3

چهارشنبه‌سوری را شاد و ایمن برگزار کنیم/توصیه‌های مهم و پیشگیرانه

  • کد خبر : 15451
  • 20 اسفند 1401 - 21:52
چهارشنبه‌سوری را شاد و ایمن برگزار کنیم/توصیه‌های مهم و پیشگیرانه
چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که از غروب آخرین سه‌شنبهٔ ماه اسفند، تا پس از نیمه‌شب تا آخرین چهارشنبهٔ سال، برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصهٔ اصلی آن است. این جشن، نخستین جشن از مجموعهٔ جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، به‌صورت جمعی در فضای باز برگزار می‌شود.

با توجه به اعمال برخی رفتارهای خارج از عرف و غیرمنطقی که این آیین زیبای ایرانی را با مخاطرات جدی مواجه کرده و موجب شده تا هر سال در این جشن به یادگار مانده از عهد باستان،  بخاطر همین رفتارها و به جای برافروختن آتش با استفاده از شاخ و برگ خشک درختان، با آتش زدن حلقه های لاستیک و ترقه ها و مواد محترقه ممنوعه عده ای از هموطنان عزیزمان دچار جراحت شدید شده و بعضاً این حوادث غیرعقلانی موجب نقص عضو و مـتأسفانه جان باختن نیز می شود .

پایگاه خبری حاشیه خبر در راستای رسالت فرهنگی-اجتماعی خود و در راستای آگاهی بخشی اجتماعی با برگیری از توصیه های مبادی امدادی رسمی کشور موارد زیر را بعنوان توصیه و هشدار برای شهروندان گرامی منتشر می نماید تا با حسن درایت و تدابیر ارزنده هموطنان گرامی ضمن پاسداشت این آیین زیبای کهن شاهد برگزاری جشنی بدون حادثه تلخ و ناخوشایند باشیم .

  1. مواد سریع‌الاشتعال را از پشت‌بام و یا زیرزمین خارج کنند و در صورت تهیه وسایل آتش‌بازی، آن‌ها را در جعبه قرار داده و به جای خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب انتقال دهند.

  2.  از روشن کردن آتش در کنار سیم‌های برق، خودروها، محیط‌های مسقف، پارکینگ‌ها و معابر کم‌عرض خودداری نمایید.

  3. بهتر است آتش در سطوح هموار خاکی یا بتنی روشن شود و اگر قصد روشن کردن آتش در کوچه را دارید، برای خراب نشدن آسفالت قبل از افروختن آتش، مقداری خاک بریزید تا خاک بین آتش و آسفالت قرار بگیرد.

  4.  برای افروختن آتش از موادی چون الکل یا بنزین استفاده نکنند و هنگام پریدن از روی آتش از مانتوی بلند، چادر، شال بلند، لباس خیلی گشاد و عینک استفاده نشود.

  5. از پرتاب وسایل تحت فشار مثل اسپری، کپسول، حشره‌کش و امثال این‌ها و همچنین وسایل شیشه‌ای از قبیل شیشه آمپول خودداری شود 

  6. لاستیک خودرو را در آتش نیندازید، چون علاوه بر ایجاد آلودگی هوا، خطرات مختلفی را به همراه دارد.

  7.  در صورت امکان یک خاموش‌کننده متصل به آب در نزدیکی محل آتش نیز فراهم شود.

  8. بیش از همه مراقب افراد سالمند، کودکان، بیماران قلبی و زنان باردار باشند و این افراد را از رتارهای پرخطر و ناایمن دور کنند.

  9.  بهتر است افراد پس از اتمام مراسم، دقایقی در کنار آتش خاموش شده بمانند و پس از خنک شدن پسماندهای آتش، آنها را در یک سطل آب ریخته و دفع کنند.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=15451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.