2

شهرداری‌ها روش‌های جدید تامین منابع مالی را در دستور کار قرار دهند

  • کد خبر : 9287
  • 16 تیر 1401 - 14:22
شهرداری‌ها روش‌های جدید تامین منابع مالی را در دستور کار قرار دهند
سرپرست دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: شهرداری‌ها در حال حاضر با کمبود بودجه و اعتبار مواجه هستند و باید روش‌های جدید تامین منابع مالی را در دستور کار قرار دهند.

هدی حق پناه روز پنجشنبه در نشست تخصصی با محوریت حمایت از جایگاه سرمایه گذاری در مدیریت شهری و نقش آن در ایجاد درآمدهای پایدار شهری با تبریک ۱۴ تیرماه روز شهرداری ها و دهیاری ها با اشاره به منابع درآمدی شهرداری ها، افزود: چهار منبع درآمد شهرداری ها عوارض، کمک دولتی، سهم ارزش افزوده استانی و سایر درآمدها است و خیلی از شهرداری ها به کمک های دولتی وابسته هستند و اگر این کمکها تزریق نشود توان پرداخت حقوق را هم ندارد.
حق پناه گفت: تغییرات در قانون مالیات بر ارزش افزوده برای برخی شهرداری ها منجر به افزایش و کاهش بودجه آنها شد بنابراین باید به سمت تامین مالی با روش های جدید و سرمایه گذاری ها حرکت کرد.
وی با اشاره به روش های جدید تامین مالی شهرداری ها، گفت: استفاده از تسهیلات، انتشار و فروش اوراق مشارکت و مشارکت با سرمایه گذاران از جمله این راه ها است.
حق پناه درباره استفاده از تسهیلات بانکی در شهرداری ها، گفت: سازمان شهرداری های کشور منابعی در نزد بانک سپه دارد که برای پروژه های درآمدزای شهرداری ها تا سقف چهار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می کند.
وی افزود: شهرداری شهرهایی که بودجه آنها بالاتر از ۶ میلیارد تومان باشد می توانند تا چهار میلیارد تومان تسهیلات با بازپرداخت ۶ ساله دریافت کنند.
این مسوول گفت: پروژه های شهرداری ها برای دریافت تسهیلات حتما بایددرآمدزا باشد که می توان از این تسهیلات برای خرید ماشین آلات عمرانی و خدماتی نیز استفاده کرد.
وی افزود: برای دریافت این تسهیلات، چک بانکی به عنوان ضمانت دریافت می شود که می توان این نوع تسهیلات را از  بانک ملی با نرخ سود هشت درصد و ۶۰ ماهه دریافت کرد.
حق پناه افزود: مشکل این تسهیلات آن است که ۲۰ درصد آورده را باید شهرداری تامین کند تا ۸۰ درصد آن از سوی بانک پرداخت شود.
این مسوول گفت: ظرفیت سوم تامین منابع مالی شهرداری ها استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی است که اگر شهرداری ها در حوزه دانش بنیان ها پروژه تعریف کنند تا سقف ۲۰ میلیارد تومان می توانند تسهیلات دریافت کنند.
وی گفت: شهرداری هایی که بودجه آنها پایین است نباید برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.
حق پناه افزود: هفت هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم و با توجه به شعار سال، حمایت خوبی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی از آنها صورت می گیرد و شهرداری ها می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=9287

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.