تاریخ : سه شنبه, ۲۹ خرداد , ۱۴۰۳ 12 ذو الحجة 1445 Tuesday, 18 June , 2024
1

آیا می‌توان داروها را با قهوه مصرف کرد؟

  • کد خبر : 22291
  • 20 خرداد 1403 - 22:18
آیا می‌توان داروها را با قهوه مصرف کرد؟
قهوه به دلیل داشتن کافئین بر عملکرد بسیاری از داروها تاثیر منفی دارد و می‌تواند باعث کاهش جذب آنها توسط بدن شود.

به گزارش حاشیه خبر، نوشیدن قهوه در صبحگاه برای بسیاری افراد یک عادت رایج به شمار می‌رود. با این حال دانشمندان می‌گویند نوشیدن قهوه همزمان با مصرف داروها می‌تواند تاثیر منفی بر کارکرد آنها در بدن داشته باشد.

گروهی از متخصصان برای بررسی تاثیر تداخل دارو و قهوه، مصرف همزمان‌ آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و نتیجه گرفتند که قهوه به طور قابل توجهی بر جذب، توزیع، دفع و متابولیسم بسیاری از داروها تاثیر می گذارد.

در ادامه به نقل از یورونیوز برخی از داروهای پرکاربردی که مصرف همزمان‌شان با قهوه مضر تشخیص داده شده، آمده است:

داروی تیروئید

اگر کم‌کاری تیروئید دارید، ممکن است از «لووتیروکسین» یا سایر داروهای تیروئید برای کمک به تعادل هورمونی استفاده کنید.

مطالعات نشان می‌دهد نوشیدن قهوه، همزمان با مصرف داروهای تیروئید می‌تواند میزان جذب دارو توسط بدن را تا بیش از نصف کاهش دهد و اثربخشی دارو را برای شما کم کند.

داروی دیابت

در صورتی که قهوه خود را با شکر یا شیر مخلوط می‌کنید، این امر می‌تواند منجر به افزایش قند خون شود و بر عملکرد داروهای دیابت شما تأثیر بگذارد.

علاوه بر آن بر اساس مطالعه منتشر شده توسط انجمن دیابت آمریکا، نوشیدن هر چیزی حاوی کافئین (مانند قهوه) ممکن است سطح انسولین و قند خون را افزایش دهد و علایم را برای افراد مبتلا به دیابت بدتر کند.

داروهای ضد افسردگی

بر اساس آمار سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، از هر ۱۰ نوجوان و بزرگسال در این کشور یک نفر روزانه داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کند. این در حالی است که تجویز این داروها در چند دهه اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

قهوه اما می‌تواند بر نحوه عملکرد این داروهای ضد افسردگی در بدن تأثیر بگذارد. برخی از داروها مانند «فلووکسامین»، «آمی تریپتیلین»، «اسیتالوپرام» و «ایمی‌پرامین» در صورت نوشیدن همزمان قهوه، به خصوص مقادیر زیاد آن، می‌توانند به طور متفاوتی متابولیزه شوند و میزان جذبشان توسط بدن کاهش یابد.

مطالعات نشان می‌دهد که برای مثال «فلووکسامین» به طور خاص عوارض جانبی معمول کافئین را افزایش می‌دهد و علایمی مانند بی‌خوابی و تپش قلب ایجاد می‌کند. برای همین بهتر است داروهای خود را مصرف کنید و مصرف قهوه را برای مدتی متوقف کنید.

داروی فشار خون

میلیون‌ها نفر در جهان با فشار خون بالا زندگی می‌کنند. این بیماری شایع اما در اکثر اوقات خاموش به ندرت علایمی از خود نشان می‌دهد اما همزمان خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را بالا می‌برد.

بسیاری از افراد از داروهای فشار خون مانند «وراپامیل» یا «پروپرانولول» استفاده می‌کنند که با کاهش ضربان قلب کار می‌کنند. نوشیدن قهوه همزمان با مصرف داروهای فشار خون مانند «فلودیپین» می‌تواند جذب کمتر دارو توسط بدن را در پی داشته باشد و باعث شود از مزایای کامل دارو بهره‌مند نشوید.

داروی خواب یا ملاتونین

ملاتونین یک هورمون طبیعی در بدن است که کمک می‌کند شب‌ها احساس خواب‌آلودگی کنید. این هورمون با غروب خورشید تحریک می‌شود و به مغز شما سیگنال می‌دهد که زمان استراحت فرا رسیده است. ملاتونین همچنین بدون نسخه و به شکل مکمل فروخته می‌شود و به عنوان کمک‌کننده خواب استفاده می‌شود.

در مقابل، قهوه به عنوان یک محرک عمل می کند و باعث می شود احساس بیداری بیشتری کنید. در واقع کافئین موجود در قهوه دقیقاً برخلاف ملاتونین عمل می‌کند و می تواند شما را هوشیارتر کند و خوابیدنتان را سخت کند.

نوشیدن قهوه می تواند تولید ملاتونین در بدن شما را مهار کند و میزان این هورمون را کاهش دهد. در واقع اگر ملاتونین را همزمان با نوشیدن قهوه مصرف کنید، آنها می توانند یکدیگر را خنثی کنند.

در مجموع باید گفت اگر هر یک از این داروهای بالا را مصرف می‌کنید و به خصوص اگر برای صبح توصیه شده‌اند، سعی کنید اولین فنجان قهوه خود را به تعویق بیندازید. همینطور در مورد میزان مصرف قهوه خود و یا زمان آن با پزشک مجرب‌تان مشورت کنید.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=22291

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.