3

بیش از ۷۵ هزار کودک خوزستانی در طرح تنبلی چشم معاینه شدند

  • کد خبر : 4708
  • 03 آذر 1400 - 10:29
بیش از ۷۵ هزار کودک خوزستانی در طرح تنبلی چشم معاینه شدند
مدیرکل بهزیستی خوزستان با بیان اینکه ۷۵هزار و ۵۸۸ کودک استان در طرح پیشگیری از تنبلی چشم معاینه شدند گفت: سنجش چشم کودکان سه تا ۶ ساله از ۱۵ اردیبشهت تا پایان اسفند امسال، به منظور کاهش شیوع بروز اختلال نابینایی و کم بینایی،در کلیه پایگاه‌های دایمی و غیردایمی بهزیستی درحال اجرا است.

غلامرضا صدیق راد روز سه‌شنبه درگفت‌و گو خبرنگار ما با اشاره به اینکه این برنامه فرصتی طلایی برای تضمین سلامت بینایی کودکان و راهی موثر برای جلوگیری از بروز معلولیت و کاهش بینایی است افزود: انجام این تست در کودکان از پیشرفت سایر بیماری‌های چشمی، عیوب انکساری، استرابیسم و آمبلیوپی جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: این برنامه در سه سطح مربی، اپتومتریست و چشم پزشک اجرا می‌شود که تعداد ۵۳۰ مربی، ۴۱ اپتومتریست و ۱۵ چشم پزشک در ۳۰ پایگاه دایمی و ۲۹۰ پایگاه غیردایمی و ۱۸۶ مرکز مثبت زندگی در روند اجرای طرح با بهزیستی خوزستان همکاری می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: سنجش تنبلی چشم کودک ابتدا توسط غربالگر انجام می شود و در صورت شناسایی مشکل، کودک به اپتومتریست ارجاع شده و در صورتی که  کودک نیاز به معاینه و درمان تخصصی تر داشته باشد به چشم پزشک معرفی می‌شود که تاکنون یک هزار و ۵۷۰ کودک به سطح ۲ و سه ارجاع داده شده‌ااند.

وی با اشاره به اینکه سنجش به ۲ صورت با دستگاه و یا چارت لامپی انجام می‌شود افزود: ۱۱۳ پایگاه مجهز به چارت لامپی هستند و ۱۲ دستگاه نیز در این زمینه فعال هستند.

صدیق راد بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی، مراجعه کودکان شهری به نسبت روستایی کمتر بوده است لذا والدین می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های مذکور با در دست داشتن شناسنامه فرزند خود، تا پایان اسفند برای انجام تست آمبلیوپی مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با تاکید بر اینکه کودکان بی‌بضاعتی که با مشکلات بینایی روبه رو شوند مورد حمایت بهزیستی قرار خواهند گرفت ادامه داد: امیدواریم که امسال نیز همچون سال های گذشته شاهد پوشش صددرصدی طرح و جلوگیری از مشکلات بینایی در فرزندان عزیز باشیم.

تنبلی چشم یا “آمبلیوپی”  نوعی اختلال بینایی است که اگر به‌ موقع تشخیص و درمان نشود فرد را از ناحیه چشم، کم‌بینا یا نابینا می‌کند که در صورت تشخیص به‌موقع به‌راحتی درمان می‌شود.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=4708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.