0

۷۰ درصد قطعات صنعت حفاری نفت از داخل کشور تامین می‌شود

  • کد خبر : 20632
  • 25 دی 1402 - 22:40
۷۰ درصد قطعات صنعت حفاری نفت از داخل کشور تامین می‌شود
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: بیش از ۷۰ درصد قطعات مورد نیاز صنعت حفاری نفت در داخل کشور ساخته و تامین می‌شود که رقم قابل توجهی است و همین مساله موجب شده بتوانیم در زمان تحریم دکل‌ها را فعال نگه داریم.

به گزارش حاشیه خبر، حمیدرضا گلپایگانی روز دوشنبه در حاشیه نمایشگاه تخصصی تجهیزات نفت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طی سه سال گذشته بهره‌وری این شرکت از ۵۸ درصد به ۶۸ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با تلاش و برنامه ریزی کارشناسی و اقدامات عملیاتی در تلاش هستیم تا میزان بهره وری در شرکت ملی حفاری ایران طی دوره زمانی مشخص به ۹۴ درصد برسد.

۷۰ درصد قطعات صنعت حفاری نفت از داخل کشور تامین می‌شود

به گفته گلپایگانی بهره‌وری بسیار پایین این شرکت در دولت قبل ناشی از عدم استفاده از دکل‌های حفاری در ۱۰ سال گذشته است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران همچنین اصل ۴۴ را عامل مهمی در فرسودگی ناوگان حفاری عنوان کرد و توضیح داد: هیچگونه اعتبار و بودجه‌ای برای این شرکت در ۱۵ سال گذشته در نظر گرفته نشده است لذا اگر این روند ادامه یابد قطعا ملی حفاری صاحب یک ناوگان بسیار فرسوده خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که دکل های شرکت ملی حفاری ایران تا چه میزان از نفت تولیدی تعیین شده در برنامه هفتم توسعه را می تواند پشتیبانی کند گفت: مجموع ناوگان این شرکت امکان پشتیبانی از روند تولید چهار میلیون بشکه نفت را دارد اما این شرایط در صورتی است که ناوگان ملی حفاری نوسازی شود.

گلپایگانی زمان مورد نیاز برای بازسازی را سه سال اعلام کرد و با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم توضیح داد: طی سه سال گذشته براساس سیاست‌های دولت تعداد دکل‌ها را از ۵۵ دکل فعال به ۶۳ دکل فعال رسید که این اتفاق حاصل توجه ویژه دولت به ناوگان ملی حفاری است.

وی افزود: توجه دولت به ملی حفاری لازم است اما کافی نیست و در مساله اصل ۴۴ وزارت اقتصاد باید به شکل جدی ورود کند. در حال حاضر شرکت ملی حفاری ۲۴ سال است که در این وضعیت قرار دارد و باید وزارت اقتصاد آن را تعیین تکلیف کند هر چند معتقدیم که شرکت نباید مشمول اصل ۴۴ شود.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خاطرنشان کرد: بیشترین ارتباط با دانشگاه‌ها در شرکت ملی حفاری ایران انجام شده و اخیرا با دانشگاه شیراز، بوسهر، شاهرود نفت و دانشگاه تهران، جهاد دانشگاهی و شرکتهای دانش بنیان تفاهمنامه و قرارداد داشته‌ایم.

بر اساس این گزارش، ساخت تمامی قطعات یدکی شیر اطمینان، پوسته بالابر هیدرولیک ، نشت بند بونت ، اتصال هرزگرد ،، سیلیپس پنج، شفت اصلی تاپ درایو وارکو، مجموعه فراورش نفت (mot) از دیگر دستاوردهای شرکت ملی حفاری ایران در طول فعالیت دولت سیزدهم محسوب می شوند.

از مجموع چاه های حفر شده در پارسال، ۱۵ حلقه توسعه ای توصیفی، پنج حلقه اکتشافی و ۷۹ حلقه تعمیری تکمیلی بوده که از این تعداد ۷۷ حلقه چاه در گستره فعالیت پنج شرکت بهره بردار تابع شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، هشت حلقه در شرکت نفت فلات قاره در حوزه فرا ساحل، هشت حلقه در اجرای طرح های توسعه ای شرکت مهندسی و توسعه نفت، ۲ حلقه در قالب پروژه و چهار حلقه در پروژه های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران حفاری و تکمیل و در اختیار شرکت های کارفرما قرار گرفت.

متراژ حفاری چاه های نفت و گاز سال گذشته این شرکت بیش از ۶۷ هزار متر بوده است.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=20632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.