0

چرا پیامک جعلی همچنان قربانی می‌گیرد؟

  • کد خبر : 20989
  • 30 بهمن 1402 - 20:15
چرا پیامک جعلی همچنان قربانی می‌گیرد؟
پیامک‌های جعلی و کلاهبرداری به شکل پیامکی یکی از چهره‌های جدید سالهای اخیر در حوزه سوء‌استفاده مالی و جرایم سایبری است که با وجود اطلاع‌رسانی‌های گسترده و ایجاد مکانیزم‌های بانکی، همچنان قربانی می‌گیرد.

به گزارش حاشیه خبر، «شارژ سیم‌کارتم تمام شده بود؛ بلافاصله وارد مرورگر تلفن شدم و کلمه خرید شارژ را جستجو کردم که با یک سایت شارژ تلفن همراه با قیمت ارزان مواجه شدم، با توجه به اینکه عجله داشتم بدون توجه به آدرس درگاه پرداخت و اطمینان از هویت گردانندگان آن صفحه اقدام به خرید کردم و پس از وارد کردن اطلاعات کارت بانکی با تراکنش ناموفق مواجه شدم و پس از مدتی تمام موجودی حسابم را از دست دادم».

«پیامی با محتوای سود سهام عدالت دریافت کردم و بدون توجه به صحت آن با ورود به لینک و نصب اپلیکیشن جعلی، زمینه دسترسی مجرمان سایبری به اطلاعات حساب های بانکی ام فراهم شد و آنها ۴۵۰ میلیون ریال از حساب من برداشت کردند».

«پیامکی با محتوای ابلاغیه قضایی دریافت کردم؛ از ترس اینکه خدای نکرده کسی از من شکایتی کرده است، لینک داخل پیامک را باز کردم و پس از چند ساعت ۵۹۰ میلیون ریال از حسابم برداشت شد».

«از طرف یکی از آشنایان نزدیک خود در یکی از شبکه های اجتماعی پیامی مبنی بر درخواست کمک مالی را دریافت کردم و برای رفع مشکلش مبلغی به حسابش واریز نمودم اما بعد متوجه شدم حساب کاربری شبکه اجتماعی وی هک شده و پیام از طرف وی نبوده است».

هر روز خبرهای متنوعی از انواع و اقسام کلاهبرداری های سایبری در فضای رسانه ای کشور منتشر می شود که تلاش می کنند شهروندان را با شگردهای این مجرمان اینترنتی آشنا کنند اما باز هم افرادی هستند که به سادگی فریب می خورند و طعمه می شوند.

واقعیت این است که همراه با رشد دامنه زندگی دیجیتال، انسان مدرن نیز بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید و خطر و کلاهبرداری قرار می‌گیرد. کلاهبرداری های جدید که تنها با متنی کوتاه در یک پیامک گنجانده می‌شوند و متاسفانه در بسیاری از مواقع موفقیت‌آمیز هم هستند.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پیامکی مبنی بر ثبت شکایت از شما، برنده شدن در قرعه کشی و یا حتی کمک به خیریه ارسال شده باشد. برخی از این پیامک‌ها به درجه ای از پیشرفت رسیدند که تنها با باز کردن پیامک یا کلیک کردن روی لینک مندرج در آن علاوه بر دسترسی مجرمان به اطلاعات شخصی شما، به منابع مالی تان نیز دسترسی می یابند.

پلیس و نهادهای انتظامی، مالی و فرهنگی همواره اینگونه کلاهبرداری جرایم سایبری را آگاه سازی می کنند اما گویا هنوز هم دام‌های پیامکی کلاهبرداران جذابیت قابل قبولی دارد زیرا آمارها نشان از وزن سنگین پیامک‌های جعلی در جرایم سایبری دارد.

سهم ۳۰ درصدی پیامک‌های جعلی از جرایم سایبری

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا در مصاحبه با خبرنگار انتظامی ایرنا موضوع پیامک‌های جعلی را یکی از دغدغه های جدی پلیس و مردم در حوزه کلاهبرداری عنوان کرد و گفت: متاسفانه بخش اعظم شکایات ثبت شده در حوزه جرایم سایبری به پیامک‌های جعلی مربوط است.

سرهنگ رامین پاشایی با بیان اینکه ۳۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده در حوزه جرایم سابری مربوط به کلاهبرداری از طریق پیامک جعلی است، افزود: عوامل متعددی در موفقیت کلاهبرداران موثر است که مهم‌ترین آن بی توجهی به هشدارها و آموزش ناکافی است.

به گفته او، ارائه خدمات عمومی به صورت الکترونیک و گسترش شبکه‌های اجتماعی به کلاهبرداری در حوزه سایبری کمک کرده است که تنها می‌توان از طریق افزایش آگاهی عمومی با آن مقابله کرد.

 

تاکتیک ترس

قطع یارانه معیشتی، ابطال کارت سوخت، پایان ریجستری خطوط تلفن همراه، قطع سهام عدالت از ترفندهای کلاهبرداران است

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا همچنین به عوامل موثر در موفقیت کلاهبرداری سایبری و پیامکی اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل گرفتار شدن مردم در تله پیامک‌های جعلی، استفاده از تاکتیک ترس، تهدید و اضطراب است.

پاشایی ادامه داد: مواردی مانند قطع یارانه معیشتی، ابطال کارت سوخت، پایان ریجستری خطوط تلفن همراه، قطع سهام عدالت یا کاهش سود و مواردی از این دست که با ترس و تهدید همراه است، ناخودآگاه فرد را مجبور به ورود به این پیامک‌ها و عمل به خواست کلاهبرداران می کند.

وی بیشترین موضوع را هشدار درباره ثبت شکایت قضایی و جریمه وسیله نقلیه عنوان کرد و افزود: کلاهبرداران با آگاهی از ترس شهروندان دست به ارسال چنین پیامک هایی می کنند تا فرد را مجبور کنند به خواسته آنان تن دهند.

 

تشویق روی دیگر سکه کلاهبرداری پیامکی

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا تشویق را نیز یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم کلاهبرداری پیامکی عنوان کرد و توضیح داد: در کنار تاکتیک های تنبیهی و اضطراب، موضوعاتی همچون برنده شدن در مسابقات، شارژ و اینترنت رایگان، افزایش سهمیه سوخت، بسته حمایتی دولت و موارد مشابه نیز می تواند در موفقیت تله کلاهبرداران موثر باشد.

به گفته او، دستیابی به امتیازات ویژه و رایگان همیشه مشوق خوبی برای ترقیب فرد جهت کلاهبرداری است که باید شهروندان نسبت به آن هوشیار باشند.

برنده شدن در مسابقات، شارژ و اینترنت رایگان، افزایش سهمیه سوخت، بسته حمایتی دولت می تواند در موفقیت تله کلاهبرداران موثر باشد.

سوال اصلی: چرا همچنان در تله پیامک جعلی گرفتار می‌شویم؟

سرهنگ پاشایی در پاسخ به این سوال به دو عامل اشاره کرد و گفت: نخستین مسئله بی توجهی، نادیده گرفتن مردم از یک طرف و عدم اطلاع رسانی مناسب از طرف دیگر علت اصلی تداوم کلاهبرداری با پیامک‌های جعلی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا ادامه داد: باید سطح عمومی جامعه هشدارهای پلیس و دیگر نهادها را جدی گرفته و نسبت به انواع شیوه‌های کلاهبرداری هوشیار و آگاه باشند.

وی تعدد سامانه‌های خدماتی را نیز از دیگر دغدغه‌ها و عوامل موفقیت تله سودجویان پیامکی عنوان کرد و گفت: تعدد سامانه‌های خدماتی که هر یک مختص به دستگاهی است، زمینه را برای سوداگری کلاهبرداران پیامکی فراهم می کند.

یکپارچه سازی سامانه‌ خدماتی یک راه حل در جلوگیری با پیامک‌های جعلی است

سرهنگ پاشایی اضافه کرد: در اغلب کشورها خدمات عمومی از طریق یک سامانه متمرکز اطلاع رسانی و ارائه می شود در حالی که در کشور ما هر دستگاه اجرایی و خدماتی سامانه‌ای مختص به خود دارد و بر همان بستر خدمات می دهد. این مسئله زمینه را برای سردرگمی مردم و اثرگذاری بیشتر تاکتیک ترس و تشویق کلاهبرداران فراهم می‌کند.

وی ارسال پیامک‌های جعلی بر بستر پیام‌رسان‌های داخلی و سکوهای بومی را یکی از شگردهای جدید کلاهبرداران عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل بومی بودن و اعتماد مردم به این سکوها کلاهبرداران از طریق هک اطلاعات کاربری شهروندان اقدام به تولید و توزیع پیامک های جعلی کرده و اینگونه شهروندان را به دام می اندازند.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا در پایان تاکید کرد: علاوه بر افزایش آگاهی مردم و گسترش اطلاع رسانی، باید موضوع یکپارچه سازی سامانه‌ خدماتی را به عنوان یک راه حل در جلوگیری و یا مقابله هرچه بیشتر با پیامک‌های جعلی مد نظر قرار گیرد تا کلاهبرداری در این حوزه به حداقل برسد.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=20989

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.