تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ 16 ربيع أول 1446 Thursday, 19 September , 2024
7
با ایمن سازی یک حلقه چاه گازی محقق شد؛

صرفه جویی ۱۰۰ میلیارد ریالی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

  • کد خبر : 14698
  • 23 بهمن 1401 - 17:36
صرفه جویی ۱۰۰ میلیارد ریالی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان
با تلاش مهندسان و کارشناسان مدیریت امور فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با اعمال شیوه های فنی از مصرف 100 میلیارد ریال هزینه جلوگیری به عمل آمد .

🔹به گزارش روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، به دلیل نقص عملکرد دو عدد از شیرهای نصب شده بر روی تاج چاه، دچار نشت داخلی و اعمال فشار زیاد به دیگر تجهیزات سرچاهی گردید و به دلیل وجود گاز پرفشار و احتمال بروز خطرات بالقوه، ریسک بالای عملیاتی داشت.
به همین دلیل با ذخیره سازی حجم مناسب سیال آب نمک، سعی در کشتن چاه گردید که به دلیل هندسه خاص و فشار بالای چاه، عملیات ناموفق بود از این رو چاه در برنامه نصب پلاگ قابل بازیافت درون آستری در حضور دستگاه لوله مغزی سیار و کشتن چاه قرار گرفت.

🔹با چندین بار کوشش و برگزاری جلسات بررسی فنی و کسب نظر کارشناسان ادارات عملیاتی و ستادی و با اجرای چندین عملیات ، تلاش جهت عبور دادن این نوع پلاگ از درون تاج چاه ناموفق و تلاش جهت نصب پلاگ درون جایگاه نصب پلاگ در رشته تکمیلی، به دلیل محدودیت قطر عبور نیز میسر نشد و روند ایمن سازی سخت و پر ریسک گردید.

🔹یکی از گزینه های محتمل بعدی، مسدود کردن ستون چاه با دوغاب سیمان و سپس حضور دکل تعمیراتی جهت ایمن سازی و سپس حفاری پلاگ سیمانی بود که با تلاش های بی وقفه و تجربه سایر روش های ممکن و با دقت نظر و حساسیت بالا و رعایت کلیه نکات ایمنی، با پمپاژ آب نمک اشباع با دبی بالا توسط دو دستگاه پمپ تراک از دو مسیر متفاوت با نظارت و مدیریت همکاران مهندسی تولید مسجدسلیمان و حضور و همکاری کارشناسان اداره خدمات فنی سر چاهی و سایر ادارات مرتبط، به طور همزمان درون چاه و نصب پلاگ مخصوص درون آویزه لوله مغزی و با بررسی شرایط و پایش فشار، شیرهای معیوب تعویض و با نصب شیرهای جدید، ایمن سازی تاج چاه با موفقیت انجام شد.

🔹این عملیات موفق، باعث منتفی شدن احتمال ایمن سازی در حضور دکل شده و از صرف هزینه های مرتبط با دکل های تعمیراتی جلوگیری بعمل آمد که با این تجربه موفق، صرفه جویی در هزینه ها در حدود یکصد میلیارد ریال حاصل گردید.

نگارش و انتشار : دانوش صالحی

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=14698

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.