مجتبی طهماسبی آشتیانی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: بیمهشدگان تامین اجتماعی برای مشاهده آخرین وضعیت دریافت مستمری خود از سازمان میتوانند با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری به آدرس https://eservices.tamin.ir و ورود به منوی استعلام وضعیت مستمریبگیران از آخرین وضعیت دریافت مستمری خود استعلام گرفته و پاسخ مربوطه را برای ارگانهای مختلف ارسال کنند.
وی تصریح کرد: مستمریبگیران با استفاده از این خدمت همچنین میتوانند برای کلیه سازمانها اعم از شعب بانکی و دادگاهها استعلام وضعیت دریافت مستمری خود را صادر کرده و در صورتی که سازمان موردنظر در لیست پیشفرض قرار نداشته باشد نیز از بخش «سایر» نام آن را اضافه کنند.
وی یادآور شد: مرجع درخواستکننده استعلام با دریافت کدملی و رمز ارسالی به شماره همراه میتواند با ورود به بخش پنل مخصوص دستگاههای دولتی و مرجع استعلامات رسمی، از نتیجه استعلام شخص آگاه شده و در صورت لزوم آن را چاپ کند.
آیا پاسخهای استعلام نیازمند مهر سازمان تأمین اجتماعی است؟
طهماسبی آشتیانی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر نیاز مهر سازمان تأمین اجتماعی برای پاسخهای استعلام گفت: این پاسخها نیاز به امضاء و مهر سازمان تأمین اجتماعی نخواهد داشت.
وی توضیح داد: در واقع با توجه به اینکه اصالت این سند از طریق پنل مخصوص دستگاههای دولتی و مرجع استعلامات رسمی (که در صفحه اول سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان قابل انجام است) تعیین میشود؛ نیازی به مهر کردن برگهها توسط تأمین اجتماعی نخواهد بود.
سرپرست ادارهکل مستمریهای سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: سازمانهای دولتی هم با انعقاد تفاهمنامه با سازمان تأمین اجتماعی و اختصاص دسترسی مخصوص به خود میتوانند از درگاه پنل مخصوص دستگاههای دولتی و مرجع استعلامات رسمی استعلام وضعیت دریافت مستمری کارکنان موردنظر خود را دریافت کنند.سازمانهای دولتی با انعقاد تفاهمنامه با تأمین اجتماعی و اختصاص دسترسی مخصوص به خود، میتوانند از درگاه پنل مخصوص دستگاههای دولتی و مرجع استعلامات رسمی استعلام وضعیت دریافت مستمری کارکنان موردنظر خود را دریافت کنند
طهماسبی آشتیانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که «مغایرت در پاسخهای استعلام با وضعیت کنونی چگونه قابل پیگیری است» نیز گفت: در صورتی که پاسخ استعلام با وضعیت فعلی بیمهشدگان مغایرت داشته باشد؛ این جمعیت میتواند پس از ۴۸ ساعت مجددا وارد سامانه نامبرده شده و استعلام جدیدی از سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی دریافت کند.
وی اضافه کرد: در صورتی که مغایرت برطرف نشود، متقاضیان باید به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کرده یا با شماره ۱۴۲۰ تماس گرفته و ایرادات مربوطه را اطلاع دهند.
سامانه ۱۴۲۰، مرکز ارتباطات مردمی تامین اجتماعی است که به منظور ثبت سوالات، شکایات، پیشنهادات و انتقادات مردمی راهانداری شده است.
این مسئول تاکید کرد: این سرویس برای کلیه بیمهشدگان طراحی شده است؛ در واقع، چه شخص در حال حاضر مستمریبگیر باشد؛ چه نباشد میتواند آخرین وضعیت خود را از سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان مشاهده و دریافت کند.
به گفته طهماسبی آشتیانی، اشخاصی که در گذشته مستمریبگیر بودهاند نیز میتوانند از این امکان استفاده کرده و از آخرین وضعیت مستمری خود اطلاع یابند.
به گزارش ایرنا، سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی ایران بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش مقررات حمایتی قرار داده است.
بر اساس آخرین آمارها، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به عنوان بیمهشده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمریبگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت وکوتاهمدت بیمهای و درمان بهرهمند میشوند.
با احتساب اشخاص تبعی تحت تکفل این گروهها، در مجموع بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار میروند.