تاریخ : دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ 18 ربيع ثاني 1446 Monday, 21 October , 2024
0

از حذف نان تا خیساندن برنج؛ باورهای نادرست در تغذیه دیابتی‌ها

  • کد خبر : 24899
  • 30 مهر 1403 - 14:24
از حذف نان تا خیساندن برنج؛ باورهای نادرست در تغذیه دیابتی‌ها
باورهای نادرستی مانند حذف کربوهیدارت‌ها یا خیساندن برنج برای کاهش قند آن، در تغذیه دیابتی‌ها رواج دارند و این در حالی است که نه تنها شواهد علمی برای این موارد وجود ندارد بلکه موجب حذف مواد مغذی مورد نیاز از رژیم غذایی این بیماران می‌شود.

به گزارش حاشیه خبر، امل خضرئی کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت خوزستان  با اشاره به باورهای نادرست تغذیه‌ای در بیماران دیابتی اظهار کرد: باورهای تغذیه‌ای نادرستی بین مردم رواج دارد که باید پاسخ‌های علمی درستی به آن‌ها داده شود؛ یکی از باورهای نادرست تغذیه در دیابت این است که مصرف نان و برنج در این بیماران باید قطع شود در حالی که نان و برنج در گروه نان و غلات قرار دارند و حاوی کربوهیدرات هستند و مدیریت مصرف کربوهیدرات است که به علت تاثیر آن بر میزان قند خون پس از غذا خوردن، ضرورت دارد.

وی افزود: در بزرگسالان مبتلا به دیابت توصیه می‌شود ۵۰ تا ۶۰ درصد از کل کالری دریافتی (۱۳۰ گرم در روز) از گروه نان و غلات تامین شود. هر واحد از گروه نان و غلات دارای ۱۵ گرم کربوهیدرات است بنابراین افراد دیابتی می‌توانند نان و برنج را در محدوده مجاز مصرف کنند اما بهتر است به جای کربوهیدرات‌های ساده مانند قند و شکر، از کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده شود.

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت خوزستان گفت: در درمان دیابت با انسولین، تامین ۴۰ تا ۵۵ درصد کل کالری دریافتی از کربوهیدرات و تنظیم میزان انسولین با شمارش دقیق کربوهیدرات‌ها، منجر به کنترل بهتر قند خون می‌شود.

وی با اشاره به مطرح شدن این موضوع که مصرف قند طبیعی مانند عسل، شیره، خرما و… در بیماران مبتلا به دیابت محدودیتی ندارد، بیان کرد: یک قاشق غذاخوری عسل و سه عدد خرما، حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات است بنابراین این قندها هم نباید بدون محدودیت مصرف شوند. مصرف کربوهیدرات در افراد دیابتی در شبانه‌روز، باید طبق توصیه‌های رژیم غذایی فرد باشد.

خضرئی عنوان کرد: باور نادرست دیگر این است که دیابتی‌ها باید برای کاهش قند خون، آبغوره و آبلیمو به مقدار زیاد مصرف کنند؛ این در حالی است که نصف لیوان آبلیمو یا آبغوره، یک واحد از گروه میوه‌ها محسوب می‌شود و ۱۵ گرم کربوهیدرات دارد. مصرف متعادل آبلیمو و آبغوره به عنوان چاشنی در وعده‌های غذایی در طول شبانه‌روز مانعی ندارد اما مصرف بی‌رویه آبلیمو و آبغوره توصیه نمی‌شود و اثر آن در کاهش قند خون ثابت نشده است.

وی عنوان کرد: همچنین گاهی مردم مطرح می‌کنند که افراد مبتلا به دیابت می‌توانند به میزان دلخواه میوه مصرف کنند در حالی که همه میوه‌ها چه ترش و چه شیرین، کربوهیدرات دارند و قند خون را بالا می‌برند.

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت خوزستان گفت: هر واحد میوه، ۱۵ گرم کربوهیدرات دارد که باید در شمارش کربوهیدرات‌ها برای تنظیم مقدار انسولین محاسبه شوند. افراد مبتلا به دیابت که انسولین دریافت نمی‌کنند هم باید میوه را طبق میزان تعیین‌شده توسط متخصص تغذیه مصرف کنند بنابراین مصرف میوه به میزان دلخواه در افراد مبتلا به دیابت مجاز نیست.

وی بیان کرد: باور نادرست دیگر این است که خیساندن برنج به مدت طولانی موجب پیشگیری از ابتلا به دیابت می‌شود اما شواهد علمی قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد خیساندن برنج اثری در پیشگیری از ابتلا به دیابت دارد. از سوی دیگر، خیساندن غلات، منجر به حل شدن املاح و ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین‌های گروه B در آب می‌شود و با دور ریختن آب از دست می‌روند.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=24899

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.