3

مرمت بافت تاریخی روستای بُنه‌وار شهرستان لالی آغاز شد

  • کد خبر : 5333
  • 07 دی 1400 - 9:38
مرمت بافت تاریخی روستای بُنه‌وار شهرستان لالی آغاز شد
رییس اداره‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لالی از آغاز عملیات مرمت و بازسازی بافت تاریخی روستای بنه وار این شهرستان خبر داد.

اردشیر کوهزاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارما بیان کرد:گام نخست عملیات مرمت بناهای ارزشمند تاریخی روستای بنه‌وار با مشارکت اهالی روستا و مالکان خصوصی بناهای تاریخی، با تخصیص ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی آغاز شد.

وی افزود: وضعیت موجود بناهای تاریخی  این روستا اضطراری است و در راستای حفاظت و صیانت از بافت با ارزش تاریخی و فرهنگی این روستا با مشارکت اهالی، در حال احیا و بازسازی تمام بناها هستیم.

وی ادامه داد: مصالح مورد نیاز برای مرمت بناهای تاریخی این روستا خریداری شده و در اختیار مالکان قرار گرفته تا با استفاده از مصالح بومی و با توجه به نوع معماری و کاربردی که از قبل داشتند بازسازی و احیا صورت گیرد.

رییس اداره میراث‌ فرهنگی٬ گردشگری و صنایع‌دستی لالی بیان کرد:در سال‌های گذشته، علاوه بر ثبت تک‌ بناهای باارزش این روستا در فهرست آثار ملی، مطالعات جامع مرمت و ساماندهی روستا از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان به انجام رسید و در سه مرحله تعدادی از بناهای در معرض خطر واقع در بافت روستایی رفع خطر شدند.
کوهزاد گفت:پارسال نیز تهیه پرونده ثبت بافت تاریخی این روستا در دستور کار قرار گرفت که پس از طرح آن در شورای ملی ثبت آثار، با اکثریت آرا، بافت با ارزش روستای بنه‌وار و کتیبه سنگی جهانگیرخان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی ادامه داد: برای گام‌های بعدی مرمت بافت این روستا، اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده که به زودی تخصیص داده خواهد شد. انتظار است مالکان در راستای حفاظت، مرمت و احیای تک‌بناهای واقع در بافت روستایی بنه‌وار با هدف اشتغالزایی، از تسهیلات بدون عوض و کم‌بهره اعتبارات ملی استفاده کنند.

وی افزود: تعدادی از مالکان بناهای تاریخی این روستا داوطلبانه درخواست مرمت و بازسازی این بناها را داشتند که با نظارت میراث فرهنگی انجام خواهد شد و تعدادی از آنها به اقامتگاه بومگردی و رستوران تبدیل خواهند شد.

روستای تاریخی بنه‌وار در ۳۲ کیلومتری شرق مرکز شهرستان لالی قرار دارد. قدمت روستای بنه‌وار به سده‌های میانی دوره اسلامی، دوره تیموری و صفوی برمی‌گردد که به اتابکان لر بزرگ یا همان بختیاری‌ها تعلق داشت. این روستا از شرق به دامنه‌ی کوه”گریوه” و از شمال به بستر رودخانه “تلک” و از جنوب به دره‌ “سور” محدود می‌شود. سنگرهای دژبانی، بقایای ۲ مسجد، حمام، ساختمانی با ۱۸ در، آسیاب‌های آبی، زندان زیرزمینی، شوادان، میدان چوگان در بقایای این روستای تاریخی به چشم می‌خورد. عمارت تاریخی بنه‌وار معروف به کاخ اژدر هم در روستای بنه‌وار واقع شده که مربوط به خوانین بختیاری است و در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
شهرستان لالی در شمال خوزستان واقع است و مرکز آن در ۱۷۰ کیلومتر اهواز واقع است.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=5333

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.