حوض سنگی به گنجایش ۳۲۰۰۰ لیتر و ایجاد سیستم آبیاری قطره ای توانست آنها را از بحران گرمای شدید و سوزان خوزستان به سلامت عبور داده و به مرحله ای مطمئن رساند که در تابستان و برهوتی که هیچ جنبده ای نمی تواند زیر تیغ آفتاب سوزان خوزستان لحظه ای دوام بیاورد همانند نگین انگشتری بدرخشند و منظره ای زیبا و چشم نواز به آن حوالی ببخشند.

آقای پورخداداد آنگونه که خود روایت می کند در روز حادثه که تعطیلی آخر هفته بود قصد داشت حسب عادت همیشگی و علاقمندی اش که هر فرصتی را برای سرکشی و رسیدگی به درختان غنیمت می شمرد از مسجدسلیمان به بتوند برود که تلفن همراهش زنگ می خورد و نگهبان خط لوله نفت عبوری از آن حوالی که از خویشاوندان وی است حادثه را به او اطلاع می دهد. او هم آشفته و سراسیمه و شتابان به همراه پدر،پسر و پسرعمویش عازم محل می شوند . حتی در حین رانندگی تا رسیدن به مقصد، در ساعت ۹:۱۵ صبح با تلفن ۱۲۵ موضوع را به سازمان آتش نشانی مسجدسلیمان اطلاع داده که در پاسخ به ایشان می گویند محل حادثه در حوزه شهرستان شوشتر است و با مسجدسلیمان نیست و هرچه ایشان در این خصوص توضیح می دهد که هرگونه ارایه خدمت اداری به اهالی روستا توسط بنیاد مسکن، ثبت اسناد، فرماندهی انتظامی و بخشداری های حوزه جغرافیایی مسجدسلیمان صورت گرفته و می گیرد اپراتور مربوطه از توضیحات ایشان قانع نمی شود و حاضر به اعزام تیم آتش نشانی نمی شود.

وی در ادامه به مسئول اداره منابع طبیعی مسجدسلیمان اطلاع داد که در ابتدا ایشان همان توضیحات اپراتور آتش نشانی را عنوان نمود و وقتی که با روشنگری ایشان در خصوص اینکه محل حادثه با مرز جغرافیایی دو شهرستان فاصله زیادی دارد ایشان حاضر به همکاری شدند اما تیم ۲ نفره منابع طبیعی ساعت ۱۱:۲۰ و زمانی که آتش تقریباً دوسوم درختان را سوزانده و از بین برده بود به محل حادثه رسیدند که به ادعای مالک این باغ دیگر این حضور هیچ دردی را دوا نمی کرد و بنا به مثلی نوش داروی بعد از مرگ سهراب بود.هرچند که آقای پورخداداد با کمک پدر،پسر، پسر عمو و ۲ نفر نگهبان خط لوله انتقال نفت نزدیک روستا توانستند با هر زحمتی که بود از سرایت آتش به سایر قسمت ها جلوگیری و مانع از سوختن بقیه درختان بشوند.

حاشیه خبر بنا به اصول حرفه ای با مسئولین مورد خطاب در این قضیه نیز مصاحبه نموده که توضیحات آنها را مرور می نماییم.

نخست پای صحبت ابوذر اسدپور رییس سازمان آتش نشانی شهرداری مسجدسلیمان می نشینیم . وی در این خصوص می گوید:

روزانه ۲۰ تا ۳۰ مورد آتش سوزی در سه حوزه ی ایستگاه های موجود در سطح شهرمسجدسلیمان به سازمان آتش نشانی گزارش و توسط نیروههای خدوم آتش نشانی عملیات اطفاء وامداد ونجات صورت می گیرد. از آنجاییکه در فرمانداری هرساله جلسه ی  مبنی بر آتش سوزیهای اطراف شهربرگزار می گردد و وظایف دستگاه های مربوطه مشخص می شود در چنین موردی که عنوان شده چون مورد در خارج از شهر بوده براساس همان تفکیک وظایف،نخست  منابع طبیعی به محل عازم می شود و در صورتی که نیاز به کمک داشته باشد به مرکز ۱۲۵ آتش نشانی جهت کمک اعلام می نماید .

وی می افزاید: برابر گزارش به سامانه ۱۲۵در روز پنج شنبه ساعت ۱۰:۳۰صبح  مورد آتش سوزی بتوند اعلام گردید وبا توجه به اینکه به صورت همزمان در سطح شهر مورد آتش سوزی اعلام شده بود در ایستگاه شماره یک واقع در نفتک که نزدیکترین ایستگاه به محل حادثه بود در همان لحظه ماشین عملیاتی وجود نداشت و در ماموریت به سر می برد سپس در اولین فرصت وکمترین زمان، خودرو عملیات به محل اعزام گردید که متأسفانه برابر گزارش نیروهای حاضر در این عملیات، با واکنش تند فردی که در محل استقرار داشت اجازه اطفاء علفزار ولاستیک های مشتعل موجود داده نشد و نیروها پس از ممانعت شخص مذکور به ایستگاه برگشتند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست: برابر ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک ، که به صراحت به ممنوع و جرم بودن آتش زدن بقایای کشت و زرع تأکید کرده است، این اداره در صورت محرز شدن عمدی بودن حادثه و شناسایی عوامل دخیل در این حادثه، از آنها به استناد مواد قانونی عنوان شده در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ثبت شکایت نموده و افراد آلوده کننده محیط زیست را براساس قانون مجازات می نماییم.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان مسجدسلیمان نیز طی گفتگویی با خبرنگار ما گفت: حوزه عملیاتی این اداره ۲۲۰ هزار هکتار است که روند خدمت رسانی در این حوزه ی وسیع و گسترده و غالباً کوهستانی و صعب العبور با تعدادی نیروی محدود و تجهیزات ناکافی صورت می گیرد. اگرچه در هنگام وقوع در کشتزارها این اداره وظیفه ای برای اطفای آتش ندارد اما در عمده حوادث از جمله حادثه موضوع گزارش با همه کاستی ها به همکاری با مردم و دستگاه های متولی امر شتافته و در عملیات اطفای آتش حضور می یابیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نیز طی گفتگویی در این خصوص اظهار داشت: اداره حفاظت محیط زیست بنا بر وظیفه ذاتی در آتش سوزی مناطق چهارگانه با عنوان‌های «پارک ملی»، «منطقه حفاظت‌شده»، «اثر طبیعی ملی» و «پناهگاه حیات وحش» حضور تمام قد خواهد داشت که البته با توجه به کمبودهایی که در بحث نیروی انسانی و تجهیزات وجود دارد این حضور کافی نیست و می طلبد که سایر دستگاه های دولتی نظیر نیروهای مسلح،دوایر دولتی، سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی در این راه یاری رسان سازمان حفاظت از محیط زیست باشند.

یوسفی در خصوص حادثه موضوع این گزارش اظهار داشت: باتوجه به اینکه محل وقوع حادثه در مناطق ۴گانه سازمان حفاظت از محیط زیست نبوده است موضوع به همکاران جهاد کشاورزی و منابع طبیعی انتقال و اطلاع داده شد . اگر چه این حادثه در حوزه عملیاتی اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان نبوده است اما برابر ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک ، که به صراحت به ممنوع و جرم بودن آتش زدن بقایای کشت و زرع تأکید کرده است، این اداره در صورت محرز شدن عمدی بودن حادثه و شناسایی عوامل دخیل در این حادثه از آنها به استناد مواد قانونی عنوان شده در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ثبت شکایت نموده و افراد آلوده کننده محیط زیست را براساس قانون مجازات می نماییم.

یوسف طهماسبی دهیار روستای بتوند از توابع بخش مرکزی مسجدسلیمان نیز طی گفتگویی با حاشیه خبر در این خصوص اظهار داشت: روز حادثه حوالی ساعت ۱۰ صبح بود که متوجه آتش سوزی شده و سریعاً اهالی روستا را مطلع و به یاری طلبیدم. سپس با استفاده از یک دستگاه دمنده هوا مه جهت مقابله با آتش سوزی در اختیار دهیاری قرار گرفته خود در جلوی افراد شروع به عقب راندن آتش و خاموش کردن آن اقدام کردم سپس با استفاده از تراکتور کشاورزی اهالی روستا یک آتش بُر در زمین ایجاد کردیم تا آتش با رسیدن به این مانع ایجاد شده به سایر نقاط سرایت نکند هرچند که متأسفانه نتوانستیم مانع از سوختن درخت های باغ آقای پورخداداد بشویم.

وی با عنوان اینکه علت آتش سوزی مشخص نیست می گوید: با توجه به عبور جاده مواصلاتی مسجدسلیمان اهواز از میان زمین های کشاورزی امکان و احتمال بیرون انداختن ته سیگار از خودروها به طبیعت یا بقایای آتش منقل و قلیان افرادی که شبها به کنار رودخانه می آیند و اتراق می کنند جزو احتمالات وقوع این حادثه تلخ است.

 

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=22071

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.