2

کدورت آب در شهرکرد/ مردم خواستار تحقق وعده‌ها هستند

  • کد خبر : 16700
  • 07 خرداد 1402 - 20:15
کدورت آب در شهرکرد/ مردم خواستار تحقق وعده‌ها هستند
۱۷ روز از آغاز کدورت آب در شهرکرد می گذرد مشکلی که طی سال های اخیر بارها در این شهر تکرار شده و حالا مردم خواستار رفع مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن هستند.

گروه استان‌ها: در تاریخ بیستم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ چشمه کوهرنگ دچار کدورت شد و این روند تا کنون نیز ادامه دارد.

ظرف یک هفته کدورت چشمه کوهرنگ به حدود NTU ۹۰ رسید، پنج روز بعد بارندگی باعث شد کدورت آب تا NTU ۱۹۰ هم برسد، در این حال کدورت در طول روز متغیر و تحت کنترل بود و الان به NTU ۲۰۰ رسیده است.

در حال حاضر ۱۵ نقطه از شهرکرد دچار آلودگی آب هستند که مردم این منطقه را با چالش جدی روبه رو کرده است و می‌طلبد مسئولین در این راستا هرچه سریع‌تر وارد عمل شوند.

آب شرب منطقه ما قابل نوشیدن نیست

سعید صالحی یکی از اهالی شهرکرد در گفتگو با خبرنگار ما، بیان کرد: متأسفانه نزدیک به یک ماه، آب شرب منطقه ما کدر و گل آلود است و برای نوشیدن از آب‌های معدنی استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: این آب حتی مورد استفاده برای استحمام نیز نیست.

صالحی بیان داشت: املاح و ذرات ریز در آب به وضوح دیده می‌شود و مدام نگران این هستیم که در آینده دچار مریضی و بیماری شویم.

وی ادامه داد: تا کنون مسئولین برای رفع این مشکل کاری از پیش نبرده‌اند.

کدورت آب در شهرکرد/ مردم خواستار تحقق وعده ها هستند

شهروندان کدورت آب را با شماره ۱۲۲ در میان بگذارند

علی حیدری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مناطقی چون مهدیه، چالشتر، فرهنگیان و… بیشترین میزان کدورت آب را داشتند که هم‌اینک رفع شده است، گفت: شهروندان کدورت آب را با شماره ۱۲۲ درمیان بگذارند تا آب سالم برای توزیع ارسال شود.

وی اظهار کرد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اعتباری بالغ بر ۶۱ میلیارد تومان از پروژه انتقال آب بن به بروجن برگشت خورد که در همان زمان اگر جذب شده بود می‌توانست باعث پیشرفت خوبی در پروژه شود.

در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اعتباری بالغ بر ۶۱ میلیارد تومان از پروژه انتقال آب بن به بروجن برگشت خورد که در همان زمان اگر جذب شده بود می‌توانست باعث پیشرفت خوبی در پروژه شود

حیدری افزود: در سال گذشته حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای طرح انتقال آب به بروجن در نظر گرفته شد که ۹۰۰ میلیارد تومان آن را دولت پرداخت کرد و ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز بدهی بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای جابه‌جایی آبگیر طرح انتقال آب بن به بروجن ۹ کیلومتر خط ۱۲۰۰ تغییر مکان داده شد که فرایندی سخت و زمان بر بود.

حیدری عنوان کرد: سال گذشته با اوج گیری مشکل تأمین آب شرب در شهرکرد در فصل زمستان اولین خط پدافندی از زیر آبشار کوهرنگ با ظرفیت ۲۰۰ لیتر بر ثانیه اجرا شد، این طرح در زمستان بسیار کمک کننده بود اما در حال حاضر همان آبشار هم گل‌آلود است.

وی خاطرنشان کرد: دومین خط پدافندی، خط انتقال آب سامان بود که فقط برای یک ساعت می‌توانست آب تأمین کند چراکه خط جوابگوی پمپاژ و انتقال آب نبود، خط با توسعه برق تقویت شد و میزان آورد آن نیز افزایش یافت، در حال حاضر بین ۲۰ تا ۳۰ لیتر بر ثانیه آب از خط سامان می‌توانیم دریافت کنیم اما بیشتر از آن جوابگو نیست و ممکن است خط آسیب ببیند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: خط پدافندی دیگر، خط انتقال آب عمان بود، برآورد، پیش‌بینی‌های اولیه اینگونه بود که اگر تصفیه‌خانه کشاورزان اصلاح شود می‌تواند آلودگی‌های آب را بگیرد اما بعد مشخص شد خط نمی‌تواند آلودگی را جذب کند به همین دلیل از خط عمان استفاده نشد.

چهار تصفیه‌خانه سیار در محل خط انتقال آب سامان مستقر شد

حیدری بیان کرد: هم‌اینک از خط پدافندی فدک از ساعت ۵ عصر تا ۵ صبح ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب به شهرکرد انتقال داده می‌شود.

وی تاکید کرد: چهار تصفیه‌خانه سیار در محل خط انتقال آب سامان مستقر شده است که از سال گذشته تاکنون در حال کار هستند، در طرح فدک هیچ هزینه مازاد که از آن استفاده نکرده باشیم نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری یادآور شد: تصفیه‌خانه طرح انتقال آب بن به بروجن یک ابرپروژه است، این تصفیه‌خانه توانایی تصفیه یک هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه آب را دارد و پیش‌بینی می‌شود تا چند روز آینده وارد مدار شود.

حیدری تصریح کرد: حتی با وارد مدار شدن تصفیه‌خانه بن به بروجن هم نمی‌توان از همه ظرفیت آن استفاده کرد چون توانایی پمپاژ و انتقال آب به این تصفیه‌خانه وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در روزهای گذشته آب چشمه کوهرنگ از NTU ۹۰ تا ۲۸۰ متغییر بوده است، عملاً هیچکدام از آب‌هایی که از منابع دیگر تأمین شد کدورت نداشت، این اتفاق زمانی رخ داد که آب چشمه کوهرنگ وارد مدار شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: خط انتقال آب از چشمه دیمه ۶ کیلومتر است که اجرای آن در ماه‌های اخیر بنا به دلایلی مثل بارندگی و همچنین شرایط نامساعد بعد از آن متوقف شد.

خط انتقال آب از چشمه دیمه ۶ کیلومتر است که اجرای آن در ماه‌های اخیر بنا به دلایلی مثل بارندگی و همچنین شرایط نامساعد بعد از آن متوقف شد

حیدری ادامه داد: تصفیه‌خانه طرح بن به بروجن آب تا NTU۱۰۰۰ را می‌تواند تصفیه کند اما اگر نیاز باشد بیش از این را تصفیه کند نیازمند مخازن بزرگ دیگری است که به این منظور دو مخزن بزرگ دیگر در این تصفیه‌خانه پیش‌بینی شد.

وی عنوان کرد: مخزن زباله در محل سد باباحیدر در حال جمع‌آوری و پاکسازی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: طرح مطالعاتی و تأمین اعتبار فاضلاب روستاهای اطراف زاینده رود در سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری تصویب شد و کار مطالعاتی مشاور شروع شده است.

حیدری با بیان اینکه مناطقی چون مهدیه، چالشتر، فرهنگیان و… بیشترین میزان کدورت آب را داشتند که هم‌اینک رفع شده است، گفت: شهروندان کدورت آب را با شماره ۱۲۲ درمیان بگذارند تا آب سالم برای توزیع ارسال شود.

کدورت آب در شهرکرد/ مردم خواستار تحقق وعده ها هستند

تصفیه خانه سامان با بالاترین ظرفیت خود در حال کار کردن است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت: در این مدت چاه‌های آب شرکت آب و فاضلاب و سایر ادارات استان وارد مدار شده‌اند همچنین تصفیه‌خانه سامان نیز با بالاترین ظرفیت خود یعنی ۱۰۰ تا ۱۲۰ لیتر بر ثانیه در حال کار است.

محمد کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در این مدتی که آب شهرکرد دچار کدورت شده است چاه‌های آب شرکت آب و فاضلاب و سایر ادارات استان وارد مدار شده‌اند همچنین تصفیه‌خانه سامان نیز با بالاترین ظرفیت خود یعنی ۱۰۰ تا ۱۲۰ لیتر بر ثانیه در حال کار است.

کریمی عنوان کرد: وقتی کدورت چشمه افزایش می‌یابد عملاً از دسترس خارج می‌شود و باید تلاش کنیم از منابع دیگر برای تأمین آب شرب استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: هر شهروندی در هر منطقه‌ای با کدورت بالای آب مواجه شد مراتب را گزارش کند تا در محل حاضر و آب بسته‌بندی و سالم توزیع کنیم.

تصفیه‌خانه یا فیلتر سرامیکی گردنه خلک مورد تأیید مجموعه بهداشت نیست

علی احمدی، رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: برنامه ایمنی آب شهرکرد از تاریخ یکم خردادماه سال ۹۶ آغاز شد و بر اساس این برنامه موضوع آب این شهر آسیب شناسی شد.

وی با اشاره به اینکه مسئله کدورت آب شهرکرد از قبل وجود داشت اما مقدار آن کم بود تا کم‌کم به این مرحله کنونی رسیده است، افزود: تأمین و توزیع آب برعهده شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری است و مرکز بهداشت صرفاً وظیفه نظارت بر سلامت آن را انجام می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای سلامت آب در همه نقاط شهرکرد نمی‌توان یک نسخه واحد پیچید در برخی مناطق شهر کدورت آب بیشتر است، این موضوع را قبول دارم و به عنوان دستگاه نظارتی در مسئله آب نامه‌نگاری‌های لازم در این خصوص انجام و تذکرات لازم داده شده است.

احمدی عنوان کرد: در حدود ۱۰ تا ۱۵ منطقه در شهرکرد کدورت بیشتر آب وجود دارد و آب در این مناطق قابل استفاده نیست، شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری متعهد شده است تا در مناطقی که کدورت آب بالا است آب سالم یا بسته‌بندی توزیع کند، شهروندان با تلفن ۱۲۲ تماس بگیرند و موارد کدورت را گزارش دهند تا آب سالم در بین آنان توزیع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تصفیه‌خانه یا فیلتر سرامیکی گردنه خلک مورد تأیید مجموعه بهداشت نیست و باید پیش از این‌ها فکری برای آن می‌شد، همچنین یک سال از واقعه قطع شدن آب در شهرکرد می‌گذرد و در این یک سال زمان بود تا یک تصفیه‌خانه دیگر برای آب چشمه کوهرنگ ایجاد شود.

از نظر بهداشت آبی سالم و برای آشامیدن قابل استفاده است که بی‌رنگ، بی‌بو، بدون مزه زلال و صاف باشد، کدورت آب در برخی موارد با جوشاندن و استفاده از کلر مادر قابل رفع است.

طبق آمار روزانه که از مطب‌های خصوصی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جمع‌آوری می‌شود تاکنون هیچ نشانی از افزایش موارد ابتلاء به بیماری بر اثر آلودگی یا کدورت آب در شهرکرد گزارش نشده است.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=16700

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.