تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
5

هوای حیات‌وحش را در سرما و یخبندان داشته باشیم

  • کد خبر : 13653
  • 07 دی 1401 - 23:44
هوای حیات‌وحش را در سرما و یخبندان داشته باشیم
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: معمولا حیات وحش در روزهای برفی و یخبندان برای یافتن غذا به مناطق مسکونی نزدیک می‌شوند؛ در این روزها باید مراقب آنها باشیم و تا حد امکان از دادن غذای دستی به آنها خودداری کنیم.

به گزارش حاشیه خبر به نقل از ایرنا،وقتی برف می بارد و تمام کوه و دشت سفیدپوش می‌شود، منظره زیبا و خیره‌کننده‌ای از زمستان را به تصویر می‌کشد، بچه‌ها با شادی بسیار برای دویدن در برف و درست کردن آدم برفی لحظه شماری می‌کنند از سوی دیگر بزرگترها از اینکه خداوند نعمتش را از بندگانش دریغ نکرده و دوباره منابع آبی را که ما انسان‌ها بی پروا خالی کرده‌ایم را پر کرده، احساس خوشحالی می‌کنند؛ اما در این میان، مخلوقاتی هستند که با بارش برف و برودت هوا دچار مشکل می‌شوند و باید در این روزها مراقب آنها باشیم.

حتما در سال‌های اخیر زیاد دیده یا شنیده‌اید که با بارش برف، حیات وحش به مناطق مسکونی اطراف زیستگاهشان نزدیک می‌شوند، در این شرایط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حیات وحش همواره از مردم درخواست می‌کند که مراقبت حیات وحش باشند و تا حد امکان دستی به آنها غذا ندهند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: ادارات کل محیط زیست در همه استان‌ها برای روزهای برفی تجهیز شدند همچنین نقاطی را که ممکن است حیات وحش در زمان برف و یخبندان از زیستگاه خود پایین بیایند را شناسایی می‌کنند و اگر نیاز باشد علوفه دستی در آن مسیرها قرار داده می‌شود. گاهی اوقات هم برای پرندگان در مناطقی که برف همه زمین را پوشانده، دانه پاشیده می‌شود.

غلامرضا ابدالی تاکید کرد: در روزهای برفی و یخبندان به علت کم شدن غذا، حیات وحش بیشتر به سمت مناطق مسکونی می آیند؛ بنابراین از مردم درخواست می‌کنیم به آنها آزار و آسیب نرسانند و تا حد امکان غذای دستی به آنها ندهند اگر هم می‌خواهند کمکی کنند با هماهنگی محیط زیست و محیط‌بانان باشد؛ آنها راهنمایی می‌کنند که چه کار کنند؛ در واقع در این روزها مردم باید هوای حیات وحش را داشته باشند تا روزهای برفی و یخبندان سپری شود.

وی افزود: زمانی که روزهای برفی حیات وحش از زیستگاه خود پایین و به سمت مناطق مسکونی می‌آیند، عده‌ای از سر دلسوزی در مسیر تردد آنها غذای زیادی می‌ریزند؛ این کار درستی نیست چون حیات وحش عادت می‌کند و به گمانش همیشه در این منطقه غذا وجود دارد؛ از این رو زمانی که هوا مناسب شد هم از سر عادت و برای دست یافتن به غذا دوباره به اطراف مناطق مسکونی می‌آیند که این موضوع برای امنیت آنها اصلا خوب نیست.

ابدالی اظهار داشت: بنابراین بهتر است مردم قبل از اینکه بخواهند کاری انجام دهند با محیط‌بانان و ادارات محیط زیست استان‌ها هماهنگ باشند و اگر هم قرار است کمکی شود و یا در این راستا پویشی شکل گیرد، حتما سازمان محیط زیست و ادارات استانی مردم را مطلع می‌کنند و راه‌های اصولی اجرا را به آنها می‌گویند تا هم حیات وحش و هم مردم آسیب نبینند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در روزهای برفی معمولا گونه‌های مختلفی از جمله کل، بز، قوچ، میش و حتی گوشتخوارانی مانند روباه، گرگ و شغال به مناطق مسکونی نزدیک می‌شوند؛ وحشی بودن خوی طبیعی حیات وحش است پس مراقب خود و آنها باشیم.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=13653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.