3

یادگیری ماشینی، ابتلا به سرطان دهان را پیش‌بینی می‌کند

  • کد خبر : 8967
  • 05 تیر 1401 - 12:32
یادگیری ماشینی، ابتلا به سرطان دهان را پیش‌بینی می‌کند
پژوهش جدیدی که در "دانشگاه هنگ‌کنگ" انجام شده است، نشان می‌دهد که شاید یادگیری ماشینی بتواند خطر ابتلا به سرطان دهان را پیش‌بینی کند.

به نقل از وب‌سایت رسمی “انجمن بین‌المللی تحقیقات دندانپزشکی”(IADR)، پژوهش جدیدی که توسط “جان آدیوی”(John Adeoye)، پژوهشگر “دانشگاه هنگ کنگ”(HKU) چین در حال انجام شدن است، با هدف توسعه یک پلتفرم مبتنی بر یادگیری ماشینی صورت می‌گیرد که برای پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان دهان و اختلالات بدخیم دهان به کار می‌رود.

طی این پژوهش، معاینه دهانی بین ۱۴۶۷ شرکت‌کننده در یک برنامه غربالگری، توسط سه دندان‌پزشک انجام شد. وضعیت هر شخص در مورد ابتلا به سرطان دهان تعریف شد و بررسی‌هایی پیرامون “دیسپلازی اپیتلیال”(Epithelial dysplasia) و “کارسینوم سلول سنگفرشی”(SCC) برای وضعیت مثبت انجام گرفت. دیسپلازی در آسیب‌شناسی، به معنای رشد و تقسیم سلولی خارج از حالت متداول است.

وضعیت کسانی که نتیجه غربالگری منفی داشتند، از طریق پرونده الکترونیکی سلامت آنها کنترل شد. اطلاعات مربوط به جمعیت‌شناسی، عادت، شیوه زندگی و عوامل خطر خانوادگی به دست آمد و سطوح مونوکسید کربن نیز ارزیابی شد.

این پژوهش نشان داد که یادگیری ماشینی، روش موفقی برای پیش‌بینی خطر سرطان دهان است و ممکن است بتوان از آن برای شناسایی جمعیت‌های در معرض خطر و همچنین برای غربالگری سازمان‌یافته استفاده کرد.

لینک کوتاه : https://hashiehkhabar.ir/?p=8967

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.