0

به این چند دلیل با عجله غذا نخورید

  • کد خبر : 21018
  • 01 اسفند 1402 - 22:04
به این چند دلیل با عجله غذا نخورید
افزایش حجم و فشردگی ساعات کار باعث شده که بسیاری در زمان غذا خوردن شتاب و عجله کنند، غذا خوردن سریع علاوه بر دیر هضم شدن غذا و بروز اختلالات گورارشی عوارض دیگری نیز در پی دارد، بهتر است به منظور پیشگیری از بیماری‌های گوارشی و سایر بیماری‌های مرتبط با آن در سبک غذا خوردن خود تجدید نظر کنیم.

به گزارش حاشیه خبر، در حالی که متخصصان تغذیه توصیه به آرام غذا خوردن می‌کنند، مشغله و برنامه‌های زیاد کاری افراد در دنیای پرشتاب امروزی، آن‌ها را وادار می‌کند که وعده‌های غذایی خود را با عجله مصرف کنند. با این حال، دلایل قانع کننده‌ای از بهبود هضم غذا گرفته تا افزایش هوشیاری، برای تجدید نظر در این رویکرد عجولانه وجود دارد. در این مطلب به ۶ دلیل درباره این که چرا مزه‌ کردن آهسته غذا تمرینی ارزشمند است، اشاره کرده‌ایم.

بهبود هضم

به این چند دلیل با عجله غذا نخورید

سریع غذا خوردن می‌تواند روند هضم غذا را مختل کند. جویدن کامل و اجازه دادن به آنزیم‌های گوارشی برای تجزیه مواد مغذی غذا برای هضم کارآمد و جذب مواد مغذی بسیار مهم است.

افزایش جذب مواد مغذی

به این چند دلیل با عجله غذا نخورید

وقت گذاشتن برای لذت بردن از طعم هر لقمه از غذا به بدن اجازه می دهد تا مواد مغذی را به طور موثرتری جذب کند. هنگامی که غذا به درستی جویده شود، دستگاه گوارش می‌تواند حداکثر ارزش غذایی را از وعده غذایی مصرف شده استخراج کند.

خوردن آگاهانه غذا و انتخاب‌های سالم

به این چند دلیل با عجله غذا نخورید

عجله در خوردن اغلب منجر به انتخاب نامناسب و مصرف بی اندازه غذا می‌شود. پذیرش سرعت آهسته تر به افراد این امکان را می دهد که انتخاب‌های غذایی آگاهانه و سالم تری داشته باشند و سلامت کلی خود را ارتقاء دهند.

مدیریت بهتر وزن

به این چند دلیل با عجله غذا نخورید

آهسته غذا خوردن به بدن زمان بیشتری می‌دهد تا احساس سیری را ثبت کند. این به نوبه خود می‌تواند از پرخوری جلوگیری کرده و با اجازه دادن به مغز برای تشخیص علائم سیری به مدیریت بهتر وزن کمک کند.

لذت از طعم و مزه غذا

به این چند دلیل با عجله غذا نخورید

مصرف عجولانه وعده‌های غذایی ممکن است باعث لذت نبردن از طعم‌ و بافت غذا شود. وقت گذاشتن برای مزه کردن هر لقمه، تجربه لذت بخش‌تری را برای شما فراهم می‌کند.

کاهش استرس و بهبود سلامت بدن

به این چند دلیل با عجله غذا نخورید

خوردن عجولانه ناشی از استرس می‌تواند باعث تاثیر استرس روی سیستم گوارشی شود و به نوبه خود بر سلامت کلی تأثیر بگذارد. غذا خوردن با سرعتی آرام تر، رابطه مثبت با غذا را تقویت کرده و از سلامت عاطفی حمایت می‌کند.

خط پایان

به این چند دلیل با عجله غذا نخورید

در دنیایی که اغلب برای سرعت و کارایی ارزش قائل است، کاهش سرعت برای لذت بردن از یک وعده غذایی ممکن است غیرمعمول به نظر برسد. با این حال، فواید پرهیز از خوردن عجولانه بر مضرات آن می‌چربد و از بهبود هضم تا انتخاب‌های غذایی آگاهانه را در بر می‌گیرد، آهسته‌تر غذا خوردن می‌تواند به سلامت و تندرستی کلی کمک کند. بنابراین، دفعه بعد که خود را بر خوردن یک وعده غذایی آماده می‌کنید، هر لقمه را حسابی مزه کنید و به بدن و ذهن خود اجازه دهید تا به طور کامل از غذا لذت ببرند.

برای داشتن بدنی سالم این نکات مهم را هنگام غذا خوردن حتما رعایت کنید

در دنیای امروز خوردن به یک عمل بدون فکر تبدیل شده که اغلب به سرعت انجام می‌شود و این امر می‌تواند برای سلامتی‌مان مشکل‌ساز باشد، بنابراین لزوم رعایت برخی نکات هنگام غذا خوردن موضوع مهمی است.

nutrition

جامعه پرشتاب امروزی گزینه های غذایی فراوانی را به مردم ارائه می دهد. علاوه بر این، حواس‌پرتی ‌ها توجه را از عمل واقعی غذا خوردن به سمت تلویزیون، رایانه و گوشی‌ های هوشمند منحرف کرده ‌است. پرخوری یعنی خوردن مقدار زیادی غذا در مدت زمان کوتاه، بدون فکر و بدون کنترل؛ در صورتی که در صورت غذا خوردن با تمرکز، احساس آرامش و لذت بردن از طعم غذا، سیگنال سیری در زمان مقرر به بدن ارسال می‌شود و فرد دست از غذا خوردن می کشد که در پیشگیری از افزایش وزن و چاقی نیز موثر است.

غذا خوردن با حواس جمعی به افزایش قدردانی از غذا کمک می کند که می تواند تجربه کلی غذا خوردن را بهبود بخشد. خوردن آگاهانه فرد را تشویق می کند تا انتخاب هایی انجام دهد که برای بدن رضایت بخش و مغذی باشد.

۳ عامل موثر در غذا خوردن

۱. عوامل احساسی: استرس، اضطراب، هیجان هایی که ناخودآگاه باعث افزایش میل به خوردن می شود.

۲. عوامل محیطی: تبلیغات، افراد، رویدادها و مکان هایی که خوردن را تحریک می کند.

۳. عوامل فیزیولوژی: گرسنگی که عامل طبیعی است و به آن باید پاسخ داده شود.

یکی از راهبردهای مهم خودمراقبتی در خوردن، تشخیص سه عامل بالاست تا بتوانیم کنترل بر انتخاب نوع غذا و مقدار آن داشته باشیم و از خوردن های غیر ضروری پرهیز کنیم تا گرفتار افزایش وزن و چاقی نشویم.

اصول خودمراقبتی در وعده‌های غذایی

۱. آهسته ‌تر غذا خوردن، عجله نکردن

۲. جویدن کامل و لذت بردن از طعم و بوی مواد غذایی

۳. از بین بردن عامل حواس پرتی؛ به عنوان مثال تلویزیون را خاموش کنیم و گوشی خود را زمین بگذاریم.

۴. خوردن در سکوت

۵. غذا خوردن با آرامش

۶. تمرکز بر احساسی که غذا به ما می دهد.

۷. وقتی سیر شدیم دست از غذا خوردن برداریم.

۸. از خود بپرسیم چرا غذا می خوریم؟ آیا واقعا گرسنه هستیم و آیا غذایی که انتخاب کرده ایم مغذی است یا خیر؟

۹. شکرگزاری از خداوند

برای داشتن وزن متناسب و سلامتی جسمی و روحی، هوشیارانه غذا بخوریم؛ با این مدل تغذیه ای که چه چیزی می خوریم؟ چرا می خوریم؟ چه میزان می خوریم؟ و چگونه می خوریم؟

برای داشتن پوستی سالم این ۸ ماده غذایی را حتما بخورید

برخی از مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین بدون چربی برای سلامت پوست بسیار مفیدند.

nutrition

برخی از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها حافظ سلامت پوست هستند. میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، آجیل و چربی‌های سالم نمونه‌هایی از مواد غذایی هستند که با دارا بودن مواد مغذی و مفید، سلامت و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشند.

ظاهر و سلامت پوست تا حدی زیادی تحت تأثیر رژیم غذایی است. به طور مثال برخی تحقیقات، مصرف لبنیات و بروز آکنه را در برخی افراد مرتبط می‌داند، یا تحقیقات دیگر نشان می‌دهد نوشیدن زیاد آب در سلامت پوست اثر مثبت دارد. اگر به دنبال بهبود ظاهر پوست خود هستید، بیش از پیش به تغذیه و رژیم غذایی خود اهمیت دهید. در ادامه چند مورد از مواد غذایی مفید برای سلامت پوست به شما معرفی می‌شود:

۱) ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا یکی از منابع سرشار چربی امگا ۳ محسوب می‌شود که یک ماده مغذی و مفید برای سلامت پوست است و به علت داشتن پروتئین و امگا ۳ به سلامت پوست، کاهش آکنه و التهاب در بدن کمک می‌کند. هم‌چنین می‌تواند با پیری زودرس و چین و چروک‌های احتمالی مبارزه کند.

۲) گردو

گردو حاوی مقدار توجهی روی یا زینک است و مصرف آن به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. این ماده معدنی در بازسازی پوست و بهبود زخم نقش دارد و هم‌چنین عملکردهای کنترل‌کننده التهابی و ضد میکروبی را بهبود می‌بخشد. معمولاً از زینک در بسیاری از محصولات پوستی موضعی استفاده می‌شود.

۳) گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع غنی ویتامین C است؛ یک ماده مغذی با اثرات آنتی اکسیدانی که در تولید کلاژن نقش دارد. پروتئینِ کلاژن به خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و سبب شادابی پوست می‌شود. هم‌چنین برخی دیگر از ترکیبات موجود در گوجه فرنگی، مانند لیکوپن، می‌توانند از پوست شما در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند.

۴) چای سبز

از آنجا که هیدراتاسیون اصل مهمی در حفظ سلامت پوست است، مصرف سایر مایعات علاوه بر آب می‌تواند به آبرسانی بدن کمک کرده و سلامت پوست را تضمین کند. چای سبز به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا، از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند. هم‌چنین مصرف چای سبز باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و تقویت بافت پوست می‌شود. برای این منظور سعی کنید روزانه یک فنجان چای سبز بنوشید.

۵) توت فرنگی

توت فرنگی منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است. تحقیقات نشان می‌دهد ترکیبات فعال گیاهی در توت فرنگی می‌تواند به بهبود سلامتی پوست کمک کند و در درمان برخی از بیماری‌های پوستی موثر باشد. هم‌چنین ویتامین C موجود در این میوه عملکردهای ضد التهابی در بدن را به منظور مقابله با مشکلات پوستی تقویت می‌کند.

۶) کیوی

کیوی سرشار از ویتامین C و E است. این ویتامین‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش و استرس اکسیداتیو، از پوست محافظت کرده و بافت آن را تقویت می‌کنند. کیوی هم‌چنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به سلامت سلول‌های پوستی کمک می‌کنند.

۷) روغن زیتون

روغن زیتون جزو چربی‌های سالم و سرشار ویتامین E است که از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند و می‌تواند جذب کاروتنوئیدها، یکی دیگر از مواد مغذی برای پوست، را تقویت کند. تحقیقات نشان می‌دهد کمبود کاروتنوئیدها با تغییرات پوستی هم‌چون آکنه و التهاب مرتبط است.

۸) تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین E، زینک، چربی و پروتئین است که همگی این مواد به بهبود ظاهر و سلامت پوست کمک می‌کنند. پروتئین در ترمیم بافت پوست مؤثر و برای چرخه بازسازی پوست، که ۲۸ روز به طول می‌انجامد، ضروری است. بسیاری از آجیل‌ها و دانه‌ها، حاوی مواد مغذی مفید برای پوست هستند. تخمه آفتابگردان نیز به عنوان منبع مناسبی از پروتئین و سایر مواد مغذی، ارزش غذایی خوبی دارد و به سلامت پوست کمک می‌کند.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=21018

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.