تاریخ : جمعه, ۶ مهر , ۱۴۰۳ 24 ربيع أول 1446 Friday, 27 September , 2024
1

آغاز ثبت نام آزمون پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری

  • کد خبر : 24257
  • 05 مهر 1403 - 14:33
آغاز ثبت نام آزمون پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری
ثبت نام آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری جمهوری اسلامی ایران سال ۱۴۰۳ آغاز شد.

به گزارش حاشیه خبر، جزییات آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری جمهوری اسلامی ایران سال ۱۴۰۳ منتشر شد.

کانون‌های وکلای دادگستری جمهوری اسلامی ایران متشکل از کانون وکلای دادگستری مرکز (استان‌های تهران و سیستان و بلوچستان)، آذربایجان شرقی، فارس و کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، آذربایجان غربی، مازندران، خراسان رضوی، گیلان، قزوین، خوزستان، کرمانشاه، همدان، قم، کردستان، گلستان، اردبیل، مرکزی، بوشهر، زنجان، لرستان، کرمان، البرز، چهارمحال و بختیاری، یزد، ایلام، خراسان شمالی، هرمزگان، سمنان و خراسان جنوبی در اجرای قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب سال ۱۳۷۶، لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳، آیین نامه و مقررات مربوط، اجرای قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار (مصوب ۱۴۰۱) و ماده ۵ این قانون و قانون استفساریه مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، با توجه به شرح، شرایط و موارد زیر اقدام به برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت از طریق آزمون کتبی می‌کند.

۱- مستندات قانونی:

ماده ۵ قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار:

تبصره ماده (۱) قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۷ فروردین ۱۳۷۶ به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (۲) به آن الحاق می‌شود:

تبصره ۱- کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه مکلفند هر سال از طریق سازمان ملی سنجش نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام کنند. داوطلبانی که حداقل ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوط معرفی می‌شوند.

نظارت بر اجرای این تبصره بر عهده قوه قضائیه است و قوه مزبور مکلف است در صورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه از برگزاری آزمون، رأسا به برگزاری آن اقدام کند. استنکاف از اجرای این حکم جرم محسوب و مرتکب به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

تبصره ۲- برای مشمولان بند «چ» ماده (۸۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که مقرر می‌دارد «قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند ۳۰ درصد از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ۱۰ درصد، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.»، نصاب مذکور در تبصره (۱) حداقل ۶۰ درصد است.

ب- طبق قانون استفساریه مواد ۳ و ۴و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ منظور از امتیاز میانگین نمرات، میانگین وزنی نمرات تراز شده است.

۲- مواد امتحانی:

این آزمون، کتبی، یک مرحله‌ای به صورت تستی بوده و ضرائب دروس آن به شرح ذیل است:

آغاز ثبت نام آزمون پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری

تبصره: سؤالات هر یک از مواد آزمون از قلمرو قوانین و مقررات ذکر شده در ذیل هر عنوان و نیز آراء وحدت رویه مرتبط طرح می شود. فهرست منابع در جدول پیوست شماره ۱ اطلاعیه درج شده است.

۳ – شرایط شرکت در آزمون و اخذ پروانه کارآموزی وکالت:

‌۱-۳: براساس ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب سال ۱۳۷۶، داوطلبان باید دارای شرایط ذیل باشند:

الف – تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

ب – اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام.

پ – اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه، قانون اساسی.

ت – نداشتن پیشینه محکومیت موثر کیفری.

‌ث – نداشتن سابقه عضویت و فعالیت در گروه‌های الحادی و فرق ضاله و معاند با اسلام و گروه‌هایی که مرام‌نامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهی است.

ج – عدم وابستگی به رژیم منحوس پهلوی و تحکیم پایه‌های رژیم طاغوت.

‌چ – عدم عضویت و هواداری از گروهک‌های غیر قانونی و معاند با جمهوری اسلامی ایران.

‌ح – عدم اعتیاد به مواد مخدر و استعمال مشروبات الکلی

خ – دارا بودن دانشنامه لیسانس یا بالاتر حقوق (از دانشکده‌های حقوق داخل یا خارج کشور که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد) یا دانشنامه لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح.

تبصره ۱- کانون‌های وکلا مکلفند به منظور احراز شرایط فوق از مراجع ذیصلاح مربوطه استعلام کنند و مراجع مزبور مکلفند حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پاسخ لازم را اعلام کنند.

تبصره ۲- برای اشخاصی که مطابق قانون از کارآموزی معاف هستند در صورتی پروانه وکالت صادر می‌شود که دارای شرایط این ماده باشند.

تبصره ۳- مدت کارآموزی اعضای هیات علمی دانشکده‌های حقوق نصف مدت سایر کارآموزان خواهد بود.

تبصره ۴- اقلیت‌های مذهبی رسمی از دارا بودن شرایط مندرج در بند ب مستثنی هستند.

تبصره ۵- اعتبار پروانه وکالت سه سال بوده و تمدید آن منوط به درخواست متقاضی است. هرگاه وکیلی فاقد یکی از شرایط این قانون تشخیص داده شود، کانون موظف است موضوع و دلایل آن را به دادگاه انتظامی وکلا، اعلام و درخواست رسیدگی کند. دادگاه مذکور پس از رسیدگی نسبت به تمدید پروانه رای مقتضی صادر می‌کند. پروانه این اشخاص تا صدور حکم قطعی معتبر خواهد بود مگر در مواری که دادگاه با توجه به ضرورت حکم تعلیق صادر کند.

تذکر ۱: کسانی که فاقد مدرک کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح بوده و فقط دارای مدارک بالاتر آن هستند حق شرکت در آزمون را ندارند؛ بنابراین از ارائه مدارک بالاتر به جز مدارک کارشناسی عنوان شده خودداری کنند.

تذکر ۲: دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته حقوق با مدرک کاردانی مرتبط به شرط آن که واحدهای دروس دوره کارشناسی حقوق را گذرانده باشند مجاز به شرکت در آزمون هستند.

۲-۳: براساس ماده ۱۰ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۳۳، به اشخاص زیر اجازه وکالت داده نمی‌شود:

الف – اتباع خارجه.

ب – قضات و مستخدمین دولتی و بلدی و مملکتی و بنگاه‌هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت است در حین اشتغال به خدمت به‌استثنای استادان دانشکده حقوق که اشتغال به تدریس در یکی از شعب حقوقی دارند در صورت اجازه شورای دانشگاه.

پ – محجورین و همچنین کسانی که سن آنها کمتر از ۲۵ سال باشد.

ت – محکومین به انفصال ابد از خدمات دولتی.

ث – اشخاص مشهور به فساد اخلاق و تجاهر به استعمال مسکر و افیون و اعمال منافی عفت.

ج – محکومین به جنایت مطلقاً و محکومین به جنحه‌هایی که منافی با امانت و عفت و شئون وکالت است به تشخیص هیأت مدیره کانون و یا آن‌که به موجب قانون مستلزم محرومیت از بعضی حقوق اجتماعی است.

چ – کسانی که به اتهام جنایت یا جنحه‌های مذکور در ماده فوق تحت محاکمه هستند.

ح – اشخاصی که طبق حکم محکمه از وکالت محروم شده‌اند.

شرایط سنی: پروانه کارآموزی وکالت دادگستری در حوزه قضائی استان تهران فقط به کسانی داده می‌شود که هنگام ثبت نام سن آنها از چهل (۴۰) سال تمام بیشتر نباشد و برای سایر حوزه‌های قضائی پروانه کارآموزی به کسانی داده می‌شود که هنگام ثبت‌نام سن آنها از پنجاه (۵۰) سال تمام بیشتر نباشد.

تبصره: با توجه به مصوبه هیات‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، متقاضیانی که در زمان ثبت‌نام سن‌شان بیشتر از ۴۰ سال تمام و کمتر از ۵۰ سال تمام باشد، صرفاً می‌توانند محل اشتغال و کارآموزی خود را استان سیستان و بلوچستان تعیین کند.

اشخاصی مجاز به شرکت در آزمون و صدور پروانه کارآموزی هستند که دارای شرایط مندرج در قوانین و مقررات ناظر بر وکالت باشند.

۴ – مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام:

اسکن تصویر مدرک تحصیلی لیسانس یا گواهی صادره موقت از دانشگاه، منطبق با بند ۲-۳ و تبصره‌های آن، بدون حاشیه‌های زاید و با فرمت jpg و با اندازه حدود ۵۹۵ در ۸۴۲ pixels و با وضوح تصویری ۷۲ dpi.

تبصره: دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته می‌بایست علاوه بر مدرک کارشناسی ناپیوسته، اسکن مدرک کاردانی خود را در قسمت مربوطه ارسال کنند.

اسکن تصویر کارت یا گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم بدون حاشیه‌های زاید و در قالب jpg و با اندازه حدود ۲۱۳ در ۳۱۲ pixels و با وضوح تصویری ۷۲ dpi

تبصره: دارندگان معافیت‌های تحصیلی، مربوط به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه و به طور کلی افراد فاقد گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم، تحت هیچ شرایطی حق شرکت در آزمون را نخواهند داشت.

هزینه ثبت‌نام مبلغ ۵ میلیون ریال (۵۰۰ هزار تومان) است.

تبصره: واریز هزینه ثبت‌نام از طریق کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب و سیستم برخط (آنلاین) ثبت‌نام اینترنتی در زمان تعیین شده در درگاه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و با توجه به بند ۱-۵ و ۲-۵ این آگهی و دستورالعمل مقرر انجام خواهد گرفت.

اسکن عکس متقاضی: متقاضیان باید تصویر عکس خود را که در سال جاری گرفته شده باشد، در اندازه‌های ۴×۳ جهت اسکن، بدون حاشیه‌های زاید و در قالب jpg و با اندازه حداقل ۲۰۰ در ۳۰۰ تا حداکثر ۳۰۰ در ۴۰۰ pixels تهیه کنند و حجم فایل تهیه شده نباید از ۷۰ کیلو بایت بیشتر شود. همچنین تصویر متقاضی باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر و هر گونه منگنه باشد. تا حد امکان عکس‌ها سیاه و سفید و یا در صورت رنگی بودن دارای زمینه سفید باشد.

تذکر مهم: با توجه به مشکلات بوجود آمده در آزمون‌های قبلی، درخصوص اشتباه در ارسال عکس متقاضیان، که این موضوع اکثراً برای متقاضیانی که ثبت‌نام آنها توسط دیگران انجام می‌شود رخ داده است، تاکید می‌شود علاوه بر کنترل اطلاعات ثبتنامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت کنند تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگری به جای عکس داوطلب ارسال نشود. در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.

تهیه پرینت از اطلاعات ثبت‌نامی که از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور انجام شده الزامی است، متقاضی باید پرینت را در صورت قبولی در آزمون به کانون مربوط ارائه کند.

داوطلب معلول باید نوع معلولیت خود را علامت‌گذاری کند سپس براساس شدت معلولیتی که سازمان بهزیستی تائید خواهد کرد، به شرح جدول خدمات و تسهیلات لازم که در اطلاعیه ثبت نام آمده است به متقاضیان ارائه خواهد شد. طبق قانون اخذ پروانه وکالت مصوب ۱۳۷۶ هیچ گونه سهمیه فوق‌العاده‌ای برای پذیرش این متقاضیان در آزمون وکالت در نظر گرفته نشده است و با اعلام معلولیت از نظر پذیرش در آزمون اولویتی برای فرد ارائه کننده ایجاد نخواهد شد.

۵ – نحوه ثبت‌نام و توزیع کارت شرکت در آزمون و تاریخ آزمون:

ثبت‌نام از متقاضیان منحصراً از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org از امروز پنجشنبه ۵ مهرماه آغاز می‌شود و فرصت ثبت نام تا شنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳ ادامه دارد. زمان ثبت‌نام به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

متقاضیان باید برای واریز هزینه ثبت‌نام، از طریق کارت‌های اعتباری عضو شبکه شتاب، که رمز دوم آن فعال باشد، طبق دستورالعمل اعلام شده در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، و در زمان اعلام شده نسبت به پرداخت هزینه ثبت‌نام اقدام کنند.

تبصره: در این خصوص متقاضیان می‌توانند از کارت‌های اعتباری دیگران که رمز دوم آن فعال باشد نیز استفاده کنند.

توزیع کارت شرکت در آزمون به صورت اینترنتی انجام می‌شود و متقاضیان باید با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و وارد کردن کد پیگیری و شماره پرونده خود به سیستم، کارت ورود به جلسه را دریافت کنند.

زمان آغاز توزیع اینترنتی کارت و نحوه آن، زمان و مکان رفع نقص یک هفته قبل از برگزاری آزمون از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور www.sanjesh.org و کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

با توجه به برگزاری آزمون سال جاری در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها – بر اساس آمار شرکت کنندگان در شهرستان‌ها – متقاضیان باید صرف نظر از کانون انتخابی، محل سکونت خود را جهت تعیین محل آزمون انتخاب کنند.

تاریخ برگزاری آزمون روز پنج‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳ است.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=24257

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.