تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024
6

چهاردهمین یادمان قیصر امین‌پور برگزار شد

  • کد خبر : 4259
  • 09 آبان 1400 - 10:24
چهاردهمین یادمان قیصر امین‌پور برگزار شد
آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره ملی شعر «در کوچه آفتاب» یادمان شاعر برجسته و معاصر کشور دکتر قیصر امین‌پور شنبه (هشتم آبان‌ ۱۴۰۰) در شهرستان گتوند برگزار شد.

محمدجوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره دکتر قیصر امین‌پور با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان گتوند در شعر گفت: با توجه به شناختی که از شاعران شهرستان گتوند دارم، این منطقه می‌تواند قیصرهای دیگری داشته باشد.

به نقل از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، وی به جایگاه شعر در حوزه مبانی دینی اشاره کرد و افزود: شعر در ادبیات دینی و در حوزه مبانی دینی فراتر از حتی مبانی اسلامی است و جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: شعر در اسلام و به ویژه مذهب تشیع جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد به علت اینکه ائمه اطهار (ع) سراینده شعر بودند و از امیر المومنین (ع)، فاطمه زهرا (س) و دیگر ائمه اطهار (ع) اشعار زیادی وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به جایگاه شعر در انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: شعر جایگاه ویژه‌ای در انقلاب اسلامی دارد و حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اهل هنر، شعر و فرهنگ و هنر هستند.

وی با بیان اینکه شعر، شاعری، ادبیات و شعر شیعی از برکات انقلاب اسلامی هستند افزود: شعر در هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن بسیار شکل گرفت و امروز به شاعران با حکمت و با اندیشه در اثبات بیش از پیش انقلاب نیاز داریم.

جوروند بیان کرد: در همه شهرهای استان خوزستان در حال حاضر جشنواره، همایش، کنگره و یا نشست شعرخوانی وجود دارد که اتفاق خوبی است ضمن اینکه در کنار دیگر هنرهای دینی و مذهبی شعر به جایگاه های ویژه تری اختصاص خواهد داشت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به جایگاه و شخصیت دکتر قیصر امین‌پور اشاره کرد و افزود: قیصر شاعری بود که مورد ستایش مقام معظم رهبری قرار گرفت. این شاعر پرآوازه از برکات شهرستان گتوند است که در دامن این شهرستان رشد کرد و افتخاری برای منطقه شد.

همچنین حمید بهداروندی  دبیر چهاردهمین جشنواره ملی شعر در کوچه آفتاب، اظهار کرد: فراخوان شرکت در جشنواره ملی شعر در کوچه آفتاب مرداد ماه امسال منتشر و اعلام شد که بیش از ۱۰۰ اثر از حدود ۷۰ شاعر از استان‌های مختلف کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

وی افزود: از استان‌های خراسان رضوی، گیلان، تهران، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، همدان، کرمانشاه، زنجان، قم و اصفهان در این جشنواره شرکت کردند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گتوند بیان کرد: آثار توسط انجمن شعر دکتر قیصر امین‌پور شهرستان گتوند بررسی و انتخاب شدند و از آثار و شعرای برگزیده در اختتامیه جشنواره تجلیل شد.

وی اضافه کرد: این جشنواره ملی هر ساله همزمان با سالگرد درگذشت قیصر شعر ایران در گتوند با حضور شعرای استانی و کشوری و مسئولان شهرستانی و استانی برگزار می‌شود.

همچنین حسین اسدی‌پور فرماندار شهرستان گتوند نیز ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا اظهار کرد: نوجوانان و جوانان گتوندی قیصر را به عنوان الگوی شعر، ادبیات، اخلاق و استقامت برای خودشان انتخاب کردند و از برکت وجود قیصر انجمن‌های شعر در گتوند به‌وجود آمده که بسیار فعال هستند.

وی افزود: قیصر یک چهره ماندگار ملی و بین‌المللی است و جهت شناساندن ایشان به نسل‌های آینده نیاز به زیرساخت‌ها برای شهرستان و حتی استان دارد.

وی تصریح کرد: ما علاقه‌مند بودیم این برنامه را در کنار آرامگاه دکتر قیصرامین‌پور برگزار کنیم اما به دلیل شرایط جوی این امکان فراهم نبود.

اسدی پور از مسئولان استانی و کشوری درخواست کرد در زمینه ایجاد فرهنگ‌سرای قیصر امین‌پور در کنار آرامگاه این شخصیت برجسته همکاری کنند. ما در تلاش هستیم که این اتفاق مهم به وقوع بپیوندد و شهرداری گتوند برای این کار زمینی نیز اختصاص داده است.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل اسدپور امام جمعه شهرستان گتوند نیز در این جشنواره گفت: قیصر امین‌پور در بعدهای مختلف از جمله خداشناسی، عرصه شناخت انبیاء الهی و اوصیا آسمانی، عرصه اجتماعی و جنگ و رزم اشعاری سرود که این چند بعدی بودن شخصیت قیصر، نشان از برجستگی شعر و شاعری این مرحوم عزیز را دارد.

وی افزود: تاریخ شعر و شاعری به بلندای تاریخ انبیای آسمانی است، وقتی ‌که در عرصه‌های سخت و شرایط بسیار حساس زندگی‌نامه انبیا را دنبال می‌کنیم، می‌بینیم که شرایط سخت خودشان را با زبان شعر بیان کردند و اولین پیامبر الهی ‌که در زندگی‌اش شعر سرود، حضرت آدم (ع) بود.

حجت الاسلام و المسلمین اسدپور تصریح کرد: آنهایی که در عرصه تاریخ اسلامی از رزم و حرکات جهادی شعر می‌گویند، این افراد و این اشخاص، بارقه‌ای از الهامات الهی را در وجود خود جذب کردند.

با اعلام اداره کل ارشاد خوزستان، در این جشنواره از ۱۳ اثر برگزیده تجلیل شد و شعرای برگزیده در اختتامیه این جشنواره اشعار خود را خوانش کردند. برپایی نمایشگاه خوشنویسی «درمسیرباد» از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=4259

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.