در نخستین گام تعویض هوز، به منظور رعایت الزامات HSE و جلوگیری از بروز آلودگی زیستمحیطی، عملیات تزریق آب در رشته شیلنگهای بیرونی SBM جهت تخیله نفت موجود در آن انجام شد.
در ادامه، عملیات بازیابی و شناورسازی به مدت حدود هفت روز توسط واحد تعمیرات زیر آب، با بهرهگیری از تجهیزات تخصصی و به صورت مرحلهای اجرا شد. وزن بالای تجهیز، محدودیتهای محیطی، وضعیت بستر، کمبود نفرات غواص و دیگر عوامل، عملیات را در ردیف فعالیتهای سنگین و پر خطر قرار داد.
پس از شناورسازی کامل، مجموعه رشته شلنگ بیرونی به لنگرگاه لاوان منتقل و بر روی شناور موجود در منطقه مستقر شد. در این مرحله تعویض بخش آسیبدیده، بازسازی اتصالات و تعمیر شیر پروانهای (BUTTERFLAY VALVE) انجام شد. پس از انجام آزمونهای عملکردی، تست فشار و کنترل نهایی اتصالات، رشته شیلنگها به پایانه SBM بازگشت و با رعایت الزامات ایمنی و عملیاتی نصب و دوباره در مدار بهرهبرداری قرار گرفت.
این عملیات گسترده و حساس با همراهی و هماهنگی مستمر واحدهای تعمیرات، عملیات دریایی،HSE ، بهرهبرداری و تدارکات و امور کالا انجام شد. پشتیبانی فنی و عملیاتی همه این واحدها، نقش بسزا و تعیینکنندهای در موفقیت عملیات ایفا کرد و نشاندهنده سطح بالای تعهد، هماهنگی و توانمندی نیروهای عملیاتی در شرایط دشوار و پیچیده دریایی است.
گفتنی است، کلیه مراحل عملیات با رعایت کامل استانداردهای ایمنی غواصی، الزامات HSE و دستورالعملهای مصوب ایمنی غواصی (DIVING SAFETY) اجرا و بدون حادثه به پایان رسید.

























