تاریخ : شنبه, ۲۴ شهریور , ۱۴۰۳ 11 ربيع أول 1446 Saturday, 14 September , 2024
2

آیا گرفتن مهریه از پدر شوهر امکان پذیر است؟

  • کد خبر : 23659
  • 24 مرداد 1403 - 21:01
آیا گرفتن مهریه از پدر شوهر امکان پذیر است؟
مهریه یا صداق، مبلغی است که در زمان اعقاب نکاح بین دو طرف توافق می‌شود و به عنوان یکی از حقوق قانونی زنان در زمان ازدواج مطرح می‌شود. مسئولیت پرداخت مهریه بر عهده شوهر است و روش پرداخت آن ممکن است به دو صورت عند المطالبه یا عند الاستطاعه انجام شود، با این حال در برخی موارد ممکن است وادار به گرفتن مهریه از پدر شوهر بشویم.

در این مقاله، قصد داریم تا موضوع گرفتن مهریه از پدر شوهر را مورد بررسی قرار دهیم.
در خصوص امکان گرفتن مهریه از پدر شوهر، باید بیان کرد که بله، در شرایط خاصی، قانون گذار امکان گرفتن مهریه از پدر شوهر را تعیین نموده است. این امکان معمولاً وقتی مطرح می‌شود که یکی یا هر دوی والدین همسر، پرداخت مهریه را به عنوان یک شرط اساسی در زمان عقد نکاح تعهد کرده باشند. به عبارت دیگر، در شرایط معمول، پدر شوهر به طور حقوقی ملزم به پرداخت مهریه به همسر پسرش نیست، اما در مواردی که پدر شوهر در عقدنامه تعهد به پرداخت مهریه کرده باشد و مسئولیت آن را بپذیرد، این شرایط می‌تواند ایجاد شود.

اگرچه گرفتن مهریه از پدر شوهر در برخی موارد ممکن است، این مسئله معمولاً بر اساس توافقات و قوانین محلی تعیین می‌شود. برای اطلاعات دقیق‌تر و قانونی‌تر، توصیه می‌شود به منابع قانونی و وکیل طلاق مراجعه کنید.

سهم عروس از اموال پدر شوهر

گرفتن ارث عروس از پدر شوهر، یه مسئله کاملا مشخص و واضحه که قانون تکلیفش را مشخص کرده است. باید بگویم اگر شما فکر کرده اید که از پدر شوهرتان ارث میبرید، سخت در اشتباهید. میدانید چرا؟ چون افرادی که نسبت خونی با کسی نداشته باشند، از آنها هیچ ارثی نمی برند مگر زن و شوهر که از هم دیگر ارث میبرند. اگه شوهرتان حق و حقوق و مهریه‌تان را نداده، می‌توانید موقع جدایی، از اموال پدر شوهرتان آن را مطالبه کنید اما به شرطی که از سهم ارث شوهرتان دریافت کنید نه یک ذره کمتر، نه یک ذره بیشتر.

آیا ارث عروس از پدر شوهر قانونی است؟

خیلی از خانمها فکر می‌کند با ازدواج کردن میتوانند هم از شوهر ارث ببرند و هم از پدر شوهر، ولی این تصور کاملاً اشتباه است. تو کشور ما و خیلی از کشورهای دنیا اصلاً چیزی به اسم ارث عروس از پدر شوهر وجود ندارد. حتی هیچ دامادی‌ هم نمی‌تواند از پدر زن یا مادر زنش ارث ببرد.

ارث عروس از پدر شوهر، فقط یک حرف و کلام است که بین مردم مطرح است و هیچ پایه و اساس قانونی ندارد. توی قانون ارث و میراث، صراحتاً این موضوع گفته شده که فقط زن و شوهر به واسطه خویشاوندی نسبی از همدیگر ارث میبرند. هیچ خویشاوندی به واسطه رابطه نسبی، ازدیگری ارث نمی برد.

شاید بعضی از خانم هایی که با شوهرشان اختلاف پیدا کرده اند و کارشان به طلاق و طلاق کشی رسیده، مهریه‌شان از اموال پدر شوهرشان گرفتند و این تصور اشتباه به وجود آمده که ارث عروس از پدر شوهر، قانون است. ولی باید بگوییم که این طور نیست. اگر شوهر شما مال و اموالی به نام خودش نداشته باشد که جوابگوی مهریه شما باشد، شما می‌توانید پدر شوهرتان را مجبور کنید که از سهم الارث پسرش مهریه شمار ا پرداخت نماید. البته این کار به این سادگی هم که فکر کردین نیست و مستلزم مراجعات متعدد به محاکم قضایی و پیگیری های فراوان قضایی است و وقت زیادی را از شما می کیرد.

البته باید این نکته را هم ماذکر شد که ارث عروس نه تنها توی کشور ما قانونی نیست بلکه در هیچ کجای دنیا هم شکل قانونی ندارد. صد البته چیزی هم به اسم ارث داماددر هیچ جای دنیا وجود ندارد.

 

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=23659

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.