تاریخ : جمعه, ۶ مهر , ۱۴۰۳ 24 ربيع أول 1446 Friday, 27 September , 2024
0

توصیه‌هایی برای پیشگیری از حساسیت پاییزی/تفاوت‌های آلرژی فصلی با کرونا / شست‌وشوی مداوم بینی علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد

  • کد خبر : 24259
  • 05 مهر 1403 - 14:44
توصیه‌هایی برای پیشگیری از حساسیت پاییزی/تفاوت‌های آلرژی فصلی با کرونا / شست‌وشوی مداوم بینی علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
حساسیت پاییزی یکی از مشکلات همیشگی بسیاری از افراد در آغاز فصل سرما و پایان فصل گرما به شمار می‌رود، این حساسیت در بیشتر موارد فرد را دچار مشکل حادی نمی‌کند. مشکل اصلی اینجاست که علائم و مشکلاتی که حساسیت فصلی ایجاد می‌کند، شاید حاد نباشد اما طولانی مدت است و باعث بروز مشکلات ریز و درشت زیادی می‌شود.

به گزارش حاشیه خبر، شروع فصل‌ پاییز همیشه همراه با زیبایی های فراوان بوده. اما در کنار این زیبایی ها مشکلاتی هم برای برخی افراد به وجود می‌آید . از جمله این مشکلات عطسه، سرفه، آبریزش بینی، سوزش ، تورم ، خارش و آبریزش چشم‌ها و بینی و خارش گلو است، البته این ها از علایم رایجی هستند که برای حساسیت فصلی پاییزی نام برده شد و ممکن است علایم دیگری هم داشته باشد.

آلرژی‌های فصلی در نتیجه قرار گرفتن در معرض ذرات موجود در هوا (مانند گرده‌ها) رخ می‌دهد که فقط در برخی زمان‌های سال مانند فصل بهار اتفاق می‌افتد و همه شاید یکی از علایم آن را از جمله خارش پوست، آبریزش بینی، عطسه و گاهی خارش، آبریزش و قرمز شدن چشم‌ها تجربه کرده باشیم.

آلرژی‌های فصلی یکی از انواع شایع آلرژی‌هاست، حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که برخی افراد در فصل بهار به آن مبتلا می‌شوند و افرادی که مبتلا این عارضه شده زمینه ژنتیکی دارند به طوری که اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد جامعه به انواع آلرژی مبتلا هستند که می‌تواند آلرژی پوستی، غذایی، تنفسی یا دارویی باشد.

اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد جامعه به انواع آلرژی مبتلا هستند که می‌تواند آلرژی پوستی، غذایی، تنفسی یا دارویی باشد

حساسیت در زمانی بروز می‌کند که سیستم ایمنی بدن به ‌طور اشتباه در برابر ماده‌ای که به نام «آلرژن» شناخته می‌شود و چندان خطرناک هم نیست، از خود دفاع می‌کند. در حالت طبیعی، سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری و ویروس دست به کار می‌شود.

هر آلرژی با توجه به شکل ظاهری، علت و همین‌طور شدت بروز در شخص می‌تواند درمان متفاوتی نسبت به سایر آلرژی‌ها داشته باشد. اما در ابتدا باید ماده حساسیت‌زا شناسایی شود.

 

هیستامین نامی آشنا برای تمام افراد آلرژیک است زیرا به کرات داروی آنتی هیستامین را مصرف کرده‌اند. آزاد شدن هیستامین باعث بروز علائم و نشانه‌های حساسیت زایی مانند: آبریزش بینی، خارش چشم، خارش بدن، سرفه و عطسه می‌شود.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از حساسیت پاییزی/تفاوت‌های آلرژی فصلی با کرونا

حساسیت پاییزی چه زمانی آغاز می‌شود؟

شیوع آلرژی در فصل پاییز کمی زیاد است اما نمی توان گفت پاییز بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است، چرا که افراد در این فصل بیشتر درگیر عفونت های ویروسی و سرماخوردگی می شوند و به اشتباه می پندارند این عارضه ها، آلرژی هستند. برخی از آلرژی های بینی می تواند دائمی باشد به عبارتی ۱۲ ماه سال افراد را درگیر کند و در بعضی از فصل ها (بهار و پاییز) کمی به علت وجود آلژن های محیطی افزایش داشته باشد.

البته نمی‌توان برای این مشکل دوره‌ای که هر سال ایجاد می‌شود زمان دقیقی مشخص کرد. این مسئله به شرایط محیطی، میزان حساس بودن فرد و همچنین وضعیت آب و هوایی هر سال دارد.

به طور معمول افرادی که از این حساسیت رنج می‌برند در هفته‌ی اول مهر ماه اولین علائم را مشاهده می‌کنند. این علائم در بیشتر موارد به صورت ناگهانی ظهور می‌کنند. تا زمانی که هوا گرم است و مواد حساسیت‌زای کمی در هوا وجود دارد، اوضاع مناسب است. به محض وزش اولین باد پاییزی بسیاری از افراد دارای حساسیت پاییزی اولین علائم را مشاهده می‌کنند.

علائم را اشتباه نگیرید

بسیاری از علائم در سرماخوردگی و حساسیت فصلی مشترک هستند، بنابراین تشخیص این دو عارضه از یکدیگر دشوار است. به همین دلیل، بررسی علائمی که در این دو بیماری مشترک نیست، می‌تواند مفید باشد.اگر هر کدام از علایم مانند ضعف و خستگی، احساس درد در کل بدن، سردرد شدید، گلودرد (که متفاوت از خارش گلوی ناشی از حساسیت است.) را تجربه کردید، به احتمال زیاد دچار سرماخوردگی (و نه حساسیت فصلی) شده‌اید.

یک روش دیگر برای تفاوت قائل شدن بین سرماخوردگی و حساسیت، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا علائم برطرف شود.

سرماخوردگی معمولاً خود به خود طی هفت تا ۱۰ روز برطرف می‌شود در حالی که حساسیت تا زمانی که درمان شود یا محرک برطرف شود، باقی می‌ماند.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از حساسیت پاییزی/تفاوت‌های آلرژی فصلی با کرونا

کرونا یا حساسیت فصلی

پاییز است و کسانی که آلرژی فصلی دارند،دچار علائمی میشوند که آنها را سردرگم و نگران می کند که آیا من کرونا گرفته ام؟واقعا درک میکنم،علائم گاهی هم بپوشانی دارند و میتواند شک برانگیز باشد.

آنچه علائم آلرژی را شروع می کند آزاد شدن هیستامین ها در بدن در پاسخ به مواد محرک و آلرژی زا(آلرژی ها)نظیر گردوغبار،گرده گلها و گیاهان و برخی آلودگی هاست.

آلرژی می تواند باعث خارش چشم و گلو و بینی و گوش،اشک ریزش ،عطسه،آبریزش بینی،احساس سوزش گلو و خلط پشت حلق و گاهی گرفتگی بینی شود.آلرژی حتی ایجاد احساس خوب نبودن و خستگی می کند.

اما علایم کرونا را عفونت ویروسی آغاز می کند،و تب،گلودرد،خستگی شدید،درد بدن،حال بد،سرفه خشک و حتی از دست دادن بویایی و چشایی و کلا علائم شبه انفلونزا از آن جمله است.

علائمی که بین این دو حالت همپوشانی دارد و پزشک و بیمار را گیج می کند،حالات شبیه آسم است،یعنی احساس تنگی نفس و کوتاهی نفس و سرفه های خشک. چرا که آلرژی در برخی افراد منجر به شروع علائم آسم آلرژیک در پاییز می شود که از طرفی بسیار مشابه علائم درگیری تنفسی کروناست. در این حالت توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه شود تا با انجام معاینه و تستهای تشخیصی بتواند بین این دو حالت افتراق گذاشته و درمان صحیح را شروع کند.

علائم مشترک و تفاوت های اصلی آلرژی فصلی با بیماری کرونا

در خصوص علائم مشترک این دو بیماری از “سرفه” به عنوان یکی از این علائم مشترک یاد کرد. در هر دو بیماری علامت سرفه وجود دارد و از روی این علامت نمی توان تشخیص داد که فرد به کرونا مبتلا شده یا یک حساسیت فصلی است.

اما مهم ترین تفاوت علائم آسم و حساسیت فصلی با علائم کرونا در الگوی تکرار این علائم است، به نحوی که در آسم و حساسیت های فصلی علائم در طول یک ماه چندین مرتبه تکرار می شوند، اما در خصوص کرونا این علائم در مدت کوتاهی ظاهر شده و در طولانی مدت تکرار شونده نیست.

یکی دیگر از اصلی ترین و شاخص ترین تفاوت ها میان آلرژی فصلی و بیماری کرونا خارش است. به طور کلی آلرژی‌های تنفسی دارای خارش بسیار زیاد است، در حالی که در بیماری کرونا خارش اصلاً وجود ندارد و یا بسیار اندک است.

مشخصه بعدی در تفاوت آلرژی فصلی با بیماری کرونا تب است. در افراد مبتلا به آلرژی احساس گرما وجود ندارد که در حقیقت آلرژی فاقد تب است اما در بیماری کرونا یکی از علائم اصلی به شمار می آید.

یکی دیگر از علائم اصلی بیماری کرونا احساس بدن درد و کوفتگی عضلات است. این احساس در افرادی که به آلرژی فصلی مبتلا هستند با بی حالی و خستگی همراه است. (همان طور که میدانید احساس بی حالی با درد و کوفتگی متفاوت است، بنابراین آلرژی را با احساس خستگی و بیماری کرونا را با درد و کوفتگی عضلات بشناسید.)

یکی دیگر از روش‌های کارآمد برای متمایز کردن بیماری آلرژی با بیماری کرونا پاسخ به آنتی هیستامین ها می باشد. در افرادی که دچار آلرژی فصلی هستند با مصرف آنتی هیستامین ها میزان قابل توجهی از علائم آن فروکش می نماید ، در صورتی که مصرف آنتی هیستامین برای افراد مبتلا به کرونا بدون پاسخ بوده و تاثیری در کاهش علائم این بیماری نخواهد داشت.

همچنین بررسی سابقه بالینی و پزشکی فرد مبتلا می تواند درتشخیص علت بروز علائم کمک کند. در صورتی که فرد اظهار داشته باشد که در سال های گذشته با شروع فصل بهار علائم شاخص آلرژی تنفسی را داشته است، می توان به این نتیجه رسید که علائم نگران کننده مانند سال های گذشته تنها اثر حساسیت های فصلی است.

اما تمامی علائم نام برده برای آلرژی تنفسی و بیماری کرونا به صورت ثابت و مطلق نمی باشد. این علائم به صورت نسبی بوده و ممکن است متغیر باشد، در مجموع افراد اگر هر نوع علامت مشابه کرونا داشتند باید به پزشک معالج خود نیز مراجعه کنند.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از حساسیت پاییزی/تفاوت‌های آلرژی فصلی با کرونا

چگونه از بروز حساسیت فصلی پیشگیری کنیم؟

شنیده‌اید که می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است. آیا این جمله در مورد حساسیت‌های فصلی هم مصداق دارد؟ قطعا پرهیز از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها یک اقدام پیشگیرانه و هم اقدامی برای درمان حساسیت فصلی در منزل است. چند مورد از این اقدامات را در ادامه ذکر می‌کنیم.

  • سیگار نکشید و حتی در معرض دود سیگار یا قلیان قرار نگیرید.
  • در معرض باد مستقیم کولر یا پنکه قرار نگیرید.
  • از شوینده‌هایی اسیدی مانند وایتکس، جرم گیر، حشره کش و عطر و اسپری استفاده نکنید.
  • در محیط‌های شلوغ و پر جمعیت رفت و آمد نکنید.
  • از تماس با گرد و غبار یا قرار گرفتن در معرض گرده‌ی گیاهان به‌خصوص در فصل بهاربپرهیزید.
  • برای پیشگیری از آلرژی پاییز در فصل سرد سال از شال گردن برای پوشاندن بینی و دهان خود استفاده کنید.
  • حداقل یک بار در هفته دیوارها و وسایل خانه را با دستمال مرطوب گردگیری کنید.
  • از لباس‌های پشمی، فرش پشمی استفاده نکنید و پتو را ملافه بپوشانید.
  • حیوانات خانگی به‌خصوص سگ و گربه و خرگوش در خانه نگه ندارید.
  • تحت نظر پزشک و اگر کمبود ویتامین دارید از مکمل‌های ویتامین C و امگا ۳ استفاده کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات حساسیت پاییزی به گونه ای می شود که ممکن است آن را با سرماخوردگی اشتباه بگیریم. در این حالت بهتر است که حتماً به یک متخصص مراجعه کنید تا بفهمید که آلرژی دارید یا سرما خورده اید. کودکان چهار سال به بالا می توانند علائم آلرژی را از خود نشان دهند.

می توانید در همین سنین علائم حساسیت را در آن ها بببینید و از به وجود آمدن آلرژی پیشگیری کنید اما برای نوزادان تشخیص آلرژی از سرماخوردگی کمی سخت تر خواهد بود. آن ها نمی توانند دارو های مربوط به حساسیت را مصرف کنند.

حتماً نوزاد خود را در صورت دیدن علائم حساسیت به نزد پزشک متخصص ببرید. کودکان مبتلا به آسم یا اگزمای پوستی در برابر حساسیت های فصلی آسیب پذیرتر هستند و کودکانی که از خانواده خود این ارث را برده اند، احتمال بیشتری برای ابتلا به حساسیت را دارند.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از حساسیت پاییزی/تفاوت‌های آلرژی فصلی با کرونا

چطور با حساسیت پاییزی مقابله کنیم؟

عادت‌هایی وجود دارند که با در پیش گرفتن آنها می‌توان از شعله‌ور شدن علائم آلرژی‌ جلوگیری کند:

– سعی کنید در زمان اوج گرده‌ها از خانه بیرون نروید. میزان گرده‌ها از ابتدای صبح تا ساعت ۱۰ صبح بیشترین اندازه است. بنابراین بهتر است تا جایی که امکان دارد در ساعات دیرتر روز بیرون بروید.

– حتی‌الامکان از محرک‌ها اجتناب کنید. پرهیز از گردوغبار و گرده با ماندن در خانه در روزهای بادی، استفاده از ماسک، بسته نگه‌داشتن پنجره‌های خانه و ماشین، دوش‌گرفتن و تعویض لباس‌ها به محض رسیدن به خانه، نیاوردن کفش‌ها به داخل خانه و دوری از حیوانات خانگی می‌تواند به کاهش دفعات واکنش‌های آلرژیک کمک کند.

– مصرف داروها را ادامه دهید. شاید دو یا سه روز یا بیشتر طول بکشد تا داروی آلرژی اثر کند. همچنین با بهترشدن حالتان، مصرف دارو را قطع نکنید. میزان گرده‌ها در هوا نوسان دارد و نباید فریب پایین‌آمدن میزان آنها را بخورید.

– تکنیک‌های شستشوی بینی را امتحان کنید. شستن سینوس‌ها و بینی با نتی‌پات، اسپری‌ها، بطری‌ها و سرنگ یا پمپ‌های مخصوص با روش‌های اصولی و طبق دستورالعمل‌های ذکرشده نیز از روش‌های مؤثر در کنترل آلرژی‌هاست.

– استرس‌تان را کنترل کنید. استرس می‌تواند آلرژی فصلی را در برخی افراد بدتر کند. تکنیک‌های کاهش استرس مانند آرام‌سازی، ورزش‌های آرام کششی، تنفس عمیق و … ممکن است آلرژی را کاهش دهند.»

مایعات زیاد بنوشید،از استعمال دخانیات پرهیز کنید،بهداشت شخصی خود را کاملا رعایت کنید و به صورت مرتب ورزش کنید.

شست‌وشوی مداوم بینی علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد

یک پزشک گفت: شست‌وشوی بینی با محلول سالین (آب نمک) می‌تواند به پاکسازی مجاری تنفسی از محرک‌های حساسیت‌زا کمک کند و علائم آلرژی فصلی را کاهش دهد.

آرش روغنی افزود: توصیه می‌شود در کنار شست‌وشوی مداوم بینی، ماسک در فضای باز فراموش نشود چرا که ماسک می‌تواند تا حد زیادی از ورود گرده گیاهان و گرد و غبار به مجاری تنفسی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: گاهی سیستم ایمنی بدن ما به برخی مواد که به طور عموم بی‌ضرر هم هستند واکنش نشان می‌دهد و مانند مزاحمانی خطرناک با آنها برخورد می‌کند که به این واکنش حساسیت یا آلرژی گفته می‌شود.

این پزشک عمومی با بیان اینکه حساسیت فصلی در هر کس می‌تواند به شکل منحصربه فردی ظاهر شود، تصریح کرد: آبریزش بینی، خارش چشم، گلو و بینی، عطسه یا سرفه، خشکی گلو، گرفتگی بینی، احساس درد در ناحیه سینوس‌ها و خستگی و خواب‌آلودگی بخشی از علائم رایج حساسیت فصلی در پاییز است.

به گفته روغنی، برای مقابله با حسیاست‌های فصلی چندین روش وجود دارد که در ابتدا باید عامل آن حساسیت شناسایی شود.

وی بیان داشت: یکی از اصلی‌ترین عوامل حساسیت پاییزی گیاهانی هستند که در این فصل مقدار زیادی گرده تولید می‌کنند.

این پزشک با اشاره به اینکه کپک عامل دیگر ایجاد حساسیت است اظهار داشت: در فصل پاییز برگ‌های درختان کپک می‌زند و هنگامی که از روی برگ‌ها قدم برمی‌داریم و یا با وزش باد هاگ کپک‌ها در هوا پخش می‌شود و علائم حساسیت را ایجاد می‌کند.

روغنی به اهمیت نقش تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر حساسیت فصلی اشاره کرد و گفت:مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها به بدن کمک می‌‎کند تا در برابر عوامل حسیاست‌زا مانند گرده‌ها و گرد و غبار پاییز مقاومت کند.

وی ادامه داد: مصرف ویتامین C (سی) علاوه بر تقویت سیستم ایمنی به کاهش آزادسازی هیستامین‌ها نیز کمک می‌کند که میوه‌هایی نظیر مرکبات، توت فرنگی، کیوی و فلفل دلمه‌ای منبع غنی ویتامین سی هستند.

این پزشک بیان داشت: پروبیوتیک‌ها مانند ماست و کفیر و اسیدهای چرب مفید مانند ماهی‌های چرب، سالمون، گردو و تخم کتان نیز به کاهش آلرژی فصلی کمک زیادی می‌کند.

روغنی با توصیه نسبت به نوشیدن آب کافی، تصریح کرد: مصرف آب کافی به بدن کمک می‌کند تا مرطوب بماند و مخاط‌ها رقیق شوند، این امر به کاهش خشکی و التهاب گلو و مجاری تنفسی کمک می‌کند و در نتیجه باعث کاهش علائم آلرژی می‌شود.

وی با تاکید بر خودداری از مصرف خودسرانه دارو در خانه یادآور شد: چنانچه علائم حساسیت آزاردهنده باشد لازم است با مشورت پزشک دارو مصرف شود.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=24259

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.