2

۸۰۰۰ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت جوانه‌خوار بلوط

  • کد خبر : 16843
  • 16 خرداد 1402 - 19:56
۸۰۰۰ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت جوانه‌خوار بلوط
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال عرصه‌های جنگلی آفت‌زده جوانه‌خوار بلوط این استان ۸۰۰۰ هکتار است.

به گزارش حاشیه خبر، «سعید جاویدبخت» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه آفت‌ جوانه خوار بلوط و آفت برگ‌خوار بلوط افزود: آفت جوانه‌خوار بیشتر جنگل‌های مناطق سردسیری را درگیر می‌کرد که در سال گذشته ۳۳ هزار هکتار از جنگل‌های استان درگیر این آفت شد.

وی اظهارکرد: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته بارش‌های خوب و کاهش دما تاثیر مثبتی بر این آفت داشته و امسال عرصه‌های جنگلی آفت‌زده جوانه‌خوار بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد هشت هزار هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: آفتی به‌نام “ملخ پا کوتاه” در مزارع مناطق لوداب ایجاد شده که عمدتا برای جنگل‌های بلوط مشکلی ایجاد نمی‌کنند و تاثیرگذاری آن بر روی مزارع کشاورزی و علوفه‌های سطحی است که از طریق جهاد کشاورزی اقدامانی در حال انجام است.

جاویدبخت تصریح کرد: در تمام عرصه‌های استان برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته و کارشناسان گیاه پزشکی فعال شدند و دلیل اینکه سطح آفت کاهش پیدا کرده به دلیل پایش خوب صورت گرفته است.

وی از تصویب طرح تحقیقاتی آفت بلوط در شورای عالی پژوهش استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و عنوان کرد: طرح تحقیقاتی آفت بلوط در شورای پژوهش به تصویب شد و از سوی بنیاد نخبگان و دانشگاه یاسوج در حال اجراست.

جاویدبخت در خصوص تامین منابع برای مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط ادامه داد: بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای مبارزه با این آفت از طریق منابع داخلی منابع طبیعی تامین شد و در راستای جوان‌ سازی جنگل‌های بلوط که به علت آفت آسیب دیده‌اند، هم مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در نظر گرفته شد که اختصاص داده شود و به زودی نتایج پایش در این زمینه مشخص می‌شود.

وی در خصوص آفت‌ برگ خوار بلوط بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و کاهش دما جمعیت این آفت نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز کاهش یافته و ارزیابی نهایی بعد از تحقیقات دانشگاه یاسوج اطلاع‌رسانی می‌شود.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=16843

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.