تاریخ : دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ 25 ذو الحجة 1445 Monday, 1 July , 2024
2

وزیر بهداشت: ایران در سلول‌های بنیادین یک مرجع علمی در جهان است

  • کد خبر : 4072
  • 24 مهر 1400 - 10:40
وزیر بهداشت: ایران در سلول‌های بنیادین یک مرجع علمی در جهان است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در عرض چهار سال ایران جزو پنج کشور اول دنیا در حوزه سلول‌های بنیادین شد و امروز هم به عنوان یک مرجع شناخته می‌شویم.

بهرام عین‌اللهی امروز در مراسم پایانی رویداد «آینده روشن» که با هدف تجلیل از رتبه‌آوران برتر حوزه علوم پزشکی در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌های کشور در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه دلیل اصلی اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان قدرت ایران است، گفت: نام ایران، «قدرت» را به ذهن دیگر کشورها متبادر می‌کند و در این رابطه هم تاریخ و هم هویت دینی ما این قدرت را به اثبات می‌رساند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در صورتی که ایران کشوری ضعیف بود دیگر نیازی به تحریم نبود، این قدرت در درجه اول ناشی از ایمان به خدا و هویت دینی است و موجب استقلال کشور ما شده است و نیروی انسانی توانمند از دیگر عوامل مهم در قدرتمندی کشور است.

وی با بیان اینکه برخورداری از قدرت تنها به داشتن پول و ثروت نیست، گفت: نیروی انسانی عامل مهمی برای قدرت است و ایران در طول تاریخ ثابت کرده است قویترین مردان و زنان را در عرصه‌های مختلف دارد.

عین‌اللهی افزود: متوسط هوش ایرانیان از متوسط هوش جهانی بالاتر است و این قدرتی است که خداوند به ما داده است که باید از آن برای ساخت آینده کشور استفاده کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با هوش، قدرت و پشتکاری که در کشور ادامه می‌یابد، ما به آینده کشور خودمان بسیار امیدواریم و قطعا آینده از امروز بهتر است زیرا جوانان هوشمند و توانایی داریم و شما جوانان اکنون در گام دوم انقلاب قرار گرفته‌اید و طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، گام دوم انقلاب به معنای یک راه جدید برای ارتقای کشور و تضمین آینده مملکت است و در این مسیر باید بدانیم که در این مرحله چه وظایفی داریم.

وی خطاب به رتبه‌آوران برتر حوزه پزشکی با بیان اینکه کشور ایران امروز در رشته‌های پزشکی نه تنها در منطقه بلکه در دنیا توانسته است مرجعیت پیدا کند، اظهار کرد: متاسفانه در اوایل انقلاب رشته پزشکی و پزشکان نمی‌توانستند نیاز آن روز جامعه را برطرف کنند و بسیاری از نیازهای ما را پزشکان کشورهای هند و پاکستان برطرف می‌کردند و به همین دلیل بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری‌های ابتدایی مجبور به اعزام به خارج بودند در حالی که جمعیت کشور ما ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر بود.

عین‌اللهی با بیان اینکه امروز تمامی بیماران داخلی در همه رشته‌های پزشکی در داخل کشور درمان می‌شوند و از کشورهای اطراف هم بیمارانی برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کنند، گفت: این افتخار بزرگی است و این افتخار به دلیل جوانانی همچون شما کسب شده است.

وزیر بهداشت به حملات شیمیایی دشمن در دوران دفاع مقدس و موج مجروحان شیمیایی اشاره کرد و افزود: دروس مربوط به درمان مجروحان شیمیایی در دانشگاه‌های ما ارائه نشده بود اما جوانان آن زمان به دنبال جستجو و مطالعه در این زمینه رفتند و راه‌های درمان را یافتند و این شد که امروز کشور ما مرجع درمان بیماران شیمیایی در دنیاست.

وی با اشاره به جایگاه ایران در حوزه سلول‌های بنیادین، گفت: امروزه پزشکی تنها محدود به درمان‌های دارویی نیست و پزشکی نوین از راهکارهای دیگری نیز استفاده می‌کند که باید در این زمینه گام برداشت و حوزه سلول‌های بنیادین و ژن‌تراپی از آن جمله است.

عین‌اللهی اظهار کرد: سال ۷۸ مرحوم کاظمی فعالیت و کار در این زمینه را آغاز کرد و همین شد که در عرض چهار سال ایران جزو پنج کشور اول دنیا شد و امروز هم به عنوان یک مرجع در حوزه سلول‌های بنیادین شناخته می‌شویم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه امروز نیاز به ابتکار و تلاش افراد در زمینه‌های مختلف داریم، گفت: شما نخبگان رشته علوم تجربی باید این کار را به نحو احسن انجام دهید و ایجاد هویت و تعلق خاطر به کشور جزو مسائل مهمی است که ایرانی بودن باید در خون ما باقی بماند در حالی که دشمن دنبال گرفتن این هویت از ما و وابسته کردن ما به خودش است.

وی با بیان اینکه فرار مغزها یک ظلم به ملت است، گفت: در همه کشورهای در حال توسعه نوابغی هستند که کشورهای توسعه یافته، که فاقد هوش و استعدادند، آنها را به کشورهای خودشان می‌برند و بنابراین تبدیل به ابرقدرت می‌شوند اما اگر کشورهای در حال توسعه نوابغ خود را نگه دارند می‌توانند خود تبدیل به قدرت شوند و ما با درک هویت ملی به عنوان همه سرمایه و دارایی‌مان می‌توانیم به درجات عالی در داخل کشور برسیم و تک تک شما می‌توانید برای ملت ایران افتخارآفرین باشید.

عین‌اللهی با تاکید بر اینکه شعار ما باید «ما می‌توانیم» باشد، ادامه داد: امروزه فضای مجازی تماماً به دنبال افزایش تعلقات خارجی است حال آنکه ما زمانی می‌توانیم افتخارآفرین باشیم که شعار «ما می‌توانیم» را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: این وزارتخانه حدود ۲۰ هزار عضو هیات علمی دارد که این شرایط بسیار مطلوب است و عمده هرم هیات علمی ما شامل اساتید و استادیارانی است که می‌وانند در حوزه آموزش موفق باشند، ضمن اینکه در اکثر دانشگاه‌های ما امکانات آزمایشگاهی خوبی فراهم است اما در نهایت همه این‌ها به خود فرد و نحوه استفاده از این ظرفیت‌ها باز می‌گردد.

وی علوم پزشکی را دارای سه اصل معلومات، مهارت و اخلاق و معنویت دانست و افزود: امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که طب در صورتی موفق است که در معنویات پیشی بگیرد و شما اگر دانشمندان بامهارت و باسوادی شوید، در صورتی می‌توانید بر موفقیت خود بیفزایید که علم‌تان توام با معنویت باشد.

گفتنی است؛ در این آیین از تمامی رتبه‌آوران برتر کنکور حوزه علوم پزشکی در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌های کشور تجلیل شد.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=4072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.