تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 2 ذو القعدة 1445 Thursday, 9 May , 2024
5

ارتش روسیه بزرگترین هواپیمای ترابری جهان را در اوکراین منهدم کرد

  • کد خبر : 6540
  • 09 اسفند 1400 - 9:36
ارتش روسیه بزرگترین هواپیمای ترابری جهان را در اوکراین منهدم کرد
دولت اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که نظامیان روسیه بزرگترین هواپیمای ترابری جهان به نام «مریا» (به اوکراینی: رویا)، را در نزدیکی فرودگاه کی‌یف منهدم کرده‌اند.

در پی هدف قرار گرفتن این هواپیما، دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین با انتشار توئیتی نوشت: «شاید روسیه بتواند هواپیمای مریا را منهدم کند، اما هرگز نمی‌تواند رویای یک اوکراین قوی، آزاد و اروپایی دموکراتیک را نابود کند».

همزمان صفحه توئیتری دولت اوکراین با انتشار تصویری از هواپیمای ترابری مریا نوشت: «بله، اشغالگران روسی بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان را نزدیک فرودگاه کی‌یف منهدم کردند. ما آن را دوباره خواهیم ساخت و رویای اوکراینی آزاد، قوی و کشوری اروپایی و دموکراتیک را نیز به‌طور کامل محقق خواهیم کرد».‎

An-۲۲۵ برای اولین بار در ۲۱ دسامبر سال ۱۹۸۸ به پرواز در آمد. دو هواپیما از این مدل ساخته شده بود و امروز تنها یکی از آنها با شماره ۸۲۰۶۰ UR به منظور حمل بارهای سنگین با وزن حداکثر ۲۵۰ تن، مورد استفاده قرار می گیرد. ساخت یک An-۲۲۵ نیز در اواخر دهه هشتاد درادامه پروژه فضایی کشور روسیه، آغاز شد اما با سقوط شوروی سابق در سال ۱۹۹۰، نیمه تمام رها شد و بعدها از موتورهای آن در هواپیماهای An-۱۲۴ استفاده شد.

این هواپیما بزرگترین و پرقدرت ترین هواپیمای جهان است که در ابتدا جهت حمل و نقل شاتل بوران  ساخته شد. این هواپیما در اصل مدل بزرگتری از هواپیمای موفق An-۱۲۴ Ruslan است، Mriya در زبان اوکراینی به معنای “رویا” است.
An-۲۲۵ با حداکثر وزن ناخالص ۶۴۰ تن، در حال حاضر سنگین ترین هواپیمای جهان است.
An-۲۲۵ بزرگترین هواپیما در جهان به شمار می رود که پروازهای موفقیت آمیز متعددی داشته است. این هواپیما حتی از Airbus A۳۸۰ و نیز همتای خود C-۵ Galaxy که به منظور حمل هواپیماهای جنگی ساخته شده بود، بزرگتر است.

آنتونف ۲۲۵ که ۱۷ خدمه پروازی دارد دارای ۶ موتور قدرتمند ساخت شرکت آنتونف اوکراین است این موتورها می‌توانند معادل ۱٫۵ میلیون نیوتن (۱۲۵۰۰۰ کیلوگرم) نیروی رانش ایجاد کنند آنتونف ۲۲۵ قابلیت حمل ۱۵۰۰ نفر نیرو را دارا می‌باشد که این در نوع خود بی نظیر می‌باشد. مخازن سوخت این هواپیما قابلیت سوختگیری به میزان ۲۸۰ تن را دارا می‌باشد و در حالت عادی در هر ساعت ۱۸ تن سوخت مصرف می‌کند و با بار قابلیت پرواز به میزان ۱۲ ساعت را دارا می‌باشد  در خصوص وزن آن همین نکته کافیست که آنتونف ۲۲۵ وزنی معادل ۸ فروند بوینگ ۷۳۷ دارد. طول این هواپیمای غول پیکر ۸۴ متر می‌باشد که با این طول می‌تواند بدنه یک بوینگ ۷۳۷ را در خود جای دهد.

قابلیت دیگر این هواپیما حمل بار بصورت خارجی می‌باشد یعنی می‌توان با قراردادن قسمتی در روی بدنه هواپیما بارهای حجیم را نیز حمل نمود همانطور که در سال ۱۹۸۹ شاتل روسی بوران را حمل نمود. از بارگیری‌های مهم این هواپیما بعد از بازسازی می‌توان به بارگیری یک واگن قطار همراه با ریل به وزن ۱۰۹ تن، بارگیری ژنراتور و مولدهای برق و حمل ماشینها و وسایل و خدمه یک شرکت اتومیبل رانی را برای شرکت در مسابقات نام برد. در پایان قابل ذکر است این هواپیما قابلیت حمل بار تا ۲۵۰ تن را دارا می‌باشد.

هواپیمای آنتونوف 225

مشخصات هواپیما آنتونوف ۲۲۵ (An-۲۲۵

خدمه :۶ نفر
ـ گنجایش : ۷۰ مسافر
ـ ظرفیت ترابری : ۲۵۰,۰۰۰ کیلوگرم
ـ ابعاد در هواپیما : ۴۴۰ x ۶۴۰ سانتی متر
ـ طول : ۸۴ متر
ـ پهنای بال ها : ۸۸ متر و ۴۰ سانتی متر
ـ ارتفاع : ۱۸.۱ متر
ـ مساحت بال ها : ۹۰۵ متر مربع
ـ وزن خالص : ۰۰۰ ۱۷۵ کیلوگرم
ـ حداکثر وزن هواپیما به همراه بار : ۰۰۰ ۶۴۰ کیلوگرم
ـ نیروی محرکه : ۶ موتور D-۱۸ turbofans هر یک به قدرت ۲۲۹ kN
ـ مسافت Takeoff : در سنگین ترین حالت ۳,۵۰۰ متر
▪ سرعت
ـ حداکثر سرعت : ۸۵۰ کیلومتر بر ساعت
ـ سرعت عادی : ۷۵۰ کیلومتر بر ساعت
▪ محدوده پرواز
ـ با حداکثر سوخت : ۱۴,۰۰۰ کیلومتر
ـ با حداکثر وزن : ۴,۰۰۰ کیلومتر
ـ سقف پرواز : ۱۰,۰۰۰ متر
ـ فشار روی بالها : ۶۶۲.۹ کیلوگرم بر متر مربع

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=6540

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.