1

حاشیه‌نگاری هفته جنجالی شورای شهر اهواز

  • کد خبر : 20552
  • 18 دی 1402 - 22:31
حاشیه‌نگاری هفته جنجالی شورای شهر اهواز
در هفته گذشته شورای شهر اهواز در نظر داشت طرح برکناری شهردار و انتخاب سرپرست شهرداری را در صحن علنی شورا و با حضور شهروندان بررسی و تصویب کند که در پی به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای حاضر در صحن، این جلسه تاکنون چند بار لغو شده است.

بعد از ظهر روز شنبه ۹ دی‌ماه، روابط عمومی شورای شهر اهواز در پیامی خبرنگاران را برای یکصد و چهل و سومین جلسه (فوق العاده) صحن شورا در روز یکشنبه (۱۰ دی‌ماه) با موضوع برکناری شهردار دعوت کرد.

به گزارش حاشیه خبر، خبرنگاران و شهروندان از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه در صحن شورا حضور پیدا کردند اما جلسه به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای حاضر در صحن لغو شد.

یکی از دلایل اعضای شورای شهر در خصوص برکناری شهردار اهواز، نداشتن صلاحیت تصدی شهرداری و سکونت نداشتن خانواده شهردار در شهر مطرح شده است.

سید محمدجواد رضوی، محمدمهدی مطیعی، عبدالزهرا سنواتی، سیدمحمدعلی پورموسوی، یونس اسفندیاری‌نژاد، غلامرضا شانه‌سازان و سید ناصر مهداوی، موافقان این طرح و حجت‌الله زارع‌زاده، عادل شیشه‌گری حمید دغاغله، سیاوش محمودی، محمدحسین ملایی زمانی و علی‌مدد هاشم‌پور نیز مخالفان این طرح هستند.

خط و نشان خبرنگارانی که بی‌طرف نیستند

در پی لغو جلسه، شهروندان و برخی کارکنان شهرداری از حضور نداشتن برخی اعضا، گله‌مند بودند و یکی از اصحاب رسانه خطاب به اعضایی که در جلسه حاضر نبودند گفت “دارید با آتش بازی می کنید. متدینین در جلسه حاضر هستند و می‌خواهند وضعیت اهواز را روشن کنند و کسانی که نمی‌آیند دیگر کلمه متدین به آن‌ها اطلاق نمی‌شود.”
این در حالی است که یکی از اصول حرفه‌ای خبرنگاری این است که خبرنگار بی‌طرف باشد و بدون جانبداری، اخبار را پوشش و گزارش را ارائه دهد.

در این بین، تعدادی از شهروندان و کارکنان شهرداری نیز بابت حضور نیافتن برخی از اعضا اعتراض کردند.

در نهایت رئیس شورای شهر اهواز زمان برگزاری جلسه بعدی را اعلام کرد اما دومین جلسه نیز در روز دوشنبه برگزار به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا لغو شد.

تهدیدهای در گوشی 

پیش از اعلام لغو جلسه در دومین روز، شهروندانی که در صحن حاضر بودند و از حضور اعضا ناامید شده بودند، در بگو مگوهایشان، به اعضای شورای شهر توهین می‌کردند و کار تا جایی پیش رفت که برای ضرب و شتم برخی از اعضای غایب هم برنامه‌ریزی می‌کردند که اولویت ضرب و شتم با چه کسی باشد؟ یکی می‌گفت اول محمودی و دیگری می‌گفت دغاغله!

در نهایت پس از اعلام لغو جلسه از سوی رئیس شورای شهر اهواز و اعلام زمان برگزاری جلسه بعدی، تعدادی از حاضران اعتراض کردند و فضای ناآرام در شورا بالا گرفت.

یکی از حاضران گفت که اگر فردا هم این آقایان در جلسه شرکت نکنند، در دو سال آینده هم نمی‌گذاریم این اعضا وارد شورا شوند.

پس از ایجاد تنش در صحن شورا، حجت‌الله زارع‌زاده یکی از اعضای شورای شهر حاضر در صحن که با این طرح مخالف است، صحن را ترک کرد. حین ترک صحن، برخی از حاضران شروع به فریاد کشیدن کردند.

یکی دیگر از حاضران که گویا از پیمانکاران جزء شهرداری است نیز از اصفهانی بودن شهردار و برخی از مسئولان شهری و جا به جایی گروهی ناظر و پیمانکار در یکی از سازمان‌های شهرداری انتقاد کرد.

شهردار: در اهواز می‌مانم

رضا امینی شهردار اهواز نیز همان شب در جمع خبرنگاران اظهار کرد که این اتفاقات و اینکه هرازگاهی شایعاتی مطرح یا اقداماتی انجام می‌شود ساخته و پرداخته ذهن‌های بیرون از شورا است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت تصویب طرح برکناری، از نظر قانونی موضوع را پیگیری می‌کند یا آن را قبول می‌کند؟ گفته بود: این موضوع به شرایط بستگی دارد؛ به هر قیمتی حاضر به ماندن نیستم زیرا بدون دعوت به اهواز نیامده‌ام.

همچنین شهردار اهواز در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا در اهواز خواهد ماند یا نه، تصریح کرد: به فضل و کرم الهی در اهواز ماندگار خواهم بود؛ من عهد کرده‌ام و گفته‌ام دو عامل می‌تواند مرا از اهواز جدا کند که یکی‌ خداوند و مرگ و دوم اراده شورای شهر برابر قانون است.

درگیری مخالفان و موافقان شهردار 

مقرر بود یکصد و چهل و سومین جلسه علنی شورای شهر اهواز با محوریت برکناری شهردار برای سومین بار ساعت ۱۰ روز سه‌شنبه (۱۲ دی‌ماه) برگزار شود که باز هم به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا لغو شد و این بار واکنش برخی حاضران در صحن و کارکنان موافق برکناری شهردار شدیدتر شد و موجب درگیری لفظی بین برخی حاضران از دو طرف موافق و مخالف شهردار شد.

یکی از شهروندان مخالف طرح برکناری شهردار، با اشاره به ایرادهایی که از شهردار گرفته شده است، گفت: آقای امینی به همه زیرساخت‌ها ورود کرده است. اگر کاری نکرده است چه کسی مشکل مترو را بعد از ۱۸ سال رفع کرد؟ چه کسی شهرداری اهواز را از بلاک لیست بانک‌ها بعد از ۱۶ سال خارج کرد؟ آقای امینی و تیمشان بودند که ماهانه به تهران سفر کردند و این اتفاقات را رقم زدند. آقای امینی مطالعات بی‌آرتی را تمام و قرارداد احداث ایستگاه‌ها را منعقد کرد.

او خطاب به نایب رئیس شورا ادامه داد: آقای سنواتی، شما در گذشته، دو سال رئیس شورای شهر اهواز بودید، در آن مدت چه کار کردید؟

در صحن شورا طیف خواستار برکناری شهردار تعداد بسیار بیشتری داشت و تنش زیادی بین موافقان و مخالفان شهردار ایجاد شد.

در پی این شرایط ایجاد شده رئیس شورای شهر اهواز در خصوص تشنج‌ها و توهین یکی از شهروندان به دیگری و تذکر ندادن و همچنین تهدید دیگر اعضای شورای شهر در صحن علنی شورای شهر در یکی دو روز گذشته تصریح کرد: من چنین چیزی نشنیدم. شاید از این به بعد ورود شهروندان به صحن را کنترل کنیم. از این به بعد هم بعد از جلسه، از صحن بیرون می‌روم.

وی افزود: باید کمی سعه صدر داشته باشیم و نباید کسی توهین کند. جلسه هم تمام شده است و به من ربطی ندارد.

پورموسوی در پاسخ به این سوال که مسئولیت اتفاقاتی که در شورا اتفاق افتاده است بر عهده چه کسی است؟ گفت: مسئولیت این اتفاقات بر عهده من است اما آیا می‌توانم مردم را بیرون کنم؟ موضوع شورا این است که جلسه علنی با حضور مردم برگزار شود.

رئیس شورای شهر اهواز در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص حواشی صحن، خطاب به خبرنگاران بیان کرد: اینکه در صحن شورای شهر کسی به کسی چیزی گفته است مساله امنیتی نیست و هیچ چیز امنیتی اینجا اتفاق نیفتاده است؛ یکی از وجه‌های مردم‌سالاری اینجا است اما مثل اینکه شما سوگیری دارید.

پس از آن مقرر بود مجددا و برای چهارمین بار این جلسه ساعت ۸ صبح چهارشنبه (۱۳ دی‌ماه) برگزار شود که در نهایت باز هم تعداد اعضا به حد نصاب نرسید و لغو شد.

بی اعتنایی حاضران به دستور رئیس شورا 

در ابتدای حضور حضار در صحن، رئیس شورای شهر اهواز اعلام کرد که با توجه به شرایط پیش آمده در جلسات روزهای گذشته تصمیم گرفته شده است که به جز اصحاب رسانه کسی در صحن حضور نداشته باشد.

در این هنگام یکی از کارکنان شورای شهر اهواز اعلام کرد که حضور کارکنان شهرداری موردی ندارد و جمعی از افراد در قالب کارکنان شهرداری در صحن حضور پیدا کردند و صندلی‌های سالن پر شد اما شرایط آرام‌تر از روزهای گذشته بود.

رئیس شورای شهر اهواز در صحن علنی شورای شهر گفت: در مورد حضور نیافتن این همکاران مکاتبه‌ای با فرمانداری داشتیم و از فرمانداری می‌خواهیم که به صورت قانونی این موضوع را پیگیری کند.

وی در ادامه پس از خروج از صحن، در جمع خبرنگاران بیان کرد: در حال صحبت با فرماندار اهواز هستیم و شاید جلسه روز شنبه با حضور فرماندار باشد. فرماندار باید طبق قانون ورود کند و درخواست داشته باشد تا آقایان (اعضایی که در شورا حضور نمی‌یابند) به جلسه بیایند.

پنجمین جلسه مکرر نیز قرار بود ساعت ۸ روز شنبه (۱۶ دی‌ماه) با حضور فرماندار اهواز برگزار شود اما این امر محقق نشد و بنا به همان دلیل تکراری لغو شد.

در این روز تعداد حضار در جلسه کمتر بود و برخی افراد از یکی از اعضای حاضر در جلسه سوالات خود درباره حضور نیافتن برخی اعضا پرسیدند و عضو حاضر صحبت‌هایی در این زمینه داشت و پس از آن صحن را ترک کرد اما باز هم برخی شروع به فریاد زدن و اعتراض کردند.

در ششمین مرتبه، نیز قرار بود جلسه ساعت ۹ روز یکشنبه (۱۷ دی‌ماه) برگزار شود که باز هم به همان دلیل قبلی لغو شد.

در پی سوالات مطرح شده از سوی برخی افراد، سیاوش محمودی یکی از اعضای مخالف این طرح که در صحن حاضر بود می‌خواست پاسخ شهروندان را بدهد که با ممانعت مواجه شد اما در نهایت پس از اصرار، صحبت‌هایی داشت.

این بار صحن شورا شلوغ‌تر از یکی دو جلسه قبل بود. در بین صحبت‌های این عضو شورا، یکی از اصحاب رسانه که گویا موافق برکناری شهردار بود و از صحن شورا لایوی به اشتراک گذاشته بود به تندی سوال‌های خود را مطرح کرد.

در این روز، موافقان و مخالفان شهردار بحث‌های جدی داشتند تا جایی که انتظامات وارد عمل شد اما باز هم اثرگذار نبود و دو موافق و مخالف شهردار می‌خواستند با هم گلاویز شوند که با وساطت رئیس شورای شهر و انتظامات، ماجرا ختم شد.

 این شرایط در حالی رخ می‌دهد که کلانشهر اهواز سال‌ها است از دیگر کلانشهرها عقب مانده است و مشکلات زیادی از نظر زیرساختی دارد اما حالا آنچه در شورای شهر دیده می‌شود، تعطیلی کار روزمره شورا و معطل ماندن لایحه‌هایی که در انتظار بررسی و تصویب در شورا هستند و کشاندن دعوای شورای شهر و شهرداری به کف جامعه است و این شرایط، قطعا به نفع شهر و شهروندان نیست. 

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=20552

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.