0

یک بانوی کارآفرین: مسئولین در حمایت از کارآفرینان کوتاهی نکنند

  • کد خبر : 24842
  • 27 مهر 1403 - 14:52
یک بانوی کارآفرین: مسئولین در حمایت از کارآفرینان کوتاهی نکنند

کارآفرینی از محورهای اصلی و اساسی رشد و توسعه در هر کشور است، به طوری که آن را موتور توسعه اقتصادی می­دانند. تجربه کشورهای دارای رشد بالای درآمد ملی نشان دهنده آن است که مدیران این کشورها به نقش و اهمیت کارآفرینی در پیشرفت و توسعه کشور پی برده‌اند. به گزارش حاشیه خبر به نقل […]

کارآفرینی از محورهای اصلی و اساسی رشد و توسعه در هر کشور است، به طوری که آن را موتور توسعه اقتصادی می­دانند. تجربه کشورهای دارای رشد بالای درآمد ملی نشان دهنده آن است که مدیران این کشورها به نقش و اهمیت کارآفرینی در پیشرفت و توسعه کشور پی برده‌اند.

به گزارش حاشیه خبر به نقل از خبرنگار پایگاه خبری هنر قلم، آنجا که بخش عظیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، لذا کارآفرینی این قشر از جامعه از اهمیت به خصوصی برخوردار است. به گونه‌ای که یکی از شاخص‌های مهم برای ارزیابی و سنجش توسعه و پیشرفت هر کشور میزان مشارکت زنان در تولید است.

بر این مبنا نهادهای حمایتی مختلفی در جامعه ما وجود دارند که برای تقویت کارآفرینی میان زنان نقش آفرین هستند، و البته بانوان بی شماری که تلاش های خود را بدون اندک حمایتی و تنها با اتکا به خودباوری به منصه ظهور رساندند که موضوع مصاحبه امروز که یکی از این بانوان تلاشگر و کارآفرین است. گفت و گوی خبرنگار ما با وی در ذیل می آید:

 

*کریمی: خودتان معرفی کنید و بفرمایید چطور شد که این کار را شروع کردید؟
زلقی: ندا زلقی هستم ۳۶ساله مهندسی پزشکی و همینطور لیسانس صنایع مواد غذایی هستم، من بعداز جدایی وگرفتن حضانت دخترم به فکر ایجاد شغل و درآمد افتادم از آن جایی که چند سال پیش تهران زندگی می کردم و آنجا کلاس و دوره هنر آینه کاری را پیش یکی از بهترین اساتید گذراندم‌ لذا تصمیم گرفتم برای مادرم ظروف آینه کاری و آینه کنسول درست کنم و بعداز یک مدتی خیلی مورد استقبال قرارگرفت و این شد که ادامه دادم و خدا راشکر تو این زمینه موفق شدم.

*کریمی: سرپرست خانوار بودن سخت نبوده برایتان و چگونه با این سختی ها کنار آمدید؟
زلقی: هرچیزی سختی خود را دارد و چه بسا که سرپرست خانواده بودن فوق العاده مسئولیت سنگینی باشد چون باید چندکار را باهم همزمان انجام بدهی، هم تلاش برای بدست آوردن درآمد و هم بزرگ کردن بچه و مسئولیت تربیت و نگهداری و مراقبت از آن مطمئنا سخت وغیرقابل تحمل می شود. چون باعث می شود خود را فراموش کنی و از خوشی های زندگی دور شوی ولی در هر برهه زمانی هر مشکل و چالشی با تلاش و پشتکار و توکل به خدای بزرگ حل و قابل تحمل می شود. برای منم همینطور بوده که از یک جایی به بعد توانستم آرامش را به زندگی بعداز جدایی و تجربه ناموفقی که داشتم ومشکلات مالی که با آنها مواجه بودم برگردانم و رفاه نسبی برای خودم و دخترم بوجود بیارم.

*کریمی: محصول تولیدی شما چه هست؟
زلقی: کارهایی که من تولید می کنم، آینه کاری و آینه کوبی روی ظروف و اجسام چه چوبی و چه سفال و‌ اجرای تابلوهای آینه ای و قرآنی می باشد.

*کریمی: این محصول به کجاها صادر می شود و چه میزان اشتغالزایی ایجاد کردید؟
زلقی: تولیدات من به سراسر ایران ارسال می شوند وتا کنون در حال اقدامات لازم برای ارسال به کشور عمان را در برنامه دارم.

*کریمی: حامیانتان در این راه چه کسانی بودند؟
زلقی: حامیان من در این زمینه خانواده، دوستان و همینطور مسئولین مانند آقای نوروزی رییس صنایع دستی ومیراث فرهنگی شهرستان دزفول، خانم‌ هامنصوری، صفری و منجزی کادر اداری بهزیستی دزفول و اهواز که از ایشان بسیار ممنونم که بهم اعتماد کردند و باعث رو به جلو حرکت کردن و پیشرفت من شدند.

*کریمی: چه انتظاری از مسئولان دارید؟
زلقی: از مسئولین انتظارات که زیاد هست ولی مهم ترین انتظارم حمایت از مشاغل خانگی و صنایع دستی واینکه با دادن تسهیلات و حمایت در به نمایش گذاشتن هنر به من کمک کنند تا بتوانم راه موفق شدن چه در داخل و‌خارج را بتوانم طی کنم.

*کریمی: مشکلات سد راه‌تان چیست؟
زلقی: مشکلات زیادی وجود دارد مثلا من کارگاه مناسب برای آموزش به هنرجوها و تولید انبوه در دسترس ندارم. واینکه تسهیلات لازم برا خرید ابزار و لازم و متریال کارم در اختیارم قرار نمی دهند و برای دریافت مجوز و حمایت از من واقعا مسئولین کوتاهی می کنند.

*کریمی: تلخ ترین و شیرین ترین خاطره ای که تا امروز به این جایگاه رسیدید، چه بوده؟
زلقی: تلخ ترین خاطره برمی گردد به ۶ سال پیش که تازه جدا شده بودم وشروع کرده بودم به کار و تولید ظرف های سفالی آینه کاری برای فروش واقعا تحت فشار بودم‌ و بعضی وقتا نمونه کارامو بغل میکردم و گریه میکردم، خاطره شیرین زیاد داشتم مثل دعوت شدن به نمایشگاه های مختلف چه در شهرستان و‌چه بین المللی پراز تجربه های شیرین پیداکردن دوستان جدید و انرژی مثبتی که عموم مردم بهم می دادند واز کارم تعریف می کردند.

*کریمی: تاثیر کارآفرینی در حضور پر رنگ زنان در جامعه؟
زلقی: بعضی مشکلات مثل نداشتن خودباوری و بعضی دیدگاه های سنتی در مناطق و شهرستان های کوچک از این ظرفیت مهم در مسیر توسعه و رونق اقتصادی و کارآفرینی بهره مطلوب گرفته نشده است.

بانوان با وجود استعدادهای بسیار، فرصت های شغلی کمتری در اختیار دارند لذا می توانند با درخشش در زمینه کارآفرینی و خود اشتغالی نقش مهمی در سلامت جامعه و خودکفایی داشته باشند و بانوان زیادی را هم از نظر شغلی و هم مالی پوشش بدهند.

*کریمی: حمایت های دولت در تقویت کارآفرینی چه تاثیری دارد؟
زلقی: مطمئنا تاثیر مستقیم داشته و دارد چون کارآفرینی واقعا نیاز به حمایت و ایجاد فرصت وبهره بردن از تسهیلاتی که دولت در اختیار کارآفرین قرار می دهد می تواند رشد کند و شکوفا شود.

خانم زلقی نمونه ای از بانوانی هست که با اتکا به توانایی خود و حمایت خانواده و مسئولان توانست مشکلات را بخوبی پشت سر بگذارد به امید روزی که تمام بانوان سرپرست خانواده ای که توانایی اشتغالزایی را دارند مورد توجه مسئولان قرار گیرند.

#جشنواره_رسانه_ای_حریم_رسالت #رویداد_رسانه_ای_طنین
#طنین_خوزستان
#شهید_احمد_غدیریان

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=24842

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.