2

ضرورت افزایش دو برابری تخت‌های آی سی یو در بیمارستان‌های کشور

  • کد خبر : 16508
  • 25 اردیبهشت 1402 - 22:27
ضرورت افزایش دو برابری تخت‌های آی سی یو در بیمارستان‌های کشور
رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران از ضرورت افزایش دو برابری تخت‌های مراقبت‌های ویژه در مراکز درمانی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر هفت الی هشت هزار تخت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها وجود دارد.

به گزارش حاشیه خبر به نقل از ایرنا، علیرضا سلیمی با بیان این مطلب افزود: استاندارد تخت‌های آی‌سی‌یو پنج الی ۱۰ درصد تخت‌ بیمارستانی در دنیا است و لازم است تجهیزات و امکانات بیهوشی و مراقبت های ویژه نوسازی شوند.

خودکفایی تولید داروی بیهوشی در دستور کار قرار بگیرد

وی اظهار داشت: همچنین حدود هشت هزار متخصص بیهوشی در کشور وجود دارند که در شهرها و مناطق محروم نیز کمبودی در این زمینه نداریم، در عین حال به داروها و تجهیزات جدیدتر نیاز است و انتظار می رود تولید داخلی و خودکفایی در این حوزه در دستور کار قرار بگیرد تا تولیدکنندگان در حیطه بیهوشی و تجهیزات اتاق عمل با دنیا رقابت سالم کنند.

سلیمی با اشاره به استفاده دنیا از هوش مصنوعی در بخش مراقبت های ویژه، ادامه داد: استفاده از این تکنولوژی چالشی است و باید از آن در بیمارستانها استفاده کنیم.

وی با اشاره به شهادت ۱۷ متخصص بیهوشی در دوران همه گیری کرونا، گفت: علاوه بر این، بسیاری از متخصصان بیهوشی در سخت ترین شرایط دوران همه گیری کرونا زحمات زیادی را برای رسیدگی و درمان بیماران کووید ۱۹ کشیدندکه جای قدرانی دارد.

ایران جزو کشورهای مطلوب در حوزه دانش پزشکی بیهوشی

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، ایران را جزو کشورهای مطلوب در حوزه برخورداری از متخصصان بیهوشی باتجربه و سطح علمی بالا دانست و اظهار داشت: در عین حال با توجه به سختی های حرفه بیهوشی، روند گرایش به این رشته در کشور سیر نزولی دارد، باید توجه اساسی به آن شود زیرا بسیاری از این متخصصان به خصوص افراد باتجربه در حال مهاجرت هستند و پزشکان جوان نیز به دلیل استرس زیاد این رشته و درآمد کم آن گرایش کمتری برای پذیرش در آن دارند.

به گفته سلیمی، این درحالیست که در گذشته حرفه متخصصان بیهوشی محدود به اتاق‌های عمل و بخش‌های مراقبت‌های ویژه بود، اکنون بسیاری از خدماتی که آنها می‌توانند ارائه کنند به خارج از اتاق عمل‌ها گسترش یافته و بیهوشی در آندوسکوپی، کلینیک‌ها و مطب‌ها نیاز به متخصصین بیهوشی را افزایش داده است.

وی تصریح کرد: بیش از نیمی از مردم دنیا به یک بیهوشی ایمن و استاندارد دسترسی ندارند و در بسیاری از نقاط دنیا هنوز تجهیزات و متخصصین بیهوشی کافی وجود ندارد برای همین یکی از اولویت‌های سازمان جهانی بهداشت، گسترش دسترسی مردم به بیهوشی ایمن است.

داروهای مصرفی بیهوشی تولید داخل تحت نظارت سازمان غذا و دارو

سید سجاد رضوی رئیس سیاست گذاری پانزدهمین همایش بین‌المللی آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه نیز در ادامه نشست گفت: هیچ بیماری به دلیل کمبود تجهیزات و داروی بیهوشی ناشی از تحریم از انجام عمل جراحی بازنمانده و تمام داروهای مصرفی دارای استاندارد بوده و از سوی سازمان غذا و دارو تحت نظارت هستند.

وی به مردم اطمینان داد که کیفیت داروهای بیهوشی تولید داخل مطلوب بوده و کشورهای آفریقایی و همسایه خواهان واردات داروهای ایرانی هستند.

رضوی با اشاره به تدوین دستورالعمل استانداردهای بیهوشی در کشور، اظهار داشت: با توجه به این موضوع، برخی از مراکز درمانی بصورت سلیقه ای با این دستورالعمل برخورد می کنند و ممکن است باعث لغو جراحی یا به خطر افتادن ایمنی بیمار شود که مسوولیت آن بر دوش متخصص بیهوشی قرار می گیرد و شرایط کار را برای وی دشوار می کند به همین دلیل شاهد کاهش تحصیل در این رشته هستیم.

وی، از کاهش مراجعه افراد از شهرهای مختلف به تهران در امر متخصص بیهوشی اطفال خبر داد و اظهار داشت: اکنون در استان‌های تهران، مشهد، اصفهان و شیراز در حال تربیت متخصصین رشته بیهوشی اطفال هستیم و بیهوشی اطفال در این استان‌ها گسترش پیدا کرده و بنابراین نیاز به مراجعه به تهران برای بیهوشی کودکان کاهش یافته است.

 

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=16508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.