3

چگونه خروپف را درمان کنیم؟

  • کد خبر : 17371
  • 13 تیر 1402 - 22:45
چگونه خروپف را درمان کنیم؟
شاید شما هم خروپف می‌کنید اما هنوز متقاعد نشده‌اید که باید کاری برای آن انجام دهید، به خصوص اگر خروپف برای خودتان آزاردهنده نیست اما شاید هنگامی که شما با صدای بلند خوابیده‌اید، دیگران نتوانند بخوابند! حتی اگر خروپف شما کسی را آزار ندهد، به سلامت خودتان آسیب می‌زند. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

به گزارش ایسنا به نقل از هوپنوس، خروپف می‌تواند چرخه سلامت را مختل کند و شما را از داشتن مزایای یک خواب خوب محروم کند. عملکرد قلب، مغز، غدد و بسیاری از ارگان‌ها وابسته به کیفیت خواب شبانه و سطح اکسیژن بدن در هنگام خواب است. مهم است که بدن به قدر مورد نیاز استراحت کند تا بتواند عملکرد روزانه خود را به درستی انجام دهد. در واقع خروپف منشأ یا تشدیدکننده بسیاری از بیماری‌هاست اما خوشبختانه قابل درمان است. اگر واقعاً می‌خواهید خروپف خود را متوقف کنید و به دنبال پاسخ این سؤال هستید که چگونه خروپف را درمان کنیم؟ باید صبور باشید و سعی کنید تا حد زیادی اطلاعات خود را بالا ببرید. این نوشتار به شما کمک می‌کند تا راه‌های خلاصی از این صدای ناخوشایند را بشناسید. اما ابتدا ببینیم دلیل خروپف چیست؟

علت خروپف

خروپف به این دلیل اتفاق می‌افتد که قسمت‌هایی از بدن مثل زبان، دهان، گلو و یا راه‌های هوایی، موقع نفس کشیدن در خواب شروع به ارتعاش می‌کنند. علت این موضوع این است که این قسمت‌ها در هنگام خواب شل یا اصطلاحاً ریلکس می‌شوند و به هنگام کشیدن هوا به داخل یا خارج کردن آن، شروع به لرزش می‌کنند. یک علت دیگر خروپف، باریک شدن و یا انسداد راه هوایی‌ گلو است که مهمترین عامل آن، تجمع چربی در بافت گلو است؛ بنابراین اگر اضافه وزن دارید یا سن‌تان بالاست، احتمالاً بیشتر خروپف می‌کنید اما بعضی از افراد، با وجود وزن پایین و سن کم هم خروپف می‌کنند. در مورد این افراد، ممکن است مشکلاتی مانند پولیپ، انحراف بینی و یا آناتومی گلو و دهان، عامل اصلی خروپف باشد.

آیا خروپف قابل درمان است؟

بله، خوشبختانه خروپف قابل درمان است. راه‌حل‌های زیادی ممکن است برای درمان خروپف به شما پیشنهاد شود، از درمان‌های خانگی و طب سنتی گرفته تا کاهش وزن، اصلاح سبک زندگی، انجام ورزش‌های گلو، استفاده از تجهیزات ضدخروپف و در نهایت انجام عمل جراحی. اما کدام یک از این روش‌ها واقعاً مؤثرند؟ واقعیت این است که تنها راه حل مشخص و بلند مدت، داشتن یک سبک زندگی سالم با کمک رژیم غذایی مناسب و ورزش مداوم است اما این یک راه کوتاه مدت نیست و شما در حال حاضر نیاز به کمک بیشتری دارید. مانند هر بیماری دیگری، تشخیص درست علت بیماری می‌تواند مهمترین گام در درمان آن باشد؛ بنابراین باید سعی کنید علت خروپفتان را درست تشخیص دهید و روش درمانی متناسب با آن را انتخاب نمایید.

 

 

روش‌های درمان خروپف

برای درمان خروپف از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد؟ در ادامه به برخی از روش‌های متداول درمان خروپف اشاره کرده‌ایم:

سبک زندگی سالم

اگر از آن دسته افرادی هستید که مشکل اضافه وزن دارید، شک نکنید که یکی از عوامل اصلی خروپف شما همین وزن زیاد است. پس باید وزن خود را کم کنید. احتمالاً از شنیدن این جمله بیزارید، اما چاره‌ای نیست، باید آن را بپذیرید. برای کاهش وزن آگاهانه برنامه‌ریزی کنید، نه یک هفته، نه یک ماه، بلکه یک فرآیند منظم برای طول عمر. انتخاب یک سبک زندگی متعادل و پایبندی به آن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

انجام تمرینات عضلات کام و گلو

قبلاً گفتیم که یکی از دلایل عمده خروپف، از دست رفتن قوام بافت گلو و نزدیک شدن بیش از اندازه دو سمت گلو به هم می‌باشد. تمریناتی به نام تمرینات میوفانکشنال وجود دارد که با انجام آنها، قدرت عضلات کام و گلو افزایش یافته و در نتیجه خروپف کاهش می‌یابد. این تمرینات به خصوص برای کسانی که به دلیل بالا رفتن سن خروپف می‌کنند، بسیار مؤثر هستند.

استفاده از تجهیزات ضدخروپف

شاید برایتان جالب باشد که تجهیزات ساده‌ای وجود دارند که به شما کمک می‌کنند خروپف نکنید. اگر تاکنون با این تجهیزات آشنا نشده‌اید، ما در اینجا برخی از پرکاربردترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید یک و یا تمامی این تجهیزات را از هوپنوس تهیه بفرمایید.

کمربند ضدخروپف

بسیاری از افراد عادت دارند به پشت یا اصطلاحاً طاقباز بخوابند. طاقباز خوابیدن تقریباً بدترین پوزیشن خواب است. در این حالت، نیروی گرانش بر بافت نرم گلو تأثیر گذاشته و با پایین کشیدن آن، راه هوایی را تنگ یا مسدود می‌کند؛ بنابراین بهتر است عادت کنید همیشه به پهلو بخوابید. کمربند ضدخروپف (Anti snore belt) یک کمربند ساده است که دو توپ تنیس در آن تعبیه شده‌اند. بستن این کمربند مانع می‌شود که به پشت بخوابید و عادت خوابیدن شما را اصلاح می‌کند. این کار در اصطلاح پزشکی به پوزیشن‌تراپی معروف است.

پلاک دهانی ضدخروپف

این وسیله که به نام اورال اپلاینس (Oral Appliance) نیز شناخته می‌شود، از جدیدترین و مؤثرترین وسایل جلوگیری از خروپف است. یکی از مهمترین علل ایجاد خروپف و آپنه خواب، عقب رفتن فک پایین است که باعث بسته شدن راه هوایی گلو می‌شود. پلاک دهانی، فک پایین را کمی به سمت جلو می‌آورد و از عقب رفتن آن جلوگیری می‌کند؛ بنابراین گلو باز می‌شود و تنفس راحت‌تر انجام می‌شود. پلاک دهانی به دلیل استفاده آسان، کارایی خوب و ارزان بودن مورد توجه بسیاری از متخصصان خواب قرار گرفته است.

زبانگیر

در بعضی از افراد، عقب افتادن زبان عامل اصلی ایجاد خروپف و آپنه انسدادی خواب است. دلیل آن ممکن است داشتن زبان بزرگ یا عضلات ضعیف نگه‌دارنده زبان باشد. زبانگیر (Tongue Retainer) وسیله‌ای است که زبان را در جلوی دهان نگه داشته و از افتادن آن روی مجرای تنفسی جلوگیری می‌کند.

نوزونت

نوزونت (Nose Vents) یک وسیله کوچک شامل دو تیوب توخالی است که با یک پل به هم متصل شده‌اند. این وسیله در داخل بینی قرار می‌گیرد و با بازتر کردن سوراخ‌های بینی (نوستریل‌ها)، باعث می‌شود هوای بیشتری وارد بینی شود و در نتیجه خروپف و آپنه خواب کاهش می‌یابد. نوزونت به خصوص برای افرادی که به دلایلی از جمله پولیپ، انحراف تیغه بینی یا افتادگی پره‌های بینی در خواب به سختی نفس می‌کشند، بسیار مؤثر است.

چسب ضدخروپف

عملکرد چسب ضدخروپف (Nasal Strip) دقیقاً مشابه نوزونت است، یعنی با بازکردن سوراخ‌های بینی، مسیر عبور هوا را بازتر می‌کند. چسب ضدخروپف به شکل مستطیل و مشابه چسب زخم است که در آن یک فنر تعبیه شده است. با چسباندن آن روی پل بینی، فنر خم می‌شود. فنر برای اینکه به فرم صاف اولیه خود برگردد، پره‌های بینی را بالا می‌کشد و راه هوایی را باز می‌کند؛ بنابراین خروپف و آپنه خواب کاهش می‌یابد. استفاده از چسب ضدخروپف برای تنفس بهتر در حین ورزش‌های هوازی، میان ورزشکاران نیز متداول است.

چانه‌بند

اگر از آن دسته از افرادی هستید که دهانتان موقع خواب باز می‌ماند چانه‌بند (Chin Strap) گزینه مناسبی برای شماست. علائم بازماندن دهان در خواب، ریزش آب دهان و خشکی، خارش و سوزش گلو می‌باشد. فراموش نکنید که در صورت استفاده از چانه بند، حتماً باید راه هوایی بینی‌تان باز باشد و از بینی خوب نفس بکشید.

جراحی

انجام عمل جراحی به دلیل هزینه و ریسک‌های بالایی که دارد معمولاً به عنوان آخرین راه حل توصیه می‌شود. به خصوص اینکه در برخی عمل‌های جراحی، با وجود نتایج خوب در ابتدای کار، احتمال برگشت عارضه در آینده وجود دارد. اگر نتوانستید با گام‌های ساده فوق، خروپف خود را درمان کنید و روش جراحی را انتخاب کردید، حتماً برای این کار به پزشکان حاذق مراجعه نمایید.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=17371

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.