تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
4

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان: ظرفیت تالاب هورالعظیم برای گسترش فعالیت‌های شرکت‌های نفت و گاز مشخص شود

  • کد خبر : 18156
  • 06 شهریور 1402 - 20:24
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان: ظرفیت تالاب هورالعظیم برای گسترش فعالیت‌های شرکت‌های نفت و گاز مشخص شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص توسعه میدان نفتی سهراب در تالاب هورالعظیم گفت: شرکت مهندسی توسعه نفت باید بررسی اجمالی انجام دهد و ظرفیت تالاب برای گسترش فعالیت‌های نفت و گاز را مشخص کند تا فعالیت‌های بعدی را انجام دهند اما تا آن زمان باید دست نگهدارند.

به گزارش حاشیه خبر به نقل از ایسنا،داوود میرشکار در نشست خبری که امروز (۶ شهریورماه) به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در خصوص توسعه میدان نفتی سهراب در تالاب هورالعظیم افزود: میدان نفتی سهراب دو چاه در تالاب هورالعظیم دارد که از قبل ایجاد شده‌اند و شرکت مهندسی توسعه نفت اتفاقی رقم نزده است و عنوان می‌کند همه ملاحظات زیست محیطی را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: این شرکت در گذشته تقاضای ایجاد ۳۴ پد (سکوی نفتی) را داشته که اکنون این تعداد را به ۱۸ پد کاهش داده و مقرر شده است که از فناوری‌های جدید برای ایجاد چاه استفاده کنند و اقدامات زیست محیطی را به درستی انجام دهند.

وی اظهار کرد: در دو سال اخیر ۵ هزار و ۳۵ مورد پایش از ۸۷۶ صنعت آلاینده در استان خوزستان انجام و یک هزار و ۴۳۹ نمونه‌برداری نیز انجام شده است. ۱۴ هزار و ۶۴۵ آنالیز نیز روی نمونه‌ها انجام شده که منجر به صدور یک هزار و ۷ مورد اخطاریه شده است.

وی با اشاره به انجام ۸ هزار و ۳۸۴ مورد پایش وضعیت پسماند در خوزستان افزود: یک هزار و ۴۱۴ مورد استعلام وارده در بحث ضوابط استقرار واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی نیز بررسی و با احداث و بهره‌برداری یک هزار و ۱۲۷ مورد از این تعداد موافقت شده است.

میرشکار با اشاره به وضعیت اجرای قانون حفاظت از خاک گفت: در دو سال اخیر ۳۱۵ مورد پایش خاک‌های آلوده، شناسایی مواد آلاینده خاک و اشخاص آلوده‌کننده، ۷۶۵ مورد اخطاریه و اقدامات قضایی در زمینه آلودگی خاک، شناسایی ۳۱ حادثه منجر به آلودگی خاک، ۱۶۵ مورد محاسبه و ابلاغ جریمه ناشی از آلودگی خاک، ۱۳۵ گزارش نظارتی و مدیریتی در زمینه خاک و دو مورد دریافت جرایم مرتبط با آلودگی خاک به میزان بیش از ۵ میلیارد ریال انجام شده است.

وی افزود: بررسی ۲۸ طرح و پروژه مشمول مطالعات ارزیابی آثار زیست محیطی و تصمیم‌گیری در استان خوزستان، صدور مجوز مشروط محیط زیست برای ۳۱ طرح و پروژه مشمول مطالعات ارزیابی آثار زیست محیطی، بررسی ۳۳ طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ماده ۲۳ و موافقت با ۲۶ عنوان از آن‌ها، نظارت و بازرسی پروژه‌های دارای مجوز ارزیابی آثار محیط زیستی برخی دیگر از اقدامات در این راستا هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت محیط زیست طبیعی استان بیان کرد: خوزستان دغدغه‌های بیشمار زیست محیطی دارد و فعالیت یک ارگان با تعداد محدود همکار و تعداد بسیار زیاد عرصه‌های غنی، منافات دارد.

وی گفت: ۱۳.۸ درصد از سطح استان خوزستان با مساحتی بالغ بر ۸۸۸ هزار و ۴۶۶ هکتار جزو مناطق تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان است که شامل منطقه حفاظت شده، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، اثر طبیعی ملی و شکار ممنوع است.

میرشکار با اشاره به تاکید رئیس جمهور در خصوص تدوین سند گردشگری تالاب شادگان گفت: تدوین سند “طرح اجرایی گردشگری پایدار تالاب شادگان” به دستور رئیس جمهور در سفر به استان خوزستان انجام شد و به دست رئیس جمهور رسید که باید پس از تامین اعتبار کار اجرایی آن آغاز شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: عملیات احیاء، آبگیری و ساماندهی ۳۱۵ هکتار از مناطق خشک شرق مخزن شماره چهار تالاب هورالعظیم از طریق شیب‌بندی و حفر کانال، احداث سازه کنترل آب جهت احیای تالاب‌های شادگان و شیمبار، زنده‌گیری و انتقال  ۲۲راس گوزن زرد از سایت ایلام به سایت‌های تکثیر دز و کرخه برای احیای گونه در زیستگاه طبیعی، نصب و ساخت ۵۰ عدد تابلوهای بتنی با شعار زیست محیطی و اطلاعات مناطق در مناطق تحت مدیریت، کنترل آتش‌سوزی‌ها در مناطق تحت مدیریت به مساحت ۲ هزار و ۹۸۸ هکتار، نصب دروازه فولادی و تابلوهای بتونی و اعمال مدیریت در حفاظت فیزیکی از غار سرجوشر تشان بهبهان با سه گونه جانوری در خطر انقراض جهانی و آندمیک ایران، جمع‌آوری و ساماندهی نمونه‌های بیولوژیک و اخذ ۷۶ نمونه بافت از بافت پوست و ماهیچه، سرگین، خون و پلاسما از حیات وحش مناطق استان خوزستان در حوزه محیط زیست طبیعی انجام شده است.

وی افزود: همچنین پایش مشارکتی کیفیت آب تالاب شادگان و بارگذاری اطلاعات در سامانه آنلاین پایش تالاب‌های کشور، پایش و واکسیناسیون دام‌های اطراف مناطق تحت مدیریت و کنترل بیماری‌ها مانند PPR و همچنین تیمار و درمان حیات وحش مصدوم و رهاسازی پس از درمان در بیش از ۵۰ مورد، پیگیری و اجرای برنامه عمل حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض استان خوزستان شامل گوزن زرد ایرانی، پلنگ، خرس، غاز پیشانی سفید کوچک، سمندر و لاکپشت فراتی، جلوگیری از  ۳۲ مورد تخریب و تصرف اراضی در مناطق حفاظت شده استان و گشت و کنترل مستمر در مناطق و جلوگیری از هر گونه خاک‌برداری و تهیه و توزیع علوفه برای حیات وحش به میزان حدود ۸۰ تن برای مناطق در معرض تنش خشکسالی از دیگر فعالیت‌ها در این راستا بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اجرای برنامه سرشماری وحوش استان خوزستان و پرندگان آبزی و کنار آبزی در بهمن‌ماه و سرشماری و تعیین روش‌های برآورد جمعیت سمندر کوهستانی لرستان و هوبره در استان، مطالعه و بررسی محل‌های تخمگذاری لاکپشت فراتی در تالاب هورالعظیم، اجرای پروژه فنس‌کشی سایت گوزن زرد در پارک ملی کرخه و پیمایش ۱۰ غار و تدوین شناسنامه و رده‌بندی حفاظتی آن‌هانیز انجام شده است.

میرشکار در خصوص عملکرد یگان حفاظت محیط زیست استان در دو سال گذشته بیان کرد: در این مدت ۳۰۳ سلاح مجاز، ۷۴ سلاح غیر مجاز و همچنین ۲ هزار و ۳۸ قطعه ادوات غیر مجاز شکار در استان خوزستان کشف و برای یک هزار و ۶۶۴ متخلف، یک هزار و ۵۶۶ پرونده قضایی تشکیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به عملکرد حوزه دریایی و تالاب‌ها در سال گذشته گفت: وصول جریمه بیش از ۵۰ میلیارد ریالی ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست توسط دستگاه‌ها و افراد حقیقی و حقوقی در حوزه فعالیت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها در این خصوص انجام شده است.

وی افزود: همچنین پایش‌ها و پیمایش‌های سواحل و جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر دریا و تالاب در ۵۷۶ کیلومتر، ایجاد، بازسازی و احیای زیستگاه‌های دریایی در مساحتی بالغ بر ۱۲۰۰ هکتار، پایش ۱۲ مورد تاسیسات، بنادر تجاری و بنادر شیلاتی و ۳۱۴ مورد پایش منابع آلاینده و صنایع شامل پساب و پسماند مستقر در نوار ساحلی استان خوزستان انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به عملکرد اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی گفت: راه‌اندازی دیپلم محیط‌بانی برای اولین بار به صورت پایلوت در سطح کشور در هنرستان کشاورزی شهید باهنر شوشتر برای ۱۸ نفر، ایجاد ۸۰ خانه محیط زیستی آماده افتتاح در سطح استان، همکاری در اجرای ۲۵ طرح آموزشی و اجرای طرح ظرفیت‌سازی و آموزش جوامع محلی حاشیه بیشه‌زارهای دز در استان خوزستان برای احیاء و حفاظت مشارکتی گوزن زرد برخی از کارها در این حوزه هستند.

میرشکار در خصوص عملکرد روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در یک سال گذشته نیز بیان کرد: انتشار و اطلاع‌رسانی بیش از یک هزار و ۲۰۰ گزارش خبری محیط زیستی در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی اداره‌کل، ساخت مستندهای محیط زیستی و برنامه‌های آموزشی با بیش از ۹۰۰ دقیقه برنامه تلویزیونی، تهیه برنامه‌های محیط زیستی و برنامه‌های آموزشی در بیش از ۵۴۰ دقیقه برنامه رادیویی و همکاری در تهیه بیش از ۶ مستند تلویزیونی با شبکه‌های مختلف صدا و سیمای ملی برخی از اقدامات در این حوزه هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص مرگ و میر اخیر ماهیان دریاچه نمک در ماهشهر نیز گفت: سال گذشته نیز این اتفاق رخ داد و پس از این اتفاق نشست‌های تخصصی توسط شرکت پتروشیمی مربوطه، اداره‌کل حفاظت محیط زیست و مرکز تحقیقات شیلات داشتند. در این خصوص پروپوزالی تهیه و دو ماه پیش قراردادی برای انجام نمونه‌برداری منعقد شده است.

وی عنوان کرد: در این خصوص باید راهکارهای متناسب در حوزه شیلات ارائه می‌شد که این کار با تاخیر انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در پی مرگ و میر اخیر ماهیان، همکاران ما در محل حضور پیدا کردند و بررسی‌ها را انجام دادند البته از مدت‌ها قبل آنالیزها را در خصوص آلودگی، درجه حرارت و شوری آب انجام می‌دادند. مرگ این ماهیان به دلیل آمونیاک نبود و حتی اکسیژن آب نیز مناسب بود.

میرشکار بیان کرد: با توجه به اینکه منطقه مورد نظر پهنه جزر و مدی است یعنی شش ساعت آب دارد و شش ساعت آب ندارد و در ساعاتی که آب وجود ندارد، شرایط ماندابی است و درجه حرارت به شدت بالا می‌رود و اگر جزر در روز رخ دهد نیز درجه حرارت به شدت بالا می‌رود. ماهیانی که از دست رفته بودند از گونه گامبوزیا بودند که به درجه حرارت حساسیت دارد و دلیل این اتفاق درجه حرارت بالای محیط بوده است.

میرشکار با اشاره به اقدامات در حوزه اربعین حسینی نیز بیان کرد: برای نخستین بار ۱۱۰ نفر از همکاران ما با هدف اشاعه فرهنگ زیست محیطی در این حرکت عظیم عازم مرز شلمچه و موکب محیط زیست می‌شوند. این موکب با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد برپا شده تا فرهنگ زیست محیطی بین زائران  اشاعه پیدا کند. در این حرکت نمادین که تا کربلا ادامه خواهد داشت اقلام فرهنگی بین موکب‌داران و مردم توزیع می‌شود و امیدوارم تا سال آینده بتوانیم زائران را مجاب کنیم که هر کدام سفیران حوزه محیط زیست باشند.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=18156

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.