تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024
3

اختصاص بخش ایزوله کرونا در بیمارستان‌های خوزستان / بیمارستان‌های قدیمی، “قابل استفاده‌” هستند

  • کد خبر : 9610
  • 22 تیر 1401 - 14:30
اختصاص بخش ایزوله کرونا در بیمارستان‌های خوزستان / بیمارستان‌های قدیمی، “قابل استفاده‌” هستند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آمادگی مراکز بهداشتی و درمانی برای مقابله با موج کرونا، گفت: در هر بیمارستان بخش ایزوله‌ای برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته می‌شود.

دکتر محمدحسین سرمست در نشست خبری که امروز (۲۲ تیرماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد‏، با اشاره به اقدامات انجام شده در دو سال گذشته اظهار کرد: در بیش از دو سال گذشته درگیر کرونا بودیم و اقدامات زیادی برای آمادگی پرسنل بهداشت و درمان انجام و امکانات بیشتری برای مقابله با این بیماری تامین شد اما در بخش تجهیزات غیرکرونایی ایستایی داشتیم.

به گزارش ایسنا‏، وی افزود: در زمینه کاهش فاصله مدت زمان پرداخت کارانه و اضافه کاری پرسنل، افزایش تجهیزات به ویژه تجهیزات سنگین و تکمیل پروژه‌ها نیز اقدام شده به گونه‌ای ۳۰ پروژه تکمیل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وزارت بهداشت پیگیر دریافت مجوز برگزاری آزمون استخدامی سراسری در سال ۱۴۰۱ است و امیدواریم امسال در حوزه هیات علمی و آموزشی و پرسنلی جذب داشته باشیم. وزارت بهداشت اجازه داده است تعدادی پرسنل کارشناس نیز از طریق آزمون داخلی جذب شوند که آزمون آن در مردادماه برگزار خواهد شد.

وضعیت نسبت پرسنل درمانی به تخت

سرمست بیان کرد: استخدام و به کارگیری پرسنل غیر مرتبط و عمومی در خوزستان زیاده بوده به گونه‌ای که ضریب پرسنل به ازای هر تخت، دو است اما ضریب پرسنل مرتبط به ازای هر نفر ۰.۸ است. این رقم در بیمارستان‌هایی مانند بیمارستان گلستان اهواز که در آن توسعه زیاد بوده، ۰.۵ است در حالی که میزان استاندارد آن ۱.۲ است بنابراین برای رفع مشکل از پرسنل طرحی استفاده شده است.

اختصاص بخش ایزوله بیماران کرونایی در هر بیمارستان

وی با اشاره به افزایش میزان مراجعات مبتلایان ه کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی در مدت اخیر عنوان کرد: مراکز بهداشتی و درمانی با همه توان در آمادگی صددرصدی هستند. با وجود این که بیمارستان رازی اهواز که سانتر کرونا است، ۸۰ درصد خدمات را به چرخه عادی برگردانده است اما همچنان آمادگی برای پذیرش بیماران وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حال حاضر اکثر بیماران مبتلا به کرونا، سرپایی هستند اما سعی می‌شود در عین ارائه خدمات عادی، در هر بیمارستان بخش ایزوله‌ای برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شود.

سرمست عنوان کرد: عادی‌انگاری عامل گرفتاری هر فرد و افزایش شیوع بیماری است. بیماری کووید – ۱۹ مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر، رفتاری است و برای پیشگیری از ابتلا به آن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بسیار مهم است.

وی با اشاره به وضعیت مبتلایان به کرونا بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در خوزستان ۱۰ هزار و ۲۰۲ نفر در پی ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.  در پیک قبلی اکثر فوتی‌ها دارای چند بیماری زمینه‌ای بودند یا واکسیناسیون‌شان ناقص بود اما اکثر افراد سالم که واکسیناسیون کاملی داشتند‏، در حد سرماخوردگی به کرونا مبتلا شدند.

سرانجام بیمارستان یک هزار تخت‌خوابی اهواز چه شد؟

سرمست در خصوص آخرین وضعیت راه‌اندازی بیمارستان یک هزار تخت‌خوابی، بیان کرد: در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ اکثر بیمارستان‌های خوزستان فرسوده بودند و می‌توان گفت که برای تمام بیمارستان‌های فرسوده مجوز ساخت بیمارستان جایگزین دریافت شد. پروژه بازسازی برخی بیمارستان‌ها کلنگ زنی شد و تا سال ۹۲، ۳۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت داشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: اولویت هر دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است که برخی پروژه‌ها تکمیل شده‌اند اما کار در بیمارستان‌های رازی و گلستان آغاز نشد و در حد مطالعات بود.

وی گفت: از دوره‌های گذشته می‌خواستند پروژه بیمارستان یک هزار تخت‌خوابی را با مشارکت شرکت خارجی از ایتالیا اجرا کنند اما با اعمال تحریم دیگر این کار امکان‌پذیر نبود. از طرف دیگر نیز زمین مناسب نداشتیم و تقسیم شهر اهواز به دو بخش شرقی و غربی رودخانه نیز کار را مشکل می‌کرد.

سرمست بیان کرد: در مجموع بیمارستان یک هزار تخت‌خوابی به عنوان بیمارستان فشرده جایگزین بیمارستان‌های رازی و گلستان مطرح بوده است. به دلیل سنگینی پروژه، همه از این کار فرار می‌کردند بنابراین با پیگیری‌ها مقر شد این بیمارستان به پروژه ۴۰۰ و ۶۰۰ تخت‌خوابی جایگزین رازی و گلستان تبدیل شود تا بیمارستان جایگزین رازی در کیان‌شهر و بیمارستان گلستان نیز در همین منطقه گلستان احداث و جایگزین شوند. ما می‌خواهیم به هر قیمتی اجرای این پروژه را آغاز کنیم.

وضعیت ایمنی بیمارستان‌های خوزستان  

وی در خصوص وضعیت ایمنی بیمارستان‌ها تصریح کرد: با توجه به اینکه از سال ۹۸ استاندارد سازمان نظام مهندسی تغییر کرده است، اگر بخواهیم بر این اساس به وضعیت ایمنی ساختمان‌ها توجه کنیم، همه ساختمان‌های موجود در کشور نا ایمن هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ممکن است ساختمانی مربوط به سال ۴۰ یا ۵۰ باشد بنابراین شاید این ساختمان استانداردهای فعلی را نداشته باشد اما نمی‌گوییم این ساختمان استفاده نشود. باید کارشناسان میزان خطر آن را علام کنند و اگر شاخص‌های ایمنی اولیه را داشته باشند، استفاده می شوند.

سرمست تصریح کرد: بیمارستان‌هایی مانند رازی باید جایگزین داشته باشند که پیگیر این موضوع هستیم. بیمارستان‌های خوزستان، جدید یا قدیمی قابل استفاده هستند اما پیگیر جایگزینی آن‌ها هستیم. پیگیر تامین موارد ایمنی مد نظر آتش‌نشانی نیز هستیم.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=9610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.