نشست مشترک مسئولان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در محل این سازمان برگزار شد. در ابتدای این نشست حجتالاسلام والمسلمین علی لطیفی سرپرست سازمان پژوهش ضمن تأکید بر جایگاه مهم آموزش ابتدایی در وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: تعامل با بخشهای مختلف وزارتخانه یکی از الزامات تحقق اهداف سازمان در فضای واقعی آموزش و پرورش کشور است و در این میان معاونت آموزش ابتدایی اهمیت زیادی دارد.
وی همچنین نقش معاونت آموزش ابتدایی و معلمان را در سه زمینه «طراحی برنامه درسی»، «مشارکت در تأمین اجزای بستههای تربیت و یادگیری» و «تغییر ذهینت و نگرش معلمان از کتابمحوری به سمت پذیرش بستههای تربیت و یادگیری» حائز اهمیت دانست و پیشنهاد داد برای همافزایی بیشتر، جلسات منظمی در سطوح مختلف سازمانی میان دو مجموعه برگزار شود.
سپس رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش براهمیت جایگاه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و لزوم تعامل و همافزایی این سازمان و معاونت ابتدایی تأکید کرد.
اهمیت پرهیز از نگاه خطی به فعالیت سازمان پژوهش در تهیه و تدوین برنامه درسی و کتابهای آموزشی و عطف توجه به برقراری ارتباط تعاملی با معاونتهای آموزشی در فرآیندهای برنامهریزی درسی، لزوم پرداختن به محتواها و ابزارهای آموزشی متنوع و حرکت به سمت بستههای تربیت و یادگیری و ضرورت ارتقای سطح همکاریهای مشترک میان سازمان پژوهش و معاونت آموزش ابتدایی از جمله مواردی بود که حکیمزاده برای همکاری مشترک با سازمان پژوهش برشمرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه توضیحاتی را درباره سه برنامه ویژه «بسته تحولی خوانا»؛ «آموزش مهارتهای برنامه نویسی و سواد دیجیتالی» و «طرح اتقان (ارتقای توانمندیهای قرآنی معلمان و مربیان دوره ابتدایی)» ارائه کرد. این سه برنامه در کنار برنامه درسی آموزش عشایری از جمله اقداماتی هستند که در ارتباط مشترک میان دو مجموعه سازمان پژوهش و معاونت ابتدایی در حال پیگیری هستند.
علی محبی، معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری سازمان پژوهش نیز با تأکید بر نگاه مثبت به همکاری مشترک میان دو مجموعه، گفت: همافزایی و انسجام بیشتر و پرهیز از موازی کاری از اقداماتی است که میتواند تعاملات ما با همه بخشها به ویژه معاونت آموزش ابتدایی را ارتقا دهد.
به گزارش ایسنا، همچنین سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان طی نشستی به همفکری درباره مسائل مشترک پرداختند. الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به مرور فعالیت مدارس سمپاد از ابتدای تأسیس تاکنون پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری نگاه ویژهای به این مدارس دارند که جای تقدیر دارد. در دوران جدید فعالیت سازمان، بر این نگاه تأکید میشود که این سازمان، متعلق به همه دانشآموزان با استعداد کشور است، نه فقط دانشآموزانی که در مدارس خاص تابع این سازمان درس میخوانند. شعار ما نیاز در این مدارس این است که هر دانشآموز سمپادی باید پاسخگوی یک نیاز از نیازهای کشور باشد.
یاوری در ادامه گزارشی از فعالیتهای فرهنگی تربیتی و فعالیتهای فوق برنامه در مدارس سمپاد ارائه کرد و گفت: کارسوقها، برنامههای خلاقانه و ویژه قرآنی، تقویت نگاه عقلانی به دین، توجه ویژه به خودباوری و تمدنسازی از جمله فعالیتهای موفق در این سازمان بوده است.
فتحینژاد، معاون مدارس سازمان پرورش استعدادهای درخشان نیز با اشاره به تحصیل حدود ۱۲۰ هزار دانشآموز در ۶۸۰ مدرسه، گزارش کاملی از آمار دانشآموزان فعال در مدارس سمپاد و چگونگی فعالیتهایشان ارائه کرد.
وی گسترش علوم انسانی در مدارس زیرمجموعه این سازمان و عمومیسازی محتوای کتاب های درسی در این مدارس را رویکرد موفق سازمان استعدادهای درخشان برشمرد و گفت: بازبینی و بازطراحی کتابهای مکمل به ویژه در دوره اول متوسطه (کتاب ریاضی و ادبیات و علوم) از جمله مواردی است که انتظار داریم مسئولان سازمان پژوهش توجه ویژهای به آن داشته باشند.
در ادامه این نشست، علی محبی، معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز اظهار کرد: در برنامه درسی ملی، تهیه برنامه درسی متناسب با نیازهای دانشآموزان گروههای خاص مورد توجه قرار گرفته و دانشآموزان استعدادهای درخشان، یکی از این گروههای خاص هستند و سازمان پژوهش میتواند به موازات تهیه برنامه درسی برای گروههای خاص (همانند مدارس خارج از کشور و مدارس عشایری) به تدوین برنامه درسی این گروه نیز بپردازد.
محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز پیشنهاد برگزاری یک جلسه ویژه بین این دفتر و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بهمنظور شناسایی ظرفیتهای همکاری و ایجاد تعاملات بیشتر را ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، لطیفی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در جمعبندی این نشست ضمن تأکید بر پیگیری انتظارات مطرح شده از سوی مسئولان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و استمرار ارتباطات دو مجموعه، یادآور شد: تهیه برنامه درسی استعدادهای درخشان متناسب با برنامه درسی ملی از اقدامات مهمی است که باید در فرآیند تکمیل راهنماهای برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری مورد توجه باشد تا هرگونه اقدام درباره بازنگری کتابهای مکمل استعدادهای درخشان، متناسب با این برنامه صورت گیرد.