3

چرا سیلاب سال ۹۸ خوزستان، یک سیل مصنوعی بود؟

  • کد خبر : 15581
  • 24 اسفند 1401 - 21:07
چرا سیلاب سال ۹۸ خوزستان، یک سیل مصنوعی بود؟
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: سیلاب سال ۹۸ خوزستان، یک سیلاب مصنوعی بود؛ همانطور که خشکسالی آن مصنوعی بود و این مساله به دلیل بالا آمدن کف رودخانه‌ها بود.

به گزارش حاشیه خبر به نقل از ایسنا، دکتر علی‌محمد آخوندعلی در جمع خبرنگاران با اشاره به سیل سال ۹۸ استان خوزستان، اظهار کرد: در آن زمان برخی از جمله وزیر نیرو عنوان کردند که دوره ترسالی آغاز شده است در حالی که همان موقع گفتم چنین چیزی وجود ندارد و دوره ترسالی و خشکسالی پدیده‌های تصادفی هستند که ممکن است اتفاق بیفتند یا نیفتند.

وی افزود: اگر چه انتقال آب مشکلاتی را برای جلگه خوزستان ایجاد کرده و از ۱۵-۲۰ سال قبل تاکنون جزو منتقدان دولت در این زمینه بوده‌ام اما دیگر این اتفاق افتاده و سرشاخه قطع شده است بنابراین باید با همین شرایط فعلی، استان خوزستان مدیریت شود.

آخوندعلی گفت: بیش از ۹۰ درصد منابع آبی که وارد جلگه خوزستان می‌شود صرف کشاورزی می‌شود بنابراین مشکل، تنها قصه انتقال آب نیست.

استاد گروه هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: باید توجه شود که ده‌ها بند و سد روی رودخانه کرخه احداث شده است و ده‌ها سد و بند نیز بر روی رودخانه‌های کارون و دز ایجاد شده است.

وی بیان کرد: تا قبل از ۵۰ – ۶۰ سال پیش، آبخیزداری برای جلوگیری از فرسایش بندی ایجاد می‌کرد اما اکنون بند آبخیزداری بند بهره‌برداری از آب شده است. توسعه کشاورزی در بلندی‌ها رسوب تولید می‌کند و گل و لای زیادی که در کارون مشاهده می‌شود به دلیل توسعه بیش از حد کشاورزی در مناطق بلند، سراسر کشور و روی دامنه‌ها است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: سیلاب سال ۹۸ خوزستان، یک سیلاب مصنوعی بود؛ همانطور که خشکسالی آن مصنوعی بود و این مساله به دلیل بالا آمدن کف رودخانه‌ها بود که از سال ۸۲ – ۸۳ این موضوع را گفتم. به دلیل بالا آمدن کف رودخانه‌ها سیلاب با دوره برگشت دو تا سه ساله عبور داده نمی‌شود، حالا که بند و سد زده‌اند مازاد آن پایین آمد؛ در سیلاب خوزستان کل جریانی که از اهواز عبور کرد سه هزار و ۲۰۰ مترمکعب بوده است در حالی که این رقم در اهواز در دوره برگشت یک و نیم سال هم نمی‌شود چه برسد به ۱۰ یا ۱۰۰ سال.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه رودخانه کارون پر از رسوبات و آب کم پهن شده است، آب همه جا را گرفت و خود را این گونه مانند سیلاب نشان داد؛ سه هزار و ۲۰۰ مترمکعب مرز جاری شدن آب در خیابان‌های شهر اهواز بوده است در حالی که این میزان باید دوره بازگشت پنج ساله را به راحتی عبور دهد.

آخوندعلی بیان کرد: با توجه به این همه مشکل و معضل، راه‌هایی رفتیم که به راحتی قابل بازگشت نیستند اما باید نحوه بهره‌برداری از آب در کشاورزی اصلاح شود.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=15581

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.