تاریخ : شنبه, ۲۴ شهریور , ۱۴۰۳ 11 ربيع أول 1446 Saturday, 14 September , 2024
2

نحوه ابطال سند رسمی

  • کد خبر : 23823
  • 03 شهریور 1403 - 9:14
نحوه ابطال سند رسمی
در شرایط خاص، این کار می‌تواند انجام شود. این شرایط شامل عدم رعایت قوانین و مقررات در زمان تنظیم سند، عدم رعایت شرایط صحت معامله و انجام معاملات صوری است. در این صورت، شخص خواهان با ارائه مدارک و اسناد مورد نیاز، می‌تواند اقدامات لازم را برای ابطال سند انجام دهد.

برای نحوه انجام این کار، باید به صورت قانونی و از طریق طرح دعوی در مراجع قضایی عمل کرد. بنابراین، اگر شخصی قصد دارد یک سند رسمی را بی اثر کند، باید این مراحل را طی کند.

نحوه انجام آن به این صورت است که فرد متقاضی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند. و یک دادخواست با این خواسته را ثبت کند. در این دادخواست، باید به یکی از شرایط و مواردی که موجب بی اثر شدن سند رسمی شده است، اشاره کرده و همچنین اسناد و مدارک مربوطه را ضمیمه کند.

پس از ارائه دادخواست و اسناد مربوطه و پرداخت هزینه‌های قانونی، دادخواست در دادگاه بررسی می‌شود. در صورت لزوم، طرفین برای حضور در جلسه دعوت می‌شوند و دفاع خود را ارائه می‌دهند. در نهایت، دادگاه با انجام بررسی‌های لازم، در صورت احراز شرایط بی اثر بودن سند، حکم آن را صادر می کند.

مدارک جهت ابطال سند رسمی :
یکی از مراحل انجام آن، ارائه دادخواست به دادگاه است؛ زیرا بی اثر کردن این نوع اسناد تنها از طریق صدور حکم دادگاه امکان پذیر است. با ارائه دادخواست به دادگاه حقوقی، باید مدارک مربوطه را نیز ضمیمه کنید. تا قاضی بتواند با توجه به مدارک مذکور، حکم بی اثر بودن سند رسمی را صادر کند. در اینجا، مدارک لازم برای ابطال سند رسمی را خواهیم گفت:

برای انجام این کار، مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی و یک نمونه دادخواست باید تنظیم شود. همچنین، سند رسمی که تقاضای بی اثر کردن آن را به دادگاه ارائه کرده و سند رسمی که شخص خواهان در اختیار دارد نیز باید ارائه شود.

تمامی مدارک و اسنادی که درخواست بی اثر بودن سند رسمی را توجیه می‌کنند باید ضمیمه شوند. به عنوان مثال، اگر سند رسمی جعلی باشد، تمامی مدارکی و اسناد که نشان می دهد جعل سند انجام گرفته است باید ضمیمه شود و یا در صورت وقوع معامله صوری ، مدارک و اسناد باید به دادگاه ارجاع داده شود.

مشاور حقوقی ( وکیل ) آقای محمد بابادی

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=23823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.