تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024
2

توصیه‌هایی برای تغذیه سالم در سفرهای تابستانی

  • کد خبر : 17238
  • 03 تیر 1402 - 19:33
توصیه‌هایی برای تغذیه سالم در سفرهای تابستانی
رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه باید در طول سفر نکات تغذیه‌ای برای تامین سلامت جسم علاوه بر تامین غذای روح، رعایت شود، توصیه‌هایی در این زمینه ارائه داد.

به گزارش حاشیه خبر، مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چگونگی تغذیه در سفرهای تابستانی اظهار کرد: تابستان به ویژه، برای خانواده‌هایی که فرزندان مدرسه رو دارند، فصل مسافرت و در کردن خستگی یک سال کاری و تحصیلی و استراحت برای تجدید قوا و آماده شدن برای سال کاری و تحصیلی دیگر است اما باید در طول سفر که غذای روح فراهم می‌شود، با رعایت چند نکته ساده تغذیه‌ای، سلامت جسم هم تامین شود.

وی افزود: نخستین نکته تغذیه در مورد مصرف آب سالم است. در طول سفر حتما از آب معدنی استفاده شود یا اینکه قبل از حرکت و در منزل آب سالم را در چند بطری تمیز ریخته و در شرایط خنک نگه داشته شود. برای تهیه چای هم می‌توان یک فلاسک آب‌جوش همراه داشت و در طول راه از چای تمیز و مطمئن برای رفع خستگی و تمدد اعصاب استفاده کرد.

چه غذایی در طول سفر بخوریم؟

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مطمئن‌ترین راه ‌این است که غذای ساده‌ای در منزل تهیه و در یک ظرف خنک قرار داده شود. غذایی که برای بین راه تهیه می‌شود، نباید آبکی باشد. غذاهای آبکی مانند انواع خورش‌ها، سریع‌تر فاسد می‌شوند زیرا میکروب‌ها و باکتری‌ها در فضای مایع، محیط مناسب‌تری برای رشد و تکثیر دارند. غذاهای خشک مانند انواع کوکوها، کتلت، شامی‌، انواع دلمه‌ها، انواع پلوها همراه با گوجه فرنگی، کاهو و خیار تازه و لیموترش که خوب شسته شده‌اند، غذاهای مناسبی برای سفر هستند.

صاحبدل با بیان اینکه غذایی که برای سفر آماده می‌شود باید در طول راه کاملا خنک نگهداشته شود، گفت: غذاهایی مانند سالاد الویه، کالباس و سوسیس که سریع‌تر فاسد می‌شوند، برای سفر مناسب نیستند.

وی عنوان کرد: در صورت تمایل به مصرف صبحانه در طول راه، می‌توان از منزل پنیر، گوجه فرنگی، خیار و یا تخم مرغ آب‌پز و سفت و کمی ‌مربا یا عسل به همراه یک فلاسک آب‌جوش برای چای همراه داشت و با نان محلی داغ و تازه نوش جان کرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: پنیر، سرشیر و خامه محلی اغلب از شیر پاستوریزه نشده تهیه می‌شوند و مصرف آن‌ها خطر ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه دارد و یا ممکن است به دلیل کهنگی، خطر مسمومیت و اسهال و استفراغ را به دنبال داشته باشد. بهتر است از شیر محلی هم به دلیل پاستوریزه نشدن استفاده نشود.

چند نکته برای مصرف غذا در رستوران‌های بین راهی

وی عنوان کرد: توصیه می‌شود به جای سالاد که احتمال آلودگی آن زیاد است، ماست مصرف شود. بهتر است از انواع ماست‌های کم چرب و به ویژه پروبیوتیک استفاده شود. انواع آلودگی‌های انگلی و میکروبی با مصرف سبزی‌ها و سالاد آلوده به بدن منتقل می‌شود و یک راه ساده و مطمئن برای پیشگیری از انتقال آلودگی‌ها به بدن، این است که از منزل گوجه فرنگی، خیار و لیموترش شسته شده همراه داشته باشید و در رستوران در کنار غذایی که سفارش داده می‌شود، از گوجه فرنگی و خیار خرد شده خود استفاده کنید.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: به طور کلی مصرف سس مایونز و سایر سس‌های چرب از نظر تغذیه‌ای توصیه نمی‌شود و به خصوص در طول سفر باید از مصرف سس مایونز و یا سس‌های خامه‌ای خودداری شود. می‌توان با مخلوط ماست، آبلیمو، کمی ‌نمک و فلفل و در صورت امکان کمی ‌روغن زیتون یک سس سالم برای سالاد تهیه کرد.

صاحبدل عنوان کرد: باید در رستوران غذاهایی سفارش داده شود که سس، ادویه و چاشنی زیاد نداشته باشند. گاهی ممکن است در رستوران‌ها به غذاهای کهنه و مانده مقدار زیادی سس و چاشنی اضافه شود که تغییر رنگ و طعم نامطبوع ناشی از فساد غذا مشخص نشود.

وی بیان کرد: اگر کباب برگ و یا جوجه کباب سفارش داده می‌شود، تاکید شود که کاملا پخته شود تا در صورت وجود آلودگی اولیه، بر اثر حرارت کافی از بین برود. کباب کوبیده و همبرگر و یا هر غذای دیگری که در رستوران با گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود، اغلب حاوی مقدار زیادی چربی است و به همین دلیل، احتمال فسادپذیری آن زیاد است. ضمن اینکه، این نوع غذاها اغلب آنقدر حرارت نمی‌بینند که به اصطلاح مغز پخت شوند. بنابراین احتمال آلودگی میکروبی و انگلی با خوردن این غذاها که خوب پخته نشده‌اند، زیاد است.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: توصیه می‌شود در رستوران، حتما همراه با غذایی که میل می‌شود، از ماست کم چرب و پاستوریزه و پروبیوتیک، لیموترش و یا آبلیمو استفاده شود زیرا با مصرف این غذاها، دستگاه گوارش اسیدی می‌شود در نتیجه، از رشد و تکثیر میکروب‌ها در دستگاه گوارش و مسمومیت غذایی جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه باید به جای نوشابه‌های گازدار، همراه غذا، دوغ کم نمک و بدون گاز مصرف شود، عنوان کرد: نوشابه‌های گازدار حاوی مقدار زیادی قند هستند. یک قوطی ۳۰۰ میلی لیتری نوشابه حدود ۲۸ گرم (تقریبا دو قاشق غذاخوری پر) شکر دارد و مقدار زیادی کالری وارد بدن می‌کند که نتیجه‌ آن اضافه وزن و چاقی است. باید توجه شود حتی نوشابه‌های بدون قند هم حاوی مقادیر زیادی فسفات هستند و از جذب کلسیم غذا که برای استحکام استخوان‌ها ضروری است، جلوگیری می‌کند و در درازمدت منجر به ابتلا به پوکی استخوان خواهد شد.

صاحبدل بیان کرد: مصرف انواع دسرهای خامه‌ای در طول سفر توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است با شیر و خامه پاستوریزه نشده تهیه شده باشند یا اینکه به علت کهنگی، فاسد شده باشند. در صورت تمایل به مصرف بستنی، حتما از نوع پاستوریزه شده و کم چرب آن استفاده شود.

وی تاکید کرد: از خرید و مصرف نوشیدنی‌های محلی مانند آب زرشک و آب آلبالو و هم‌چنین لواشک، تمبرهندی و آلوچه در صورتی که بسته بندی نشده و کد بهداشتی و پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند، خودداری شود زیرا ممکن است انواع آلودگی‌های انگلی با خوردن این نوع موادغذایی غیربهداشتی به بدن منتقل ‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: توصیه می‌شود در طول راه، به عنوان تنقلات، مقداری آجیل مانند نخودچی، کشمش، خرما، انجیر خشک، گرد، بادام، پسته و فندق کم نمک و یا تخمه‌های کم نمک همراه داشته باشید. این تنقلات بسیار سالم‌تر و کم ضررتر از چیپس، پفک و نوشابه‌های گازدار هستند.

وی با بیان اینکه باید از خرید و مصرف چیپس‌هایی که به صورت فله عرضه می‌شوند، خودداری کرد، افزود: این نوع چیپس‌ها اغلب حاوی مقدار زیادی نمک و روغن هستند و ممکن است روغن مورد استفاده در تهیه آن‌ها کیفیت مطلوبی نداشته باشد به ‌این دلیل، مصرف آن‌ها حتی می‌تواند سرطان‌زا باشد.

صاحبدل گفت: درباره مضرات پفک نیز بسیار صحبت شده است. پفک به خصوص در تغذیه کودکان، به چند دلیل جایگاهی ندارد. نمک آن، ذائقه کودک را به غذاهای شور عادت می‌دهد و اغلب تمایل به خوردن غذاهای شور زمینه را برای ابتلا به فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی در بزرگسالی فراهم می‌کند. اغلب با خوردن پفک، فرزند شما دچار سیری کاذب می‌شود و از خوردن غذای اصلی خودداری می‌کند که نتیجه‌ آن اختلال در رشد و بروز کمبود انواع ریزمغذی‌ها مانند کمبود آهن، کمبود روی، کمبود ویتامین آ و سایر ویتامین‌ها است. مواد افزودنی و نگهدارنده‌هایی که به انواع تنقلات صنعتی اضافه می‌شود، زمینه آلرژی را نیز در افراد مستعد تشدید می‌کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان در خصوص مصرف فست فودها در طول سفر نیز بیان کرد: با توجه به اینکه  احتمال فسادپذیری کالباس زیاد است بنابراین برای سفر توصیه نمی‌شود.

توصیه‌هایی برای خوردن غذاهای کبابی در طول سفر

وی عنوان کرد: بسیاری از افراد مایل هستند در طول مسیر، بساط پختن کباب و جوجه کباب برپا کنند و غذای سالم، مطبوع و باکیفیتی خورده باشند اما باید در این خصوص به چند نکته توجه کرد. توصیه می‌شود گوشت و مرغ از منزل در ظرف یخ گذاشته و دقت شود در طول راه و پیش از کباب کردن، کاملا سرد نگهداری شود.

صاحبدل ادامه داد: از گوشت‌هایی که در هوای آزاد آویزان شده و به فروش می‌رسند، به خصوص در فصل تابستان استفاده نشود زیرا به دلیل هوای گرم، انواع میکروب‌ها و تخم انگل‌ها با مصرف این گوشت‌ها که ممکن است خوب هم پخته نشده باشند، به بدن منتقل می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: در زمان تهیه کباب و جوجه کباب، تمام قسمت‌های آن و به خصوص داخل آن باید به طور کامل حرارت دیده و به خوبی پخته شود تا در صورت وجود آلودگی احتمالی، با پختن از بین برود. کبابی که خوب پخته شده باشد، قهوه‌ای رنگ است و اگر قسمت داخل کباب هنوز قرمز رنگ است، به این معنی است که پخته نشده و آلودگی احتمالی آن از بین نرفته است و نتیجه آن مسمومیت غذایی همراه با اسهال، استفراغ، دل درد و دل پیچه خواهد بود.

وی عنوان کرد: گوشت ماهی در هوای گرم حساس‌تر است و سریع‌تر فاسد می‌شود. کسانی که از سلامت ماهی مطمئن نیستند، بهتر است در طول سفر از آن استفاده نکنند.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=17238

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.