تاریخ : سه شنبه, ۲۹ خرداد , ۱۴۰۳ 12 ذو الحجة 1445 Tuesday, 18 June , 2024
0

سگ هار کودک ۶ ساله دزفولی را از پا درآورد

  • کد خبر : 22327
  • 22 خرداد 1403 - 20:58
سگ هار کودک ۶ ساله دزفولی را از پا درآورد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: کودک ۶ ساله دزفولی که از ناحیه سر و صورت و نقاط مختلف بدن توسط سگ هار آسیب دیده بود، متاسفانه با وجود اقدام‌های درمانی گسترده روز گذشته بر اثر ابتلا به ویروس هاری در بیمارستان علی اصغر تهران جان باخت.

به گزارش حاشیه خبر،مهشید عصار با تشریح سگ گزیدگی کودک ۶ ساله و اقدام‌های درمانی انجام شده برای این کودک گفت: این کودک ساعت ۱۹ روز ۲۲ اردیبهشت در کوی امام رضا(ع) دزفول توسط سگ بدون صاحب از چندین ناحیه به ویژه سر و صورت مورد گزش قرار گرفت.

وی افزود: گزش سر و صورت توسط حیوان هار یکی از اصلی ترین دلایل شکست مهار بیماری هاری است چرا که این نوع گزش به سرعت در بدن پخش می‌شود.

عصار بیان کرد: ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه همان شب، این کودک توسط والدین به بیمارستان منتقل و با سرعت، شست و شوی کامل محل گزش توسط تیم‌های آموزش دیده انجام و اقدام‌های درمانی از جمله واکسن و سرم هاری تزریق شد.

وی افزود: کودک به دلیل شدت آسیب‌ها به صورت بی‌حال به بیمارستان منتقل و به دلیل شدت آسیب بستری شد و پس از سه روز با بهبود علایم از بیمارستان مرخص شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: ششم خردادماه علایم اولیه هاری از جمله تب در کودک بروز پیدا کرد و تیم‌های پزشکی با اطلاع از سابقه گزش کودک در ناحیه سر و صورت، نمونه گیری لازم را انجام دادند و به انستیتو پاستور اعلام کردند که پس از یک هفته، جواب مثبت هاری اعلام می‌شود.

وی افزود: ۲ روز پس از شدت تب، خانواده کودک به دلیل اطلاع از خطرناک بودن این نوع گزش، کودک را به بیمارستان علی اصغر تهران برای ادامه درمان منتقل کردند که با وجود تلاش‌های کادر درمان آن بیمارستان، اقدام‌های درمانی شکست خورد و متاسفانه این کودک وارد کمای هاری شد و ۲۱ خرداد جان خود را از دست داد.

عصار اظهارکرد: با توجه به انتقال هاری از طریق بزاق، تمام افرادی مرتبط با این کودک، واکسن هاری را دریافت کردند.

جستجو برای پیدا کردن سگ هار

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: حیوان مبتلا به هاری پس از ۱۰ روز دچار مرگ می‌شود از این رو هشدارهای لازم به شهرداری و فرمانداری برای شناسایی این حیوان آلوده داده شده است.

وی با بیان اینکه پس از این حادثه تلخ، درخواست افزایش اتلاف سگ‌های بدون صاحب به شهرداری دزفول ابلاغ شده است، افزود: افزایش حساسیت‌ها برای زنده گیری سگ‌های بدون صاحب توسط دانشگاه علوم پزشکی دزفول در شهرستان و استان در حال پیگیری است.

عصار از تمام شهروندان خواست از نزدیک شدن به حیوانات خیابانی برای غذا دادن به طور جدی اجتناب کنند و ادامه داد: افراد پس از هرگونه زخم، گزش و خراشیدگی توسط حیوانات باید محل زخم را شست و شوی فراوان داده و به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

آخرین مورد مرگ ناشی از هاری در دزفول سال ۹۶ بود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهارکرد: حتی یک مورد فوت ناشی از هاری از سال ۹۶ تا روز گذشته با انجام اقدام‌های بهداشتی ویژه در دزفول وجود نداشت.

وی با بیان اینکه سهمیه واکسن هاری دانشگاه علوم پزشکی دزفول ماهانه تامین می‌شود، افزود: مرکز درمان و پیشگیری از هاری در اورژانس بیمارستان بزرگ دزفول مستقر بوده و به صورت شبانه روزی فعال است.

تکذیب منقضی بودن واکسن هاری تزریق شده توسط دانشگاه علوم پزشکی دزفول

عصار با تکذیب منقضی بودن واکسن هاری تزریق شده توسط دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: تاریخ انقضای هر واکسن هاری یک سال است که با توجه به میزان بالای گزش، واکسن‌های هاری این دانشگاه نزدیک به انقضا هم نبوده و نیست.‌

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای سواد سلامت در جامعه افزود: ارتقای سواد سلامت موجب حذف بسیاری از مشکلات بهداشتی در جامعه خواهد شد و در این زمینه همکاری رسانه‌ها با مجموعه بهداشت و درمان ضروری است.

وی ادامه داد: سه نوبت واکسن هاری توسط بیمارستان دزفول به کودک تزریق و نوبت چهارم آن نیز توسط بیمارستان علی اصغر تهران تزریق شده است.

امکان احتمال ابتلای تمام حیوانات پستاندار به ویروس هاری وجود دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: امکان ابتلای هر حیوان پستانداری به هاری وجود دارد از این رو ابتلای حیوانات خانگی به هاری دور از انتظار نیست و باید این حیوانات به طور مستمر مراقبت و واکسینه شوند.

وی تمایل برای نگهداری حیوانات خانگی را نگران کننده دانست و ادامه داد: بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که از طریق بزاق حیوان هار منتقل می‌شود و بیشترین روش انتقال هاری به انسان از طریق گزش است.

خوزستان رتبه پنجم حیوان گزیدگی در کشور است

عصار با بیان اینکه بیشترین حیوان گزیدگی، توسط سگ ثبت شده است، اظهارکرد: خوزستان در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رتبه پنجم حیوان گزیدگی در کشور شد.

وی افزود: یک هزار و ۶۲۲ مورد حیوان گزیدگی در سال گذشته و ۵۲۰ مورد نیز در سه ماه نخست امسال در دزفول ثبت شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: ۳۲ هزار حیوان گزیدگی در کشور سال گذشته در کشور ثبت شد که ۱۸ هزار مورد در خوزستان و یک هزار و ۶۲۲ مورد از آن در دزفول ثبت شده است.

نخستین اقدام پس از گزش، شست و شوی زیاد محل زخم با آب و صابون است

عصار شست و شو با آب و صابون و تمیز کردن زخم را مهمترین اقدام پس از گزش حیوان عنوان کرد و گفت: انتقال فرد مصدوم به بیمارستان و مراکز بهداشتی برای شروع واکسیناسیون و سرم هاری باید به سرعت انجام شود.

وی افزود: بیمارستان بزرگ دزفول به طور شبانه روزی آماده پذیرش، درمان و مهار هاری پس از حیوان گزیدگی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول از تمام صاحبان حیوانات خانگی خواست علاوه بر جلوگیری از ارتباط آن حیوان در محیط و حیوانات بدون صاحب، نسبت به واکسیناسیون حیوان خانگی خود اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، با توجه به تقویت سیستم مراقبت و گزارش‌دهی موارد حیوان گزیدگی و به موازات آن افزایش موارد ‌هاری حیوانی در ۲۰ سال گذشته در کشور، ‌آمار موارد حیوان گزیدگی از ۱۸ هزار و ۳۰۵ مورد (با میزان بروز ۳۵ در صد هزار نفر جمعیت) در سال ۱۳۶۶ به بیش از ۳۶۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ (با میزان بروز ۱۷۷ در صد هزار نفر جمعیت) رسیده است.

بر اساس آخرین وضعیت بروز حیوان گزیدگی در کشور، بیشترین میزان بروز در استان‌های گلستان، اردبیل و تهران (۵۰۳ و ۳۹۸ مورد در صد هزار نفر جمعیت) و پس از آن استان‌های خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری (۳۹۷ و ۲۹۲ مورد در صد هزار نفر جمعیت) بوده است.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=22327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.