3

تورم افسارگسیخته بازار لبنیات و حذف محصولات لبنی از سفره مردم

  • کد خبر : 4023
  • 18 مهر 1400 - 13:50
تورم افسارگسیخته بازار لبنیات و حذف محصولات لبنی از سفره مردم
تورم افسارگسیخته در طی ماه‌های اخیر در خصوص اقلام خوراکی و به خصوص افزایش قیمت ماهانه و گاها هفتگی محصولات لبنی در سایه عدم نظارت کافی بر بازار، سبب کاهش قدرت خرید و کوچکتر شدن بیش از پیش سفره‌های مردم شده است.

لبنیات به علت ارزش بالای غذایی یکی از مهم‌ترین اقلام خوراکی است که برای حفظ سلامتی جامعه باید در سبد خوراکی مردم قرار گیرد و با توجه به اهمیتی که شیر و لبنیات در سبد غذایی مردم دارد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عدد منطقی برای مصرف سرانه را بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم پیشنهاد داده در حالی‌که هم اکنون این عدد در کشور ما کمتر از ۱۱۰ کیلوگرم است.

آمارها نشانگر آن است که در حالت عادی مصرف سرانه کشور در حوزه شیر و لبنیات پایین‌تر از معیارهای بهداشتی و جهانی بوده و در سال‌های اخیر نیز با توجه به افزایش قیمت و تورم در این حوزه به تبع شاهد کاهش بیش از پیش مصرف این ماده غذایی مهم و حذف آن از سفره‌های مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد و دهک‌های پایین‌تر جامعه خواهیم بود.

تورم ماهانه محصولات لبنی و حذف آن از سفره مردم

برخی از اقلام همانند انواع محصولات لبنی که در ماه‌های گذشته در چندین مرتبه افزایش قیمت داشته‌اند اما همچنان در نوار افزایشی قرار دارند و خیال کاهش و یا ثبات قیمت ندارند، در حالی‌که در ماه‌­های گذشته نرخ‌‌گذاری نهایی و رسمی برای انواع محصولات لبنی انجام یافته و با افزایش قیمت مواجه شدند اما در آبان ماه نیز همانند ماه‌های گذشته شاهد رشد قیمت در این اقلام لبنی بوده‌ایم.

به‌طوری‌که طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، برخی از انواع محصولات لبنی هم‌چون کره پاستوریزه تورم ۱۱.۲ درصدی، کره پاستوریزه تورم ۷.۵ درصدی، ماست پاستوریزه تورم ۷.۴ درصدی، دوغ تورم ۴.۵ درصدی و پنیر و شیر پاستوریزه نیز تورم ۴ و ۳.۸ درصدی نسبت به ماه قبل در سال‌جاری داشته‌اند و این درحالیست که در ماه گذشته نیز(مهر ماه) این محصولات نسبت به دوماه قبل (شهریور ماه) افزایش قیمت داشتند.

افزایش ۸۷ درصدی قیمت خامه پاستوریزه

برای مثال کره پاستوریزه در مهرماه نسبت به شهریور ماه با افزایش قیمت ۴۰.۳ درصدی مواجه بود و تورم در آبان ماه نسبت به مهرماه نشانگر افسارگسیختگی و عدم مهار و کنترل قیمت لبنیات به عنوان یکی از اصلی‌ترین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است.

در کنار آن با نگاهی به تورم محصولات لبنی نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز شاهد تورم بالای این محصولات هستیم و در این بین خامه پاستوریزه در بین محصولات لبنی با تورم ۸۷.۱ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل در صدر جدول افزایش قیمتی در این نوع محصول قرار دارد و پس از آن نیز کره پاستوریزه با تورم ۷۵.۳ درصدی، شیر پاستوریزه تورم ۴۱.۹ درصدی، ماست پاستوریزه تورم ۴۲.۱ درصدی، پنیر ایرانی پاستوریزه تورم ۳۸.۷ درصدی و دوغ پاستوریزه ۳۷.۳درصدی را در آبان ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته‌اند.

تولید ۲۲۷ هزار و ۵۷۰ تن شیر در استان اردبیل

افزایش بی‌رویه قیمت لبنیات در ماه‌های گذشته در حالی رخ داده که استان اردبیل خود یکی از مناطق مستعد ایران در تولید انواع لبنیات و شیر خام بوده به‌طوری‌که طبق گفته مسؤولان جهاد کشاورزی استان اردبیل سالانه نزدیک ۲۲۷ هزار تن شیر در استان اردبیل تولید می‌شود.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به فعالیت ۱۰۷ واحد گاوداری شیری صنعتی در استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۰۷ واحد گاوداری شیری صنعتی با ظرفیت ۱۵ هزار و ۲۱۵ راس مولد در کنار دامداری‌های سنتی در سطح استان در حال فعالیت هستند.

فعالیت ۲۰ واحد لبنیاتی در اردبیل

وی افزود: تعداد ۲ واحد گاوداری در شرکت کشت و صنعت مغان و شرکت کشت و صنعت پارس به ترتیب دارای ظرفیت ۵ هزار و ۲ هزار راسی به فعالیت می‌پردازند و مابقی واحدهای دامداری زیر هزار راسی هستند که مجموع تولیدات شیر در استان اردبیل به ۲۲۷ هزار و ۵۷۰ تن در سال می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ واحد لبنیاتی با ظرفیت جذب ۹۰ هزار تُن شیر خام و تولید ۵۰ هزار تن انواع محصولات لبنی و با اشتغال‌زایی ۲۰۰ نفری در استان اردبیل مشغول به فعالیت هستند.

واسطه‌ گری‌ها از دلایل افزایش قیمت لبنیات است

فردین صفوی، رئیس اتحادیه عسل و لبنیات استان اردبیل نیز در مورد این موضوع عنوان کرد: یکی از مشکلات در بازار که سبب افزایش قیمت لبنیات در طی ماه‌های اخیر شده، واسطه‌ گری‌های موجود در سطح بازار است.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل این موضوع وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و افزایش نرخ مواد اولیه مورد نیاز در اثر افزایش نرخ ارز بوده که همین امر نیز سبب افزایش قیمت تمام شده لبنیات شده است.

تولیدکنندگان لبنیات برخلاف دلالان در بحران مالی هستند

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل نیز در این خصوص با نظر رئیس اتحادیه عسل و لبنیات استان موافق بوده و وی بر این باور است که تولیدکنندگان همچنان در بحران مالی به سر می‌برند و افزایش قیمت آنچنانی از سوی تولیدکنندگان شیر اتفاق نیافتاده است.

شاهی زارع با اشاره به چرایی افزایش قیمت لبنیات عنوان کرد: این محصول نیز همانند سایر محصولات تولیدی در شرایط اقتصادی کنونی کشور با افزایش قیمت مواجه شده و اما حلقه واسطه و بازار و طمع آن سبب افزایش بی‌رویه قیمت است و این در حالی است که تولیدکننده همچنان در بحران به سر می‌برد.

وی گفت: این فاصله قیمتی به‌دلیل رانت خواری و دلالی در بازار بوده و اما شبکه سالم به جای آن جای‌ گذاری نشده و برای مثال تعاونی روستایی تشکیل شد، در حالی‌که وظیفه آن خرید تولیدات کشاورزان و بسته‌بندی و توزیع مناسب بود تا حقوق هر دو طرف تولید کننده و مصرف کننده تامین شود ولی آنچنان اقدامی مناسب در این خصوص انجام نگرفته و اکنون نقش این تعاونی در حوزه لبنیات مغفول مانده است.

مسؤولان نظارت بیشتری به بازار داشته باشند

یک خواروبار فروش اردبیلی در خصوص افزایش بی‌رویه و لحظه‌ای قیمت اقلام خوراکی به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه قیمت اقلام خوراکی در ماه‌های اخیر به شدت صعودی بوده و به صورت ماهانه و گاها نیز به صورت هفتگی شاهد افزایش قیمت در برخی از اقلام و محصولات هستیم و همین امر سبب سردرگمی فروشندگان و هم چنین مصرف کننده شده است.

وی افزود: گویی برخی از کالاها همانند انواع محصولات لبنی اصلا فکر کاهش قیمت را ندارند و هرماه شاهد افزایش قیمت و تورم در آنها هستیم و همین امر سبب کاهش قدرت خرید مردم و همچنین کاهش فروش و در آمد خواربارفروشی‌ها نیز شده است.

این خواروبار فروش اردبیلی عنوان کرد: افزایش قیمت اقلام خوراکی و تورم افسارگسیخته برخی از کالاها سوددهی را کاملا با مشکل مواجه کرده و این در حالیست که مسؤولان امر نیز نظارت خاصی در این خصوص انجام نمی‌دهند و همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است

یکی از شهروندان اردبیلی با اشاره به افزایش بی‌رویه و لحظه‌ای قیمت اقلام خوراکی به خصوص انواع محصولات لبنی در ماه‌های اخیر عنوان کرد: متاسفانه قیمت برخی از اقلام خوراکی به خصوص محصولات لبنی به صورت لحظه‌ای و هفتگی تغییر می‌یابد و همین امر سبب شده که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد.

وی افزود: افزایش قیمت کالاهای اساسی و اقلام خوراکی در ماه‌های اخیر در کنار افزایش قیمت سایر اقلام و مسکن و اجاره‌بها فشار مضاعفی بر خانواده‌ها به‌خصوص اقشار آسیب پذیر و کم‌درآمد جامعه آورده است و امیدواریم که مسؤولان با درک صحیح از وضعیت موجود اقداماتی اساسی برای کنترل بازار انجام دهند.

این شهروند اردبیلی بیان کرد: افزایش بی رویه قیمت لبنیات در طی ماه‌های اخیر سبب حذف این ماده غذایی مهم از سبد غذایی و سفره مردم شده که این امر می تواند عامل به خطر افتادن سلامتی مردم شود.

برخورد با احتکار و عدم عرضه کالا به بهانه نوسانات ارزی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ادامه داد: شکایات مردمی و گزارش‌های بازرسان سازمان، در اسرع وقت پس از تکمیل برگ گزارش بازرسی به تعزیرات حکومتی استان برای صدور رای قانونی ارجاع می‌شود.

صادقی بیان کرد: واحدهای صنفی باید تابع قوانین نظام صنفی و نرخ‌های مصوب بوده و گران‌فروشی نکنند و کالاهایی که از قبل در اختیار دارند را با قیمت واقعی و سود منطقی مشخص شده توسط سازمان حمایت، به مردم عرضه کنند.

وی تصریح کرد: بازرسان سازمان صمت هر روز در ۲ شیفت قبل و بعدازظهر با افرادی که از عرضه کالا خودداری کرده یا به بهانه نوسانات ارز احتکار نمایند و همچنین گران‌فروشان به شدت برخورد خواهند کرد.

مردم تخلفات را گزارش دهند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اظهار کرد: کالاهایی اساسی از جمله مواد غذایی، شوینده، مواد لبنی، مصالح ساختمانی، لاستیک، خودرو و لوازم خانگی از مهم‌ترین اهداف نظارتی ویژه برخورد با گران‌فروشان و محتکران است.

صادقی افزود: از شهروندان تقاضا داریم در هنگام خرید به قیمت‌های نصب شده روی کالا یا اتیکت توجه فرمایند و در صورتی‌که موارد ذکر شده رعایت نشده باشد برای اینکه بتوانیم کنترل بیشتر داشته و خدمات بهتری ارائه دهیم سامانه ۱۲۴ بصورت ۲۴ ساعته پاسخگوی  مردم عزیز هست تا با دریافت گزارش مردمی، بازرسان ما در اسرع وقت جهت بررسی به واحد مراجعه و اقدامات قانونی را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، افزایش قیمت اقلام خوراکی در طی ماه‌های گذشته تا به حدی بوده که اغلب مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد جامعه مجبور به حذف برخی از اقلام از سبد خوراکی خود شده‌اند و این امر با ادامه روند کنونی موجود در بازار به‌دلیل عدم نظارت کافی بر بازار و واسطه‌گری‌ها سبب کوچکتر شدن بیش از پیش سفره‌های مردم می‌شود.

از این‌رو با توجه به آنکه از دلایل اصلی افزایش افسارگسیخته در بازار لبنیات و سایر اقلام خوراکی واسطه‌گری‌ها و عدم نظارت کافی بر بازار است انتظار می‌رود که مسئولان امر با توجه ویژه و جدی به این موضوع مهم که با سلامتی مردم در ارتباط است در راستای ثبات در بازار و کاهش قیمت‌ها اقدامات اساسی و عاجلی انجام دهند.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=4023

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.