4

با این رژیم غذایی از آلزایمر پیشگیری کنید

  • کد خبر : 4249
  • 09 آبان 1400 - 10:02
با این رژیم غذایی از آلزایمر پیشگیری کنید
یک کارشناس ارشد علوم تغذیه گفت: در میان عوامل خطر ابتلا به آلزایمر، تغذیه از جمله عوامل خطر قابل تغییر است که تحت کنترل فرد است، به گونه‌ای که می‌توان با رعایت یک برنامه غذایی روزانه صحیح، تا حدود زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کرد و یا بروز آن را به تأخیر انداخت.

معصومه تهرانی در گفت‌وگو با ما  اظهار کرد: بیماری آلزایمر یک بیماری تحلیل‌برنده سیستم عصبی مرکزی است که با اختلال در حافظه، درک، تفکر و تکلم همراه است و موجب تغییراتی در شخصیت و بروز اختلالات رفتاری در فرد می‌شود.

وی افزود: افزایش سن، وراثت، جنس مؤنث، تغذیه ناسالم، کمبود برخی ویتامین‌ها، عدم تحرک و عدم فعالیت ذهنی و فکری و برخی بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و سندرم متابولیک از جمله عوامل خطر ابتلا به این بیماری محسوب می‌شوند.

این کارشناس ارشد علوم تغذیه بیان کرد: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز از دیگر عواملی است که می‌تواند در بروز آلزایمر نقش داشته باشد.

وی افزود: در میان عوامل خطر ابتلا به آلزایمر، تغذیه از جمله عوامل خطر قابل تغییر است که تحت کنترل فرد است، به گونه‌ای که می‌توان با رعایت یک برنامه غذایی روزانه صحیح، تا حدود زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کرد و یا بروز آن را به تأخیر انداخت.

عضو هیأت علمی گروه پژوهشی آموزش سلامت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای مؤثر در پیشگیری از آلزایمر، گفت: پرهیز از مصرف زیاد شکر و مواد قندی، پرهیز از مصرف زیاد چربی‌های اشباع مانند مواد غذایی سرشار از چربی‌های حیوانی و انواع کیک‌ها و کلوچه‌ها و همچنین افزایش دریافت فیبرها از طریق افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند در پیشگیری و کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر نقش داشته باشد.

وی بیان کرد: تأمین کافی ویتامین‌های گروه B از طریق افزایش دریافت غلات سبوس‌دار، مغزدانه‌ها و چربی‌های غیر اشباع نیز در پیشگیری از آلزایمر مؤثر است.

تهرانی گفت: رژیم‌های غذایی سرشار از مواد غذایی گیاهی مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای و یا رژیم غذایی DASH که در پیشگیری و کنترل فشار خون به کار می‌رود، در پیشگیری از آلزایمر مؤثرند.

وی تصریح کرد: منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی به ویژه ماهی سالمون و میگو، خرفه، دانه چیا، دانه کتان، شاهدانه، گردو و لوبیای قرمز از جمله مواد غذایی هستند که می‌توانند در پیشگیری از آلزایمر مؤثر باشند.

این کارشناس ارشد علوم تغذیه افزود: کمبود ویتامین B۱۲ و ویتامین D نقش عمده‌ای در بروز آلزایمر دارد بنابراین توصیه می‌شود سطح خونی ویتامین B۱۲ و ویتامین D مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت کمبود، حتماً مکمل‌یاری انجام شود. پروبیوتیک‌ها و پره‌بیوتیک‌ها نیز در پیشگیری و کاهش روند آلزایمر مؤثرند.

وی بیان کرد: ماده مؤثری به نام کورکومین که در زردچوبه وجود دارد، نقش مهمی در پیشگیری از برخی بیماری‌ها از جمله آلزایمر و پارکینسون دارد بنابراین مصرف زردچوبه و یا کورکومین به عنوان ماده فعال و مؤثر در آن به صورت مکمل، می‌تواند در پیشگیری از آلزایمر مفید باشد.

تهرانی افزود: از کباب کردن زیاد مواد غذایی و یا سرخ کردن و برشته کردن مواد غذایی پرهیز شود زیرا ترکیبات حاصل از این شیوه‌های پخت می‌توانند در بروز آلزایمر نقش داشته باشند.

وی گفت: ماده مغذی به نام کولین که در زرده تخم مرغ، مغز گوسفند و جگر آن، ماهی، ماکیان، نخود، حبوبات و مغزدانه‌ها وجود دارد، در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر مؤثر است.

عضو هیأت علمی گروه پژوهشی آموزش سلامت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: توصیه می‌شود سطوح قند و چربی و انسولین خون مدام پایش شود زیرا سطوح افزایش‌یافته قند، چربی و انسولین خون از جمله عوامل خطر بروز و پیشرفت آلزایمر به شمار می‌روند.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=4249

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.