5
سخنی با وزیر نفت و معاون وی در امور منابع انسانی

نور امید کارکنان قرارداد مدت موقت صنعت نفت را خاموش نکنید

  • کد خبر : 4236
  • 08 آبان 1400 - 21:20
نور امید کارکنان قرارداد مدت موقت صنعت نفت را خاموش نکنید
داستان پرسنل قرارداد مدت موقت در وزارت نفت چیست و این افراد که هستند؟ در وزارت نفت ساز و کار جذب نیروی انسانی بسیار متفاوت و با فرمت های متفاوتی از سایر دستگاه های دولتی برقرار است . به جز پرسنل رسمی که یا از طریق آزمون و یا دانشگاه نفت و یا با گوشه چشم وزرای وقت جذب این وزارت خانه شده اند سایر پرسنل شاغل غیر رسمی محسوب شده و چه از نظر حقوق دریافتی و چه از نظر جایگاه شغلی به هیچ وجه قابل قیاس با دسته ی اول نیستند و و در طول سالهای طولانی خدمت به جبر رسمی نبودن محکوم هستند در یک سمت و شغل خدمت نمایند ، خواه که این فرد نابغه ی عالم هم باشند .

دانوش صالحی – کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و متخصص روابط عمومی

 

بالاخره و بعد از مدت ها انتظار، قطار تغییرات در لاین وزارت نفت به ایستگاه منابع انسانی رسید و وزیر نفت دولت سیزدهم در اولین احکام انتصاب مدیران زیر مجموعه ، در حکمی فرزین مینو معاون بیژن زنگنه وزیر سابق نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی را عزل و مهدی علی مددی را جایگزین وی کرد . عزل و نصبی که کارکنان این صنعت از لحظات اولیه استقرار مهندس اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم انتظار آن را می کشیدند و با انتشار کامنت هایی در زیر پست های اینستاگرام و توییتر وزیر نفت ، دست اندرکاران دولت و سایت های خبری تخصصی صنعت نفت آن را مطالبه کردند . بی شک فرزین مینو یکی از مدیران مورد تنفر کارکنان این وزارت خانه بود که با ابلاغ تصمیمات عجیب و غریب و به دور از منطق موجبات سر در گمی و بروز مشکلات متعدد برای پرسنل این وزارت خانه بزرگ و ثروت آفرین را سبب شد به گونه ایکه طی ماه های آخر سال ۱۳۹۹ تجمعات اعتراضی متعددی با محوریت مصایب و مشکلات حادث شده از همان تصمیمات شتابزده ی مدیریتی در گوشه و کنار کشورمان برگزار شد و صدای این اعتراضات که برای نخستین بار در طول انقلاب اسلامی برگزار شده بود به بحرانی جدی برای وزارت نفت مبدل شد. اگر چه خروجی این تجمعات با تغییر پاره ای از قوانین آن هم با دخالت سایر نهادهای بالا دستی و نظارتی- امنیتی التیام بخش زخم های پرسنل رسمی وزارت خانه شد اما کارکنان قرار داد مدت موقت این وزارت خانه عریض و طویل هیچ گاه زخم های عمیق جسم و روحشان با این تصمیمات بهبود که نیافت هیچ بلکه عمیق تر و شدید تر هم شد .

اما داستان پرسنل قرارداد مدت موقت در وزارت نفت چیست و این افراد که هستند؟ در وزارت نفت ساز و کار جذب نیروی انسانی بسیار متفاوت و با فرمت های متفاوتی از سایر دستگاه های دولتی برقرار است . به جز پرسنل رسمی که یا از طریق آزمون و یا دانشگاه نفت و یا با گوشه چشم وزرای وقت جذب این وزارت خانه شده اند سایر پرسنل شاغل غیر رسمی محسوب شده و چه از نظر حقوق دریافتی و چه از نظر جایگاه شغلی به هیچ وجه قابل قیاس با دسته ی اول نیستند و و در طول سالهای طولانی خدمت به جبر رسمی نبودن محکوم هستند در یک سمت و شغل خدمت نمایند ، خواه که این فرد نابغه ی عالم هم باشند . این افراد با عناوین و فرمت های مختلف استخدامی همچون ارکان ثالث یا پیمانکاری – حجمی – دستور کاری و قرارداد مدت موقت در این صنعت خدمت می نمایند . اما پرسنل قرارداد مدت موقت؛ در اواخر دولت احمدی نژاد و با مصوبه ی هیأت وزیران مقرر شد طبق ساز و کار مشخص شده ای پرسنل پیمانکاری یا به اصطلاح شرکتی، وزارت خانه ها ابتدا به قرارداد مدت معین و سپس تبدیل وضعیت شوند . در ابتدای اجرای این مصوبه که با دوران وزارت رستم قاسمی بر نفت همراه بود کارکنان پیمانکاری به قرارداد مدت موقت یکساله مستقیم با شرکت متبوع ارتقا یافتند و مقرر شد پس از تمدید ۳ قرارداد یکساله به پیمانی و رسمی تبدیل وضعیت شوند اما با اتمام دولت احمدی نژاد و روی کار آمدن دولت حسن روحانی ، بیژن زنگنه بر مسند وزارت نفت نشست و او که هیچ وقت به توسعه ی منابع انسانی اعتقادی نداشت این مصوبه هیأت وزیران را رد و نیروهای قراردادی را عناصری زاید در این صنعت خواند و خواستار بازگشت آنها به سیستم قبلی پیمانکاری شد اما بدلیل فشارهای متعدد و شرایط خاص سیاسی علیرغم میل باطنی اش این کار را عملیاتی نکرد اما با اعمال نظراتی که بوی خصم و عناد از آنها می آمد چنان بلا و فشاری بر این دسته آورد که تا لحظه ی آخر وزارتش او را مورد لعن و نفرین خود قراردادند . این فشار که بیشتر بدلیل پایین بودن سطح حقوق و مزایا و ناعادلانه بودن آن در برابر حجم کار و خدمت ارایه شده توسط این افراد زحمت کش از یک طرف و از طرفی اقتصادی که دولت قادر به کنترلش نبود و البته برخی ها هم اعتقاد بر آن داشتند خود کرده و تعمدی است، کاری کرد که این کارکنان زحمت کش صنعت نفت، سخت ترین روزهای عمر خویش را سپری کنند اما با عزمی راسخ حاضر نشدند تن به شکست بدهند تا این وزیر لجباز به خواسته اش برسد . آنها با تحمل شدید ترین فشارهای اقتصادی و بخشنامه های سلیقه ای و  لجبازی های بی مورد و مغرضانه وزیر پیشین و تیم ناکارآمد منابع انسانی اش جنگیدند اما پای اعتقادشان مستحکم ایستادند و در کوران انتخابات ریاست جمهوری از سید ابراهیم رییسی که با شعار عدالت و کرامت پای به میدان رقابت گذاشته بود حمایت تمام قد کردند بلکه حقوق پایمال شده شان در طول ۸ سال دولت تدبیر و امید، در دولت سید ابراهیم رییسی زنده و جاری شود .

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و استقرار کامل کابینه،اینک توپ طرفداران آیت الله رییسی در زمین جواد اوجی و مهدی علی مددی است تا با اتخاذ تدابیر ارزنده ای از هدر رفت انگیزش و انرژی کارکنان قرارداد مدت موقت این وزارت خانه جلوگیری کنند و با احقاق حقوق پایمال شده این قشر مورد ظلم قرار گرفته به محبوبیتی در میان پرسنل برسند که می تواند ضمن حک نام آنها در تاریخ صنعت نفت برای همیشه،باقیات صالحاتی نیز باشد برای آخرتشان چرا که در قرآن کریم آمده است :« خداوند متعال کسانی را که کار خیر و نیک انجام می‌دهند دوست مى‌دارد » و چقدر خوب است که انسان با خدمت به هم نوعش به رضایت الهی و لذت‌های جاودان آخرت دست یابد .

صاحب این قلم پیشنهاد می نماید بمنظور بهره گیری از زمان و جلوگیری از اتلاف وقت این دو عزیز و صاحب اختیار در وزارت نفت برنامه های تبدیل وضعیت و ارتقای این دسته از کارکنان زحمت کش این وزارت خانه که بیشترین حجم کارهای عملیاتی و غیرعملیاتی در بدترین شرایط آب و هوایی و با کمترین امکانات ممکن با بهره وری بالا بر عهده دارند را به ۲ بخش کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم بندی نمایند .

در بخش کوتاه مدت با توجه به مشکلات اقتصادی این دسته از کارکنان در قیاس با کارکنان رسمی و حتی کارکنان ارکان ثالث ، نسبت به اعمال فوق العاده های شغلی بمنظور افزایش سطح حقوق دریافتی آنها به تناسب وضعیت اقتصادی کشور اقدام نمایند . در بخش بلند مدت نیز با توجه به اختیارات قانونی وزیر نفت و با دریافت سهمیه و مجوز از سازمان اداری و استخدامی کشور با توجه به سن،سابقه خدمت و سطح تحصیلات اقدام به تبدیل وضعیت آنها نمایند .

با توجه به اینکه اعتقاد بر این است که منابع انسانی هر سازمان، ارزشمند ترین سرمایه ی آن سازمان است ؛ باشد که این اقدام ارزشمند ضمن افزایش سطح رضایت مندی کارکنان قراردادی به افزایش سطح راندمان و بهره وری وزارت خانه حساس و استراتژیک نفت که در جای جای و هر اقلیم این کشور پهناور مشغول فعالیت و تولید ثروت ملی است منجر گردد .

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=4236

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با سلام
    ضمن قدردانی بخاطر انعکاس اخبار مربوط به پرسنل قراردادی دولت، خواهشمند است با توجه به اهمیت و تبعات جبران ناپذیر شرایط بحرانی کارکنان قرادا مدت موقت وزارت نفت که در حدود ۳۴۰۰۰ نفر می باشند و عمدتا از نفرات دارای تحصیلات اکادمیک و توانمند هستد.
    اما بیش از ده سال در بلاتکلیفی مطلق از لحاظ تبدیل وضعیت، حقوق، ارتقاء سازمانی، امنیت شغلی، اهرم‌های انگیزشی و بی اعتمادی به سازمان به سر می برند.
    لذا خواهشمند است پیگیری فرمایید تا در مجلس و دولت و بخصوص وزارت نفت با اولیت به این موضوع پرداخته شود تا ۳۴۰۰۰ خانواده که نان آور آنها در سخت ترین شرایط جغرافیایی و دوری از خانواده و خطرات ناشی حوادث مشغول کار و تلاش هستند با انگیزه مضاعف در راه تولید و گرم نگه داشتن چراغ و اجاق خانه های هم‌وطنانمان تلاش کنند.
    با سپاس فراوان
    از طرف ۳۴۰۰۰ پرسنل قرارداد مدت موقت وزارت نفت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.