تاریخ : سه شنبه, ۲۹ خرداد , ۱۴۰۳ 12 ذو الحجة 1445 Tuesday, 18 June , 2024
0

گزارش یک بیماری خطرناک؛ مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگی چیست؟

  • کد خبر : 22389
  • 24 خرداد 1403 - 22:27
گزارش یک بیماری خطرناک؛ مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگی چیست؟
تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به نام آئدس منتقل می‌شود و چند سالی است که این پشه در شهرهای مختلف کشور وجود داشته و اکنون به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی در ۶ استان کشور وجود آن ثابت شده اما آلودگی ناشی از این پشه در هیچ یک از استان‌ها گزارش نشده است.

به گزارش حاشیه خبر، حسین فرشیدی در حاشیه برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سراسر کشور که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد ،گفته است که تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه ای به نام آئدس منتقل می‌شود و چند سالی است که این پشه در شهرهای مختلف کشور وجود داشته و اکنون نیز در ۶ استان کشور وجود آن ثابت شده اما خوشبختانه آلودگی ناشی از این پشه در هیچ یک از استان‌ها گزارش نشده است.

وی درباره علت انتشار این بیماری گفت: با بارندگی شدیدی که طی ایام اخیر در دوبی اتفاق افتاد و ماندن آب، در سطح محلات این منطقه سبب انتشار پشه آئدس و بیماری تب دنگی در کشور امارات شد و به دنبال این موضوع تعداد زیادی از مسافران ایرانی که در دبی به سر می‌برند نیز به این بیماری دچار شدند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: ما در این مدت تلاش کردیم که افراد مبتلا به این ویروس را شناسایی کنیم تا مانع ورود بیماری تب دنگی به کشور شویم و در حال حاضر نیز این رصد با دقت و جدیت ادامه دارد.

فرشیدی خاطرنشان کرد: برای ما بسیار مهم است که بتوانیم مردم را نسبت به این بیماری آگاه کنیم و از گزش این پشه خصوصا در ۶ استان آلوده و به ویژه استان‌های جنوبی پیشگیری کنیم اما نکته خوشحال کننده این است که هنوز گزارشی از گزش پشه آئدس و بیماری تب دنگی در کشور نداشته ایم و امیدواریم در ادامه نیز موردی از این بیماری مشاهده نشود.

مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست

اولین بیمار مبتلا به تب دانگ در استان بوشهر شناسایی شد

اما چهارشنبه ۲۳ خرداد معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از شناسایی اولین بیمار مبتلا به تب دانگی توسط تیم شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه خبر داد و گفت: اولین بیمار مبتلا به تب دانگی توسط تیم شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه شناسایی شد و تحت درمان قرار گرفته است.

قاسم برجوئی‌فرد اظهارکرد: با بررسی‌های انجام شده در قالب مراقبت تلفیقی بیماری‌های منتقله به وسیله پشه آئدس اولین مورد ابتلاء به بیماری تب دانگی وارد شده به استان توسط تیم شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: یک روز بعد از بازگشت از علائم بیماری شامل تب شدید، سردرد و بدن‌درد در وی ایجاد شده است که با بررسی علائم بیماری و سابقه مسافرت ایشان به کشور امارات متحده عربی در سال جاری برهمین اساس پزشک متخصص عفونی، به بیماری تب دانگی مشکوک شده است که با نمونه‌گیری و بررسی با کیت تشخیص سریع، ابتلای ایشان به بیماری تب دانگی تایید شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: کشور امارات متحده عربی در سال جاری با شیوع بیماری تب دانگی روبرو بوده است.

تب دانگی یک بیماری ویروسی است که مشخصه آن بروز تب چند روزه‌ای است که با ۲ یا بیشتر از نشانه‌های دیگری مانند تهوع، استفراغ، بثورات پوستی، سردرد، درد پشت چشم، بدن درد و درد عضلانی، درد مفاصل و خونریزی زیرپوستی همراه می‌شود.

برجوئی‌فرد ادامه داد: با توجه به صید پشه ناقل این بیماری (پشه آئدس) در کشور و استان، توصیه می‌شود افراد در صورت مسافرت به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و داشتن علائم بالا، به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و پزشک خود را از سابقه مسافرت آگاه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: افراد همواره و بخصوص در صورت احساس ناخوشی، با استفاده از قلم دورکننده حشرات و پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و آستین‌بلند، خود را از گزشِ انواع پشه محافظت کنند.

در راستای رصد فعالیت پشه آئدس در استان های اردبیل، یاسوج ،هرمزگان،فارس و البرز، آزمایشگاه بیولوژی و کنترل ناقلین معاونت بهداشت دانشگاه، تجهیز و به منظور بررسی لاروهای پشه جمع آوری شده در سطح این استان ها فعال شده است.

 

مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست

 

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، تغییرات آب و هوایی باعث گسترش گونه‌های پشه مهاجم در اروپا شده و منجر به افزایش بیماری‌های منتقله از طریق پشه می‌شود.

به گزارش یورونیوز، پشه Aedes albopictus که به عنوان پشه ببر آسیایی نیز شناخته می‌شود، بومی نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب شرقی آسیا است و اکنون در بیش از دوازده کشور اروپایی از جمله اتریش، بلغارستان، کرواسی، فرانسه، و آلمان، عمدتاً به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال گسترش است.

این پشه ناقل به انتقال بیماری‌هایی مانند ویروس دنگی، چیکونگونیا و زیکا به ارگانیسم‌های میزبان، معروف است. سال گذشته تعداد موارد محلی دنگی در اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا از ۷۱ مورد در سال قبل به ۱۳۰ مورد افزایش یافت که در مقایسه با دوره ۲۰۱۰-۲۰۲۱ که تعداد کل موارد گزارش شده ۷۳ مورد بود افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

در همین حال، پشه Aedes aegypti که می‌تواند ویروس‌های تب زرد، دنگی، چیکونگونیا و زیکا را منتشر کند اخیراً در قبرس جا افتاده است. مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها هشدار داد: پتانسیل آن برای استقرار در سایر نقاط اروپا به دلیل توانایی قابل توجه آن در انتقال عوامل بیماری زا به انسان نگران کننده است.

«آندریا آمون»، مدیر مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در این زمینه گفته است که «اروپا در حال مشاهده این موضوع است که چگونه تغییرات آب و هوایی شرایط مساعدتری را برای پشه‌های مهاجم ایجاد می‌کند تا در مناطقی که قبلاً تحت تأثیر قرار نگرفته‌اند پخش شوند و افراد بیشتری را به بیماری‌هایی مانند دنگی مبتلا کنند.»

وی افزود: «همراه با موارد وارداتی دنگی که بیش از سه برابر شد و در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۴۹۰۰ رسید که بالاترین رقم از زمان آغاز نظارت در سطح اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۸ است، افزایش موارد نگران کننده است.»

آمون گفت: «افزایش سفرهای بین‌المللی از کشورهای دارای شیوع دنگی همچنین خطر ابتلاء به موارد وارداتی و ناگزیر خطر شیوع محلی را افزایش می‌دهد.»

سال گذشته، ۷۱۳ مورد محلی از عفونت ویروس نیل غربی، از جمله ۶۷ مورد مرگ، در اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا گزارش شد، و مواردی در مناطقی که قبلاً عاری از عفونت محلی بودند، ظاهر شدند.

 

مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست

براساس گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری ویروسی تب دانگی به وسیله گزش پشه ای به نام پشه آئدس به انسان منتقل شده و علائمی همچون تب، سر درد شدید، درد مفاصل، استخوان ها و عضلات، درد پشت چشم و بی اشتهایی و استفراغ به همراه دارد. این بیماری در کشورهای عربی خلیج فارس مانند امارات متحده عربی و عمان و در کشورهای پاکستان، هند و عربستان و بسیاری از مناطق گرمسیری جهان وجود دارد.

پشه آئدس یک پشه است که روزها انسان را می گزد و حداکثر گزش را در صبح زود و هنگام غروب آفتاب انجام می‌دهد؛ این پشه می‌تواند در هر ظرف یا جایی که مقداری آب جمع می‌شود، تخم گذاری کند؛ مانند لاستیک، قوطی کنسرو، قایق، گلدان شیشه‌ای و…

تب دانگی چیست

تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط گزش پشه آئدس منتقل می‌شود.

این بیماری در کشورهای عربی خلیج فارس مانند، امارات متحده عربی و عمان، و در کشورهای پاکستان، هند و عربستان و بسیاری از مناطق گرمسیری جهان وجود دارد.

راه‌های پیشگیری از تب دانگی

تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب مانند گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیرگلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات و موارد مشابه. (هر دو روز یکبار)

تعبیه درب روی ظروف محتوی آب مانند تانکر و بشکه.

جلوگیری از تجمع آب در زیرکولر

جلوگیری از تجمع آب راکد در زباله‌ها و ضایعات جامد مانند ظروف رها شده، ضایعات اتومبیل، لنج و قایق و لاستیک، از طریق پوشاندن یا جمع آوری آنها.

وارونه کردن اجسام در معرض باران مانند ظروف و قایق‌های بلااستفاده

پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب

در زمان مسافرت به مناطق همه گیری بیماری از قلم دافع حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شود، استفاده شود.

استفاده از پشه بند در صورتی که در طی روز در فضای باز استراحت می‌کنید.

نصب توری روی درب و پنجره‌ها و اطمینان از سالم بودن آنها.

در مناطق همه گیری بیماری از باز کردن پنجره‌های بدون توری اتاق هتل خودداری شود.

پرهیز از بیرون رفتن در ساعات پرگزش روز مانند، قبل از طلوع آفتاب و هنگام غروب.

چه افرادی به تب دانگی شدیدتری مبتلا می‌شوند

افرادی که قبلاً یک بار به تب دانگ مبتلا شده اند (واکنش شدید سیستم ایمنی).

افراد دارای نقص سیستم ایمنی

بانوان باردار

کودکان زیر یکسال

چه افرادی بیشتر در معرض گزش پشه آئدس هستند

مشاغلی که در طی روز در معرض گزش هستند مانند، آپاراتی‌ها و لاستیک فروش‌ها، کادر بهداشت و درمان، ملوانان، کارکنان فرودگاه و بنادر.

افراد کارتن خواب و بی سرپناه که در فضای باز استراحت می‌کنند.

ساکنان و مسافران مناطق دارای پشه آلوده

علائم تب دانگی چیست

– تب

– سر درد شدید

– درد مفاصل، استخوان‌ها و عضلات

– درد پشت چشم

– بی اشتهایی و استفراغ

علائم تب دانگ شدید نیز عبارت است از:

– استفراغ‌های مکرر

– درد شدید شکم

– خونریزی از بینی و دهان

– اختلال در تنفس

– علائم شوک به دلیل کم آبی بدن (افت شدید فشارخون)

– کاهش سریع پلاکت‌های خون و افزایش غلظت خون

اگر هرکدام از علائم ذکر شده را داشتید، بلافاصله به مراکز بهداشت مراجعه کنید.

روش انتقال تب دانگی چگونه است

در کشورهای دارای همه گیری تب دانگ، پشه‌های آلوده با نیش زدن انسان بیماری را به افراد منتقل می‌کنند.

بیماری از انسان به انسان منتقل نمی‌شود.

ویروس تب دانگ از انسان بیمار به پشه منتقل شده و سپس از پشه آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود.

نکات قابل توجه در مورد درمان تب دانگی

استراحت کافی

مصرف مایعات فراوان

استفاده از داروهای مسکن مانند استامینوفن

برای تسکین درد از مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین، ژلوفن، نوافن، دیکلوفناک، ناپروکسن، مفنامیک اسید خودداری شود، چراکه این داروها در مورد این بیماری، باعث خون ریزی می‌شود.

برای پیشگیری از انتقال بیماری به پشه و سپس به دیگران، باید از گزش بیماران توسط پشه‌ها جلوگیری شود و بیماران حتماً در پشه بند استراحت کنند.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=22389

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.