5
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور:

۵۵ تا ۶۰ درصد مرگ‌ها در کشور بر اثر مسمومیت موادمخدر و الکل است

  • کد خبر : 4213
  • 05 آبان 1400 - 12:10
۵۵ تا ۶۰ درصد مرگ‌ها در کشور بر اثر مسمومیت موادمخدر و الکل است
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو گفت: ۵۵ تا ۶۰ درصد مرگ‌ها در کشور به دلیل مسمومیت بر اثر مصرف مواد مخدر، محرک و الکل است.

نوشین محمد حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: مصرف متانول و ترامادول در بین مواد مخدر و محرک بیشترین مسمومیت و مرگ را شامل می شود، به همین دلیل نگهداری داروهای متانول که برای درمان استفاده می شود، باید دور از دسترس دیگران بویژه کودکان باشد.

وی اظهار داشت: مسمومیت ناشی از منوکسید کربن ۱۱ تا ۱۵ درصد، دارویی هفت تا ۱۰ درصد، سموم دفع آفات، قرص برنج و غیره  باعث بیشترین مرگ ها می شود. نجات دادن فردی که قرص برنج مصرف کرده، غیر ممکن است، نگهداری و مصرف این قرص ممنوع بوده و حتی گازی که ناشی از قرص برنج که در کیسه های برنج و حبوبات در انبارها نگهداری می شود نیز باعث مسمومیت شده و می تواند کشنده باشد.

محمدحسینی تصریح کرد: مسمومیت ناشی از منو کسید کربن در فصل سرما بسیار شایع است و افراد باید از استاندارد بودن بخاری ها و دودکش ها اطمینان حاصل کننده زیرا می تواند در غیر اینصورت جان افراد خانواده را بگیرد.

فوت یکهزار نفر بر اثر متانول 

وی با  بیان اینکه در ۶ ماه سال گذشته یکهزار نفر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف متانول جان خود را از دست دادند، ادامه داد: در ۶ ماه نخست سال جاری نیز ۴۷ نفر بر اثر استفاده از متانول فوت کردند که مصرف آن غیرعمدی بوده و بیشتر در کودکان زیر پنج سال که شباهت زیادی به آب و مواد سفید کننده دارد، اتفاق افتاده است.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور خاطر نشان کرد: مصرف خودسرانه دارو بویژه آرام بخش ها در کشور بالا است و برای استفاده منطقی از دارو و آنتی بیوتیک ها برنامه های زیادی انجام شده و بصورت برنامه آموزشی تهیه و به بیمارستانها ارسال شده که قابل دسترس پزشکان است.

به گفته محمدحسینی، با توجه به شیوع کرونا، آمار مصرف استفاده از آنتی بیوتیک ها بسیار افزایش یافته است.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=4213

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.